https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1186306/187657/GRIJZE CONTAINER._9651In de raadsvergadering van 18 april 2017 omtrent invoering Diftar heeft de fractie van de ChristenUnie een aantal voorstellen gedaan: 1. Wat we moeten doen is onze inwoners te wijzen op alle mogelijkheden om producten -zo u wilt grondstoffen- waarvan men afscheid wenst te nemen, gescheiden aan te bieden. 2. Wij stellen u voor om in januari 2018 per huishouding aan te geven wat de verandering voor de betreffende huishouding zou betekenen bij ongewijzigde aanbieding van afval en invoering Diftar......

Wethouder Schollema heeft zijn toezeggingen gestand gedaan, waarvoor dank!

In de genoemde raadsvergadering hebben we o.a. het volgende uitgesproken: “Het uiteindelijke doel van dit alles is om veel minder afval aan te bieden wat zo de verbrandingsoven in gaat. Want dat is onnodig, en slecht voor het milieu. We hebben deze wereld niet voor ons zelf, maar zijn tijdelijk gebruiker. Zorg voor het milieu! Onze voorstellen: Lees hier onze hele bijdrage.

Wij stellen u voor om in januari 2018 per huishouding aan te geven wat de verandering voor de betreffende huishouding zou betekenen bij ongewijzigde aanbieding van afval en invoering Diftar. Wat we wel moeten doen is onze inwoners te wijzen op alle mogelijkheden om producten -zo u wilt grondstoffen- waarvan men afscheid wenst te nemen, gescheiden aan te bieden. Invoering van “meldpunt zwerfafval c.q. illegale verbranding afval” op de gemeentelijke website en in de app.(ep) Communiceren, communiceren.

Dan nu de invulling door de Gemeente Loppersum. Op de website vindt u heel veel informatie over afval. Een uitgebreide lijst van producten/zaken waarvan u afscheid wenst te nemen staat hier.

Tarieven Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing wordt berekend met de Diftarmethode. Dit houdt in dat u betaalt voor het aantal keren dat u uw container laat legen (frequentie) en de hoeveelheid restafval (volume) in de grijze container. De groene container met groente-, fruit- en tuinafval (gft) wordt gratis geleegd. (ook uw etensresten morgen in de gft bak. Gebruik het biobakje wat door de Gemeente gratis beschikbaar is gesteld…..) Daarnaast betaalt u een vastrecht. Dat tarief is voor elk huishouden gelijk, ongeacht het aantal gezinsleden.

Zien hoeveel afval u heeft ingeleverd.

U kunt zien hoe vaak uw container geleegd is en hoeveel kilo's afval zijn gewogen. Dit kan door in te loggen met uw DigiD. Op deze manier kunt u bijhouden hoeveel afval u heeft ingeleverd. De weeginstallatie van de vrachtwagen pakt uw container op, leest de chip en weegt de inhoud van de container. Deze gegevens worden bijgehouden in het registratiesysteem dat u zelf kunt raadplegen.

Ongeveer drie tot vijf werkdagen na het legen van de container zijn de registraties zichtbaar. Heeft u geen internet? Vraag dan aan familie of een bekende of zij u kunnen helpen. In verband met privacy kan de gemeente u niet informeren over de registraties van uw container(s).

De gegevens (aantal ledigingen en aantal kilo's) worden gebruikt om het variabele tarief te bepalen. Dit tarief wordt bij de belastingaanslag 2019 in rekening gebracht.

Hoe werkt het?

Ga hier naar de website voor de afvalwijzer. Vul uw postcode en huisnummer in om uw persoonlijke afvalwijzer te openen In uw persoonlijke afvalwijzer klikt u dan rechtsboven op 'Bekijk uw persoonlijke ledigingen' Log nu in met uw DigiD inloggegevens Op de volgende pagina ziet u de registratiegegevens van uw containers

Melden Zwerfafval en andere “duistere” zaken. Zoals: zakje leggen, niemand zeggen.

Treft u zwerfvuil aan? Neem in dat geval contact op met de gemeente.email gemeente@loppersum of        stel uw vraag via ons digitale contactformulierHet is belangrijk dat u aangeeft om wat voor afval het gaat (bijv. vuilniszakken) en wat de locatie is. U kunt dit melden via de APP.  of neem contact op met het Klant Contact Centrum. U kunt ons bereiken via: : 0596- 54 82 00

De speciale afvalkrant vindt u hieronder in de documenten.

Bijdrage Jan van Heerde.