D66 vindt de bescherming van privacy van onze inwoners belangrijk. Daarom moet dit continue hoog op de agenda van de gemeente staan.

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dit geeft verplichtingen om zorgvuldig te werken met persoonsgegevens.

Transparantie en verantwoording zijn belangrijke uitgangspunten van de AVG. De gemeente dient verantwoording af te leggen over het gebruik van persoonsgegevens, onder andere door duidelijk te maken voor betrokkenen wat er met zijn of haar persoonsgegevens gebeurt.

Door een privacybeleid en – reglement te publiceren maakt de gemeente duidelijk op welke manier zij met persoonsgegevens omgaat, en welke uitgangspunten daarbij gelden.

Door het opstellen van een dergelijk beleid is de gemeente transparant naar inwoners en ketenpartners, maar ook naar medewerkers en ons als raadsleden. Tevens wordt zo verantwoording afgelegd.

Het beleid vervult ook binnen de organisatie een belangrijke rol: het moet worden vastgesteld en is hèt moment om (meer) bestuurlijke aandacht voor het onderwerp privacy te krijgen.

Privacy is een onderwerp dat van belang is voor alle medewerkers van onze gemeente door de gehele gemeentelijke organisatie. Dit houdt bijvoorbeeld in dat: het college van B&W eindverantwoordelijk is, de gemeenteraad zijn controlerende taken kan uitoefenen, de lijnmanagers gedelegeerd verantwoordelijk zijn, en er duidelijke privacy instructies worden gegevens aan de professionals op de werkvloer. Zo komt privacy in de hele organisatie op de kaart.

De gemeente dient de betrokkenen van wie ze gegevens verzamelen en opslaan hierover actief te informeren en deze zogeheten verwerkingen bijhouden in een register. Dit houdt in dat een vereenvoudigde versie van het register op de website gepubliceerd moet worden. Onze inwoners hebben recht om te weten wat er met hun gegevens gebeurt.

Mocht het ondanks alle voorzorgmaatregel toch mis gaan en persoonlijke gegevens gestolen worden of verloren gaan, dan heeft de gemeente de verantwoordelijkheid om de mogelijke gedupeerden hierover te informeren.

D66 wil van het college het volgende weten:

Beschikt de gemeente IJsselstein over een privacybeleid dat voldoet aan deze Europese verordening? Wordt er door de gemeente een functionaris gegevensbescherming aangesteld? Zijn er met derden verwerkingsovereenkomsten gesloten en zijn deze in een voor ieder toegankelijk register opgenomen? Heeft de gemeente IJsselstein een beleid mbt het melden van datalekken? Op welke wijze vindt de communicatie met onze inwoners over de wijze waarop met hun gegevens wordt omgegaan en hun rechten mbt inzage en dergelijke?