Dit is nummer 561 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. We begonnen de week met twee vergaderingen voor commissie Ruimte, met onder andere de Luchtvaartnota, bouwplannen in de driehoek Noordpolder en vernieuwing van het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte op de agenda. Hoewel het bij Driehoek Noordpolder alleen over het proces ging van participatie via de werkgroep verkeer, vonden een aantal andere fracties het belangrijk om het bouwen zelf op die locatie ter discussie te stellen. Op donderdag werden de raden van Lansingerland en Zoetermeer bijgepraat over de ontwikkeling van Bleizo-West. Op zaterdagochtend waren alle fracties bij een bijeenkomst georganiseerd door de sportclubs van het Hoge Land in Berkel en Rodenrijs. Zij gaven hun korte- en lange termijn visie op hun sporten en namen ons mee in hun ervaringen tijdens de beleidsontwikkeling van het Accommodatieplan Sport in de afgelopen driekwart jaar. Het bleek dat de door onze fractie voorgestelde brede hoorzitting over het Accommodatieplan na het zomerreces zeer nodig is.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9059/

 Urban Sports Park weer te gebruiken

TOEKOMST VAN LUCHTVAART ZAL DUURZAAM ZIJN OF NIET ZIJN

Op de agenda van de commissie Ruimte van afgelopen dinsdag stond de concept-reactie van het college op de nieuwe Luchtvaartnota. Deze nota gaat ook over de toekomst van de regionale luchthavens zoals Rotterdam The Hague Airport. Petra Verhoef gaf tijdens het debat aan dat de PvdA-fractie in deze concept-reactie nadrukkelijk een beschouwing mist over de keuzes die de minister I&W maakt. Of liever gezegd over de keuzes die de minister niet maakt. ‘Slim en duurzaam’ is het uitgangspunt met veiligheid op één”, meldt de minister IenW. “Er is een nieuwe balans nodig tussen de kwaliteit van de leefomgeving en de kwaliteit van het netwerk van internationale verbindingen, van ongeclausuleerde groei kan niet langer sprake zijn”.

Wat de PvdA-fractie betreft was deze keuze veel scherper geweest. Onze visie op de luchtvaart is: “De toekomst van de luchtvaart zal duurzaam zijn of niet zijn”.

De minister stelt zich wat de PvdA betreft, veel te vrijblijvend op als het gaat om het ontwikkelen en stimuleren van duurzame luchtvaart. Het ligt voor de hand dat de regering, gezien de betekenis van de luchtvaart voor ons land en de enorme overlast die nu wordt ervaren, fors zal gaan investeren in verduurzaming. Nederland is met onder meer de TU Delft en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum een zeer belangrijk kennisland als het gaat om duurzame luchtvaarttechnologie. Rotterdam The Hague Airport is inmiddels een landelijke proeftuin en kenniscentrum voor de duurzame ontwikkeling van luchtvaart en luchthavens. Bedrijfsleven, kennisinstituten, onderwijs, overheden werken hier sinds één jaar intensief en enthousiast samen. Wat de overheden betreft zijn de gemeenten Rotterdam en Den Haag, de provincie Zuid-Holland en het ministerie van I&W zélf belangrijke partners. Het is nu of nooit!

Onze keuze voor “De toekomst van de luchtvaart zal duurzaam zijn of niet zijn” brengt met zich mee dat er de komende jaren een rem moet worden gezet op de verdere groei van de luchtvaart. De nadruk moet liggen op innovatie in de luchtvaartindustrie voor duurzaam vliegen. De doelstelling van de minister dat er in 2070 volledig CO2 neutraal moet worden gevlogen, ligt veel te ver weg. Wat ons betreft wordt dit 2040. Dit geldt ook voor de geluidsoverlast en het de uitstoot van gevaarlijke stoffen, inclusief ultra fijnstof. De luchthaven zelf zal al in 2030 klimaat neutraal zijn.

Petra Verhoef stelde voor om het uitgangspunt “De toekomst van de luchtvaart zal duurzaam zijn of niet zijn” in de reactie op de luchtvaartnota op te nemen. En dat dat sneller wordt dan 2070, bijv. 2040 zou mogelijk ook nog kunnen worden vermeld.

Ons tweede punt gaat over betrekken van het Lansingerlandse bedrijfsleven bij gewenste ontwikkeling van RTHA. Er dient volgens de minister ook een regionale verkenning te komen met belanghebbende partijen in de regio over de gewenste ontwikkeling van de luchthaven. Volgens de minister moet RTHA zich richten op vluchten en activiteiten die belangrijk zijn voor de regionale economie en die inspelen op de specifieke behoeften van de reizigers in onze regio. Dat zijn er nu al 2 miljoen per jaar, goed voor 17.700 vluchten. De PvdA-fractie constateert dat er nog te weinig contact is tussen het bedrijfsleven in Lansingerland en de luchthaven over de economische meerwaarde van een vliegveld in de buurt. Denk maar aan het meedenken over voor Lansingerlandse bedrijven interessante bestemmingen. En aan het verbinden van onze duurzame innovatieve tuinbouw cluster aan de evenzo duurzame luchthaven vlak om de hoek. Hierover is tot op heden nog nooit nagedacht. Ook hierover kan in de zienswijze een reactie op worden genomen.

Ons derde punt gaat over co-creatie. De directie van RtHA stelt in hun reactie op de Luchtvaartnota van 19 mei voor om het aan te vragen nieuwe luchthavenbesluit te ontwikkelen in cocreatie met de buren, de politiek en andere belanghebbenden. De PvdA fractie vindt dit een belangrijke uitspraak. Een belangrijke doorbraak in de traditionele, soms stroeve verhoudingen. Cocreatie gaat immers veel verder dan inspraak en adviseren. Onze fractie stelt voor om ook deze uitspraak over cocreatie over te nemen in de reactie op de Luchtvaartnota.

De PvdA-fractie zal tijdens het afrondende raadsdebat van aanstaande donderdag amendementen indienen die in het teken staan van de drie hiervoor genoemde punten. Op voorstel van de fractie van de fractie van Leefbaar 3B wordt er door fracties in de raad aan gewerkt om tot een gezamenlijk geformuleerd pakket van amendementen te komen.

Tot slot: Een uitgebreide commentaar op de luchtvaartnota is te vinden in ons weekbericht 554 dd. 22 mei 2020: WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 16 T/M 22 MEI 2020 – PvdA Lansingerland

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9059/

Herinneringsbos AMG Schmidtpark

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9059/

Zwembad de Windas

VEEL PLANNEN VOOR VERSNELLING BOUW VAN 45000 ZUID-HOLLANDSE WONINGEN

Gemeenten en provincie Zuid-Holland doen een bod aan minister Ollongren voor het versneld bouwen van 45000 woningen in Zuid-Holland. De helft van deze woningen valt binnen het betaalbaalbare segment en voor bijna 25% gaat het om sociale huurwoningen. Dit berichtte de provincie Zuid-Holland op 1 juli.

Volgens Anne Koning, Gedeputeerde Wonen (PvdA) zijn dit “kansrijke woningbouwprojecten om versneld uit te voeren. Het bod voor de eerste tranche betreft 24 projecten van gemeenten die met een bijdrage van ca. 274 miljoen uit de Woningbouwimpuls en een even zo groot bedrag aan cofinanciering van gemeenten binnen 3 jaar kunnen starten. Hiermee wordt een grote stap gezet om de afspraken voor 100.000 woningen (2019-2025) uit de Woondeal Zuidelijke Randstad te realiseren waarmee ruim 20% van de nationale bouwopgave voor onze rekening wordt genomen.”

Projecten waarvoor een aanvraag wordt ingediend zijn volgens de provincie o.a. Leiden-Lammenschansstrip, Den Haag-Zuidwest, Delft-Schieoevers, Zoetermeer-Entreegebied, Rotterdam-Stadionpark en Dordrecht/Zwijndrecht-Spoorzone. Dit zijn locaties langs het spoor in gemeenten die op 3 juni 2019 met elkaar de Woondeal Zuidelijke Randstad ondertekenden. De gemeente Lansingerland was toen geen medeondertekenaar maar deed onlangs wel een aanvraag van 28 miljoen ten behoeve van de ontwikkeling van Wilderszijde. Ook voor Wilderszijde gaat het om 25% sociale huurwoningen en valt de helft van het aantal te bouwen woningen in het betaalbare segment. De PvdA-fractie is blij dat hierbij definitief afgeweken wordt van het huidige coalitieakkoord dat spreekt van slechts 20% sociaal bouwen.

Volgens de provincie laten het bod voor deze eerste tranche van de Woningbouwimpuls en een doorkijk naar de volgende jaren zien dat er meer dan genoeg goede plannen zijn in Zuid-Holland. Voornamelijk plannen op locaties binnen bestaand stads- en dorpsgebied en in de buurt van hoogwaardig openbaar vervoer. Dit in overeenstemming met ruimtelijk beleid van Rijk en provincie. “Met meer geld versnellen we gezamenlijk de bouw van nog meer woningen. We kijken dan ook uit naar de tweede tranche in november 2020. Om de bouw van betaalbare woningen te versnellen, heeft het Rijk 1 miljard euro beschikbaar gesteld via verschillende tranches van de Woningbouwimpuls. Hiermee zorgt het Rijk ervoor dat er op korte en middellange termijn echt wordt doorgebouwd”, aldus de provincie Zuid-Holland. Het wordt spannend in september, dan horen we of het project Wilderszijde wordt gesubsidieerd.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9059/

Parkzoom 3 in Bergschenhoek

PVDA VRAGEN OVER WONINGCORPORATIES IN FINANCIELE NOOD

In de landelijke pers verscheen op vrijdag 3 juli 2020 het verontrustende bericht dat de woningcorporaties in ons land de komende vijftien jaar 30 miljard euro tekort komen voor de bouw en verduurzaming van woningen. Dit is een kwart van de totale 116 miljard euro die nodig is voor deze opdracht voor de corporaties. In de regio Haaglanden/Midden-Nederland/Rotterdam zou 40% van de investeringen niet gerealiseerd kunnen worden.

Dit bleek uit een onderzoek van de koepel van woningcorporaties Aedes en drie ministeries. Tot 2035 moeten corporaties jaarlijks 25.000 sociale huurwoningen bouwen. Het aantal woningen dat moet worden verduurzaamd loopt in die periode op van 25.000 tot 60.000 per jaar.  Als “grootste boosdoener” van deze financiele problemen wordt de verhuurdersheffing genoemd. Meer hierover in ons weekbericht van vorige week: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-27-juni-t-m-3-juli-2020/

Tijdens de raadscommissie Ruimte van dinsdag 7 juli stelde onze fractie hierover de volgende vragen aan het college:

Deelt u de zorgen die uit het rapport spreken? Heeft u al contact gehad hierover met 3B-Wonen of andere corporaties die sociaal en betaalbaar bouwen of gaan bouwen in Lansingerland? Zo nee, bent u van plan dit te doen? Welke gevolgen kan dit hebben voor de bouw van sociale en betaalbare huurwoningen in Lansingerland? Ziet u een mogelijkheid om als gemeente, eventueel samen met andere gemeenten in de regio, actie te gaan ondernemen om de verhuurdersheffing te schrappen of sterk te verlagen?

Wethouder Kathy Arends antwoordde dat zij, net als de andere regiogemeenten, de zorgen deelt: “Er zijn substantieel tekorten, die vormen een ernstige bedreiging voor bouw, beheer en verduurzaming. De Vestia problematiek speelt hier doorheen. De kosten om te bouwen stijgen. Ik heb regelmatig contact met 3B-Wonen over de voortgang van de lokale prestatieafspraken. 3B Wonen staat er met hun bouwplannen richting 2030 goed voor. Dit neemt niet weg dat de alsmaar stijgende kosten van bouw zorgelijk zijn. Het college mikt dus sterk op het verkrijgen van subsidies van het rijk. Ons college heeft afgelopen vrijdag in regionaal verband een brief gestuurd richting de regering om samen met de koepel van de corporaties en andere woningwetregio’s iets te doen aan de verhuurdersheffing”.

Petra Verhoef gaf de wethouder nog mee dat een motie om de verhuurdersheffing tijdelijk op te heffen en die in de vroege uren van vrijdag 3 juli in de Tweede Kamer in stemming is gebracht, het niet heeft gehaald. D66, CU, CDA, VVD, Groep Haga, FvD en SGP waren tegen. De PvdA hoorde bij de voorstemmers. Het is fascinerend om te zien hoe VVD wethouders in het hele land zich inzetten om de verhuurdersheffing te schrappen. Net als hun collega’s van CDA, CU en D66 huize trouwens.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9059/

Groeneweg in Bergschenhoek, waar de Vinex in 1995 begon

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9059/

Mooi doorkijkje in Bergschenhoek centrum

HOE DUURZAAM WORDT HET BEHEERPLAN OPENBARE RUIMTE?

De gemeente Lansingerland is aan een nieuw beheerplan voor de openbare ruimte toe. Dit plan geeft duidelijkheid over wat er moet gebeuren om de kwaliteit van de openbare ruimte in stand gehouden en maakt ook helder wat dit gaat kosten. Het gaat hierbij om onder meer de wegen, openbare verlichting, groen, speelplekken, sportvelden, bruggen, straatmeubilair, water en ondergrondse afvalcontainers.

Het nieuwe beheerplan moet aansluiten aan nieuwe ontwikkelingen zoals het verhogen van de onderhoudsniveaus en het verduurzamen van het beheer en onderhoud. De door de raad vastgestelde duurzaamheidsvisie is hierbij leidend. De looptijd van het nieuwe beheerplan is acht jaar. Nu moet door de raad worden vastgesteld hoeveel onze gemeente er voor over heeft om het beheer van de openbare ruimte te verduurzamen. In opdracht van het college zijn er vier globale scenario’s opgesteld aan de hand waarvan de raad kan kiezen voor welke niveau van verduurzaming van het onderhoud zij wil gaan.

Het nieuwe beheerplan komt in de plaats van het Integraal Beheerplan 2017-2024 (IBP) dat in het teken stond van het versoberen van de kwaliteit van het onderhoud vanwege noodzakelijke bezuinigingen. Het ging om instandhouding. Verduurzaming van het onderhoud speelde toen nog beperkt en maakte geen structureel onderdeel uit van het beheerplan 2017-2024. Het nieuwe beheerplan gaat uitdrukkelijk voor verbetering.

Het college presenteerde de volgende vier scenario’s:

Vasthouden aan de huidige koers: voortzetting van de aanpak in het IBP 2017-2024. Geen extra budget voor onderhoud en investeringen waardoor het tempo van verduurzaming traag blijft. Waar het kan en het niet meer geld kost worden er duurzame maatregelen genomen. De focus staat op in stand houden; Opwaarderen van de huidige koers: er wordt een tandje bijgezet door een toevoeging van 2.5% aan het exploitatiebudget en 5% aan het investeringsbudget. Zo kan een groter areaal verduurzaamd worden waarbij er nog steeds gewerkt wordt met bewezen technieken en kleinschalige maatregelen. Er wordt voorzichtig gewerkt aan het verbeteren van het onderhoud. Een organisatieverandering is niet nodig, wel een uitbreiding van de formatie met één FTE; Koersverlegging via duurzame omgevingsverbeteraars: kern van dit scenario is dat de gemeente het budget voor onderhoud stevig uitbreidt: 5% voor het exploitatiebudget en 5-10% voor extra investeringen. Hiermee kan de verduurzaming over de volle breedte worden aangepakt en is er meer ruimte voor vernieuwing en creatieve oplossingen. Beheerders worden steeds meer ‘omgevingsverbeteraars’ die niet alleen zorgen voor het technisch in stand houden van de openbare ruimte maar ook actief met stakeholders aan de slag gaan om de openbare ruimte zo duurzaam mogelijk in te richten. Deze aanpak kan leiden tot verschuivingen in de meerjarige beheer- en onderhoudsplanning. De gemeente wordt hiermee geen koploper maar een goede middenmoter. Hiervoor is 2.5 FTE extra nodig. Fundamentele koerswijziging door sprinten naar de kopgroep: In dit scenario gaat het investeringsbudget met 10-20% omhoog en het exploitatiebudget met 10% omdat er sprake is van een risico-opslag omdat er experimentele technieken worden gebruikt. Er is veel ruimte voor pilots en innovatieve maatregelen maar er zijn ook risico’s wanneer deze maatregelen niet aanslaan of een lange doorloop tijd voor implementatie behoeven. Voor deze top-aanpak zijn 4 Fte’s extra nodig en een aanpassing van de organisatie.

Voor het college gaan de eerste twee scenario’s niet ver genoeg en gaat het vierde scenario te ver. Het college vraagt zich af of de gemeentelijke organisatie al ver genoeg is om de keuze om als ‘early adapter’ en ‘innovator’ te kunnen dragen. Bovendien zit er een stevig kostenplaatje aan vast. Gekozen wordt dan ook voor scenario 3 omdat dit scenario praktisch, organisatorisch en financieel haalbaar is. Het sluit aan op de fase van ontwikkeling waarin de gemeente Lansingerland zich momenteel bevindt.

De PvdA-fractie kan zich vinden in het voorstel van het college om nu voor scenario 3 te gaan. Het betreft immers een forse verbetering van het lopende beheerplan openbare ruimte en biedt ook kansen om bij een tussentijdse evaluatie de stand van zaken grondig te evalueren. Dan is de hele gemeentelijke organisatie, als het om de integrale aanpak van verduurzaming gaat, hopelijk stevig verder gegroeid. Wie weet kan de gemeente in de toekomst doorgroeien naar het vierde scenario. Voor nu is het goed dat de stijgende lijn verder wordt doorgezet. Onze fractie hoopt van harte dat het gemeentelijke financiële meerjarenbeeld voor de komende jaren geen roet in het eten gaat gooien.

De raadscommissie Ruimte kon zich afgelopen maandag vinden in scenario 3. De financiële consequenties die aan de keuze voor dit scenario verbonden zijn, komen terug in de Meerjarenbegroting 2021-2024 die het college in het najaar presenteert. Er komt dit jaar (helaas) geen Kaderbrief.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9059/

Soms ook rustig bij het afvalbrengstation

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9059/

Leeuwenkuil Bergschenhoek

Tot slot: We gaan de laatste week voor het zomerreces in. Op maandag hebben we onze laatste fractievergadering. Op dinsdag is er de ingelaste vergadering om de amendementen bij de zienswijze op de Luchtvaartnota af te stemmen. Op woensdag is de fractie bij een digitale ‘kick-off’ bijeenkomst voor de raad om het traject op te starten van de dialoog met de samenleving over het toekomstperspectief van Lansingerland na de intrede van het coronavirus. Op donderdag heeft de raad een laatste raadsvergadering voor de zomer met onder andere op de agenda: de vervolgopdracht Bleizo-West, het Integraal Huisvestingsplan voor Primair Onderwijs 2020-2024 en de zienswijze op het Ontwerp Luchtvaartnota. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9059/ 

De stander in Bergschenhoek

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9059/

Knusse markt in Bergschenhoek

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/9059/

Kastanjeboom centrum Bergschenhoek

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 4 T/M 10 JULI 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.