De PvdA fractie in Lansingerland heeft de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio gevraagd om het 10 jaar oude besluit om de bushalte bij de Bonfut op te heffen in heroverweging te nemen. Volgens fractievoorzitter Petra Verhoef is de situatie nu compleet veranderd. “Tien jaar geleden woonden er bij de Bonfut nog maar weinig mensen. Dat is nu anders, met de wijk Rodenrijsezoom en binnenkort van de woningbouw op het voormalige Hordijk terrein. De komende jaren zal ook begonnen worden met de nieuwbouw van de direct aangrenzende wijk Wilderszijde. Een snelle heropening van de sinds 2015 vervallen halte Bonfut ligt dus voor de hand”.

Bij de voorbereiding van de aanleg van de busbaan die Metrostation Rodenrijs direct verbindt met station Lansingerland – Zoetermeer is destijds door de Stadsregio Rotterdam, de voorganger van de Metropoolregio, besloten dat de op Rotterdams grondgebied gelegen halte Bonfut slechts een tijdelijke zou zijn. Reden hiervoor was dat de busbaan is aangelegd om snel en hoogwaardig openbaar vervoer mogelijk te maken en dus waren er minder haltes voorzien dan bij een normale busbaan. In 2015 is de halte Bonfut opgeheven na de ingebruikname van de nieuwe halte Koegelwieckplantsoen. In de praktijk betekent dit dat er nu in een inmiddels verstedelijkt gebied een afstand van liefst 1500 meter bestaat tussen de halte bij station Rodenrijs en de eerstvolgende halte Koegelwieckplantsoen.

Volgens de PvdA gaat het verhaal over minder bushaltes langs de busbaan om sneller en hoogwaardig openbaar vervoer te kunnen bieden niet meer op. Petra Verhoef: “De huidige dienstregeling van de buslijnen 170 en 173 laat zien dat op het deel van de busbaan dat door verstedelijkt gebied van Lansingerland loopt de bushaltes steeds op 1 minuut rijden van elkaar liggen. De enige uitzondering is de afstand tussen de halte Metrostation Rodenrijs en de halte Koegelwieckplantsoen. Over die afstand doet de bus 2 minuten. Wanneer de halte Bonfut weer in gebruik genomen wordt, zal er ook hier sprake zijn van een tijdsperiode van 1 minuut tussen de haltes. Een afstand van liefst 1500 meter tussen twee bushaltes, de huidige situatie, is natuurlijk veel te groot voor een steeds intensiever bewoond gebied”.

Bovendien is de halte Koegelwieckplantsoen niet populair. Om deze halte bereiken moet er een in het AMG Schmidtpark gelegen stevige heuvel worden gepasseerd. Deze halte wordt door de omwonenden bovendien als sociaal onveilig ervaren omdat hij afgelegen ligt.

De terugkeer van de halte Bonfut is ook goed voor de verkeersveiligheid. De bocht op de busbaan naast de halte Bonfut is scherp en heeft al vaker tot ongelukken geleid. Er zijn bussen door de hoge snelheid in de berm geraakt en op de kruising met de Wildersekade zijn er ongelukken geweest waarbij fietsers en bus betrokken waren. Afremming voor een haltestop kan ongelukken voorkomen.

De PvdA Lansingerland heeft via een brief officieel aan de Vervoersautoriteit gevraagd om de bushalte Bonfut met ingang van 2020 weer in gebruik te nemen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/officieel-pvda-verzoek-aan-metropoolregio-om-bushalte-bonfut-in-ere-te-herstellen/

Eenzame halte Koegelwieckplantsoen

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/officieel-pvda-verzoek-aan-metropoolregio-om-bushalte-bonfut-in-ere-te-herstellen/

Gevaarlijke bocht in busbaan bij Bonfut en Wildersekade

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/officieel-pvda-verzoek-aan-metropoolregio-om-bushalte-bonfut-in-ere-te-herstellen/

Bushalte Bonfut (2012-2015)

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/officieel-pvda-verzoek-aan-metropoolregio-om-bushalte-bonfut-in-ere-te-herstellen/

Rodenrijse Bonfut

Het bericht OFFICIEEL PVDA VERZOEK AAN METROPOOLREGIO OM BUSHALTE BONFUT IN ERE TE HERSTELLEN verscheen eerst op PvdA Lansingerland.