De voorbereidingen voor een nieuwe dienstregeling van de lijnbussen voor 2019 is in volle gang. Zowel de provincie Gelderland als de busmaatschappij ‘Breng’ vragen de gemeenten om informatie en hun visie op de gewenste ontwikkelingen, ook voor de concessies tot 2022. De deadline hiervoor is half augustus en in september wordt de dienstregeling 2019 definitief vastgesteld. GroenLinks vernam dat de gemeente Lingewaard op beide nog niet heeft gereageerd en stelt hierover vragen.

GroenLinks is van mening dat goed en frequent openbaar vervoer, naast het actief bevorderen van fietsen en carpoolen, een speerpunt is om de files in onze regio te verminderen. Ook levert het busvervoer een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van de kleinere kernen, vermindering van de kosten voor doelgroepen- en leerlingenvervoer, en het realiseren van de klimaatdoelen. Wij verwachten daarom van onze bestuurders hierover een krachtig signaal.

In de nieuwe dienstregeling van 2019 lijkt Connexxion/Hermes/Breng buslijn 35 naar Elst te willen schrappen. Van deze lijn maken veel mensen gebruik om naar NS-station Elst en verder naar Zetten te reizen. Daardoor vermindert de filevorming op spitsuren.

Ook mensen die werken (op het bedrijventerrein) in Elst gaan met deze bus, en voor medewerkers van zorg-gerelateerde bedrijven zoals Droom en Pluryn is deze onmisbaar. Lingewaardse leerlingen die in Elst op school zitten of met de trein verder reizen voor hun stage op een vervolgopleiding gebruiken deze buslijn, evenals leerlingen die naar het ProCollege in Bemmel reizen. Dankzij lijn 35 kunnen mensen zelfstandig naar hun werkplek, dagbesteding of speciaal onderwijs. Hierdoor is minder doelgroepenvervoer en leerlingenvervoer nodig, belangrijk zowel voor deze reizigers als voor de financiën. Voor de nieuw te bouwen wijk op de Plakselaan in Bemmel is het meteen een goede openbaar-vervoersmogelijkheid. Een regelmatige busverbinding naar Elst vermindert dus het autoverkeer en filevorming, verlaagt de kosten voor doelgroepen- en leerlingenvervoer, vergroot de bereikbaarheid van Lingewaard (zie ook het GMP) en draagt bij aan het halen van de klimaatdoelen.

In het kader van de bereikbaarheid, zelfstandigheid van bewoners en vanuit kosten- en milieuaspecten vindt GroenLinks het uiterst belangrijk dat de busverbinding met Elst in stand blijft.

De hierboven genoemde argumenten gelden ook voor de twee andere buslijnen, lijn 300 en 33. Met voor lijn 33 het bijkomende argument dat vermindering van service de leefbaarheid van de kernen Haalderen, Gendt, Doornenburg en Angeren ernstig schade toebrengt. Immers, voor veel jongeren, ouderen en mensen met een kleine beurs is dit de enige manier om mee te doen aan zaken buiten hun kern, zoals schoolopleiding of sociale contacten.

Wij verwachten daarom van onze bestuurders hierover een krachtig signaal.

Nieuwsgierig naar onze vragen? Klik hieronder.