De hulp aan jongeren kan in onze regio beter. Dat was één van de uitkomsten van de Jongerentop. Er zijn veel instanties die jongeren ondersteunen, maar jongeren weten vaak niet waar zij met welke vraag terecht kunnen. En als zij wel bij de juiste instanties aankomen, dan ervaren zij de dienstverlening als bureaucratisch en niet ‘jongeren-proof’. Het gevolg is dat jongeren afhaken, uit beeld raken en de problemen vaak nog verder toenemen. Dat moet anders. Gemeenten, uitvoeringsorganisaties zoals Halte Werk, de BUCH en WNK werken daarom samen aan 1 laagdrempelige ingang waar jongeren, met en zonder uitkering, terecht kunnen met al hun ondersteuningsvragen: Jongerenpunt Check-in.

Jongeren hard geraakt door Corona

In de eerste 3 maanden van de COVID-19-epidemie verloren 160.000 mensen in Nederland hun baan, waarvan 100.000 jongeren. Voor de groep jongeren die deze zomer hun diploma behaalden is de kans om een passende baan te vinden een stuk minder rooskleurig dan een jaar geleden. En voor nog studerenden is het aantal stage- en leerwerkplekken voor MBO- opleidingen fors afgenomen. De verwachting is dat deze effecten nog geruime tijd zullen duren. In beleidskringen wordt inmiddels met zorg gesproken in termen als ‘het Corona-cohort’, ‘Coronials’ en het risico op een ‘verloren generatie’.

Wethouder Marcel Reijven, lid van het bestuur van Halte Werk: “Dat laten we niet gebeuren. We vinden het belangrijk dat jongeren die ondersteuning krijgen die nodig is. Natuurlijk in de eerste plaats omdat we vinden dat jongeren zichzelf maximaal moeten kunnen ontplooien. Werkloosheid grijpt in op allerlei terreinen: de mogelijkheid om op jezelf te gaan wonen, om een gezin te vormen. Maar we weten ook dat werkloosheid, zeker als die langer duurt, kan leiden tot problemen op het gebied van welzijn en geluk, schulden – en in het uiterste geval er ook voor zorgt dat jongeren inkomen verwerven op een manier die we liever niet zien. Het plan om tot een Jongerenpunt te komen was al in ontwikkeling voor de Corona-epidemie losbrak, maar is met de rap oplopende jeugdwerkloosheid nog eens extra relevant.”

Jongeren aan zet

Jongeren hebben actief meegedacht met de plannen. Reijven: “De input van de jongeren zelf is ontzettend belangrijk. Zij weten immers als geen ander hoe se het beter kunnen doen. In het Jongerenpunt krijgen jongeren straks een vast aanspreekpunt waarmee zij samen aan de slag gaat om doelen te bereiken. Een medewerker die zich kan verplaatsen in de leefwereld van jongeren, die vertrouwd voelt en maatwerk kan leveren”.

Om het Jongerenpunt bekend te maken onder de doelgroep, maar ook onder ouders en verwijzers, wordt stevig ingezet op communicatie. Ook hier worden jongeren zelf actief betrokken. Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van een website en de social media kanalen van het Jongerenpunt. Veel jongeren hebben al genoeg teleurstellingen meegemaakt en al te vaak gehoord wat er allemaal niet goed gaat. Daarom staat het Jongerenpunt voor een positieve boodschap: je kunt meer dan je denkt, hulp vragen is geen schande, laten we samen werk maken van jouw talent!

Outreachend werken

Jongeren ervaren soms een hoge drempel om bij instanties binnen te stappen. Daarom gaat het Jongerenpunt ook outreachend aan de slag. Reijven: “Juist dat eerste contact is belangrijk, maar ook kwetsbaar. We willen daarom dat medewerkers van het Jongerenpunt niet gebonden zijn aan hun bureau. Als het nodig is om met een jongere in contact te komen, kan een eerste intake straks ook plaatsvinden op een plek waar de jongere zich vertrouwd voelt. En we zorgen dat medewerkers ook goed zijn ingebed in de lokale infrastructuur. Bijvoorbeeld door goed aan te sluiten op de sociale teams.”

Samenwerken

Jongeren kunnen straks met allerlei hulpvragen bij het Jongerenpunt terecht. Dat betekent echter niet dat het Jongerenpunt ook alles zelf kan oplossen. Reijven: “De kracht van de organisaties achter het Jongerenpunt ligt op het terrein van werk, onderwijs, re-integratie, inkomensondersteuning en het aanpakken van schulden. Soms zal echter meer nodig zijn. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van psychische problematiek. Dan is het goed dat er een nauwe samenwerking is met andere terreinen, zoals Jeugd en Wmo. Waar het om gaat is dat we zorgen dat jongeren kunnen rekenen op de hulp die nodig is – en dat we niet loslaten totdat we zeker weten dat die hulp er ook daadwerkelijk is.”

Het bericht Laagdrempelige hulp voor alle jongeren: Jongerenpunt Check-In krijgt vorm verscheen eerst op PvdA Langedijk.