De afgelopen tijd is er weer veel discussie geweest rond de toenemende overlast rond luchtvaart in Nederland. Ook in de commissie Ruimte in Lansingerland is uitgebreid gesproken over Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Belangrijkste conclusie is dat er in Lansingerland, Rotterdam en bij de provincie Zuid-Holland geen draagvlak is voor verdere groei van de luchthaven.

Aanleiding voor de discussie in Lansingerland was de brief van het college van Burgemeester en Wethouders over de notitie van de Bestuurlijke Regiegroep RTHA (BRR) over de samenwerkingsagenda en de regiodoelen rond het vliegveld.

Gezondheid, klimaat en duurzaamheid Raadslid Michiel Muis: “Er was altijd al weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld. Dit wordt nu alleen maar versterkt door de veranderende maatschappelijke discussie waarbij steeds meer bewustzijn en aandacht is voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten. Het vraagt om vernieuwing van luchtvaart en het denken over luchtvaart. Positief is dat het vliegveld met het programma ‘Rotterdam The Hague Innovation Airport’ (RHIA) de stap wil zetten naar een vliegveld van de toekomst, die digitaal, duurzamer en circulair is. Maar daar zijn we nog lang niet. Tot die tijd zijn we blij dat het standpunt van de BRR, raad en college blijft dat er geen ruimte wordt gezien voor groei van de luchthaven en dat de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) ook kritsch meekijkt en zelfs het voornemen heeft om RTHA een maatregel op te leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.”

Motie Provincie Zuid-Holland De luchthaven wil het liefste blijven groeien en ziet haar ambities beperkt. Ze pleit er daarom voor maatschappelijk verkeer (zoals traumahelikopters) een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. D66 denkt dat er hierdoor via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom het vliegveld ontstaat, wat niet gewenst is. In Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft de Statenfractie van D66 een motie ingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan. Ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De huidige overlast voor omwonenden is meer dan genoeg.

D66 ziet RTHA het liefst toegroeien naar een innovatieve luchthaven, waar de stilste en schoonste vliegtuigen landen. De nu voorgestelde omvorming naar een moderne, innovatieve en meer duurzame luchthaven RTHA, is wat D66 betreft slechts een tussenstap, naar een nieuwe luchthaven in zee ter vervanging van RTHA, Lelystad en Schiphol. De Tweede Kamer en Provinciale Staten steunen een onderzoek hiernaar. Dat onderzoek loopt en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is.

D66 hoopt dat de geschetste innovatie snel van de grond komt, korte vluchten worden overgenomen door snelle spoorverbindingen en dat de verplaatsing van vliegvelden richting zee een serieuze kans krijgen. Alleen op die manier houden we onze leefomgeving veilig en gezond in de toekomst.