In de raad van 25 juni 2020 is het Masterplan voor Wilderszijde vastgesteld. Dit Masterplan vormt de basis voor het op te stellen bestemmingsplan Wilderszijde. De fractie van D66 staat positief tegenover de ontwikkeling op deze locatie om een bijdrage te leveren aan het woningtekort en heeft daarom ingestemd met het Masterplan. De bedoeling is dat er in Wilderszijde 2.600 tot 3.000 woningen worden gebouwd. Tegelijkertijd heeft D66 in de commissie en raad zijn zorgen geuit over de instandhouding van het duurzame concept en de wankele financiële basis waarop deze woningbouw ontwikkeling is gebaseerd.

Duurzame klimaatadaptieve wijk D66 kan instemmen met de hoofdstructuur (water, groen, infrastructuur) in het Masterplan en de ambitie om Wilderszijde als een nieuwe duurzame wijk te ontwikkelen. Klimaatadaptief, energieneutraal, autovrije straten en zoveel mogelijk circulair. De fractie van D66 hoopt wel dat het concept van een duurzame klimaatadaptieve wijk zoveel mogelijk in stand kan blijven. Met de uitgangspunten in het Masterplan wilde het college sturen op minder autobezit en -gebruik. En hiermee potentiële bewoners aantrekken die bewust kiezen voor een lagere parkeernorm en een wijk van de toekomst. Met een amendement werd door de coalitiepartijen het oorspronkelijke parkeerbesluit van het college echter gewijzigd. Nu worden er parkeerbuffers aangelegd, die wanneer ze niet worden gebruikt, omgevormd kunnen worden naar openbaar groen. Wat D66 stimuleert dit niet op voorhand tot minder autogebruik en leidt het tot meer kosten.

Woningbouw tegen welke prijs? Wilderszijde is een lang en ingewikkeld dossier. Qua locatie: onder het vliegveld, langs de HSL en de toekomstige rijksweg A16, maar ook financieel is het een puzzel. Het is een zeer risicovol project, los van de eerder verwachte economische teruggang of een recessie als gevolg van corona. Raadslid Michiel Muis: “Op voorhand staat vast dat het de gemeente zeer veel geld gaat kosten dit plan tot een goed einde te brengen. Zonder bijdrage van het rijk kan de realisatie van deze wijk de gemeente een tekort opleveren van 43,4 miljoen. Tel daarbij op de benodigde investeringen van 14,2 miljoen en het kan oplopen tot circa 57,6 miljoen. In het gunstigste geval levert het een tekort op van 14,6 miljoen plus 14,2 miljoen investeringen, is circa 28,8 miljoen.”

De rijksbijdrage in het kader van de woningbouw impuls is dan ook noodzakelijk om de realisatie van Wilderszijde zoals wordt voorgestaan financieel haalbaar te maken. Wat de kosten zijn bij het niet-ontwikkelen van Wilderszijde is niet bekend. In de commissie kwam hier geen antwoord op. De fractie van D66 begrijpt ook dat dit erg lastig is, gezien de hele voorgeschiedenis en afspraken met grondeigenaren, ontwikkelaars en andere overheden (provincie en rijk), maar een vergelijking en afweging van kosten en baten had interessant kunnen zijn. Muis: “Mocht de rijksbijdrage niet worden toegekend dan zal D66 hier zeker weer aandacht voor vragen. Voor de inwoners moet duidelijk zijn tegen welke prijs wij woningbouw realiseren op Wilderszijde.”

Participatie bij uitwerking D66 heeft gevraagd bij de uitwerking van het stedenbouwkundig & landschappelijk kwaliteitsplan de raad goed te betrekken. Verder is participatie voorzien met ondernemers en winkeliers over de invulling van de commerciële voorzieningen. Daarnaast worden geïnteresseerde inwoners gevraagd mee te denken over de inrichting van de parkzone, fietsroutes en voorzieningen. Vervolgens wordt het ontwerp bestemmingsplan opgesteld en is het voor iedereen mogelijk om daar zienswijzen op in te dienen. Behandeling en besluitvorming van het bestemmingsplan door de raad, is voorzien in het eerste kwartaal van 2021. Op zijn vroegst start de bouw op Wilderszijde eind 2021.