Tijdens de raadsvergadering van 21 januari 2020 wordt de omgeving van station Horst-Sevenum besproken en wordt er eindelijk besloten welke aanpassingen er uitgevoerd gaan worden.

Volgens SP-fgractievoorzitter Bart Cox is dit ontzettend belangrijk, omdat vooral de verkeersveiligheid bij de spoorwegovergang echt aangepast moet worden. Hoe langer dit besluit uitgesteld wordt, hoe meer risico fietsers en voetgangers lopen bij de huidige onveilige verkeerssituatie.

De SP is altijd voorstander van de fietstunnel geweest en vond het dan ook niet uit te leggen dat deze in eerdere plannen niet terugkwam, met toen als voornaamste reden kostenbesparing. "Dat is bezuinigen op de veiligheid van verkeersdeelnemers en mag niet gebeuren", aldus Cox.

Ondertussen is de fietstunnel weer onderdeel van het plan en wordt zowel de omgeving van het station (onder andere extra parkeerplaatsen) als de verkeerssituatie aangepakt. Het integraal oppakken van deze twee onderdelen is verstandig omdat dit de impact van eventuele overlast verkleint voor de gebruikers van het station, het verkeer en de omwonenden.

Juist de omwonenden hielden tijdens de voorbereidende vergadering van zeven januari 2020 een pleidooi voor meer integraliteit (het tegelijkertijd aanpakken van alle zaken binnen dit gebied). Bart Cox: "Er is zoveel bedrijvigheid in de omgeving en er staan nog verschillende veranderingen op de rol. Neem de aanwezigheid van het Citaverde College, het Loopcentrum en de vele bedrijven tussen de Spoorstraat en de Berghemweg en de mogelijke verbouwing van het voormalige Rabobankkantoor. Dus waarom niet zoveel mogelijk in één keer aanpakken zodat er niet elk jaar opnieuw een schop in de grond hoeft?"

Hoewel de SP vooral de fietstunnel een urgente zaak vindt, is zij het met het voorstel van de omwonenden eens, om zo overlast en kosten te besparen.

Zie ook: Verkeer