Het bestemmingsplan Noordpoort, onder het regimevan de Crisis- en Herstelwet, ligt nu eindelijk voor ter besluitvorming.Het was een enorme klus en deCDA-fractie heeft grote waarderingvoor iedereendie hier aan heeft meegewerkt. Het was zoeken, durven doen, proberen, met de raad bespreken en samen met andere voorlopers in Nederland proberen een weg te vinden in de nieuwe systematiek van een bestemmingsplan, vooruitlopend op de nieuwe Omgevingswet. Ook is het mooi dat er uiteindelijk een oplossing is gevonden voor de in het gebied aanwezige scheepswerf. Keerzijde van dit succes is wel dat het al met al lang heeft geduurd. Dat is geen verwijt maar wel een stukje begrip voor de mensen die in het gebied aan de gang willen en lang hebben moeten wachten om door te kunnen gaan. De DCA-fractie heeft één zin uit het raadsvoorstel naar voren gerhaald: “met de vaststelling van het CHW bestemmingsplan houdt het experiment niet op, het gaat dan over in de uitvoeringsfase”. Ook de uitvoeringsfase zal een experiment zijn en deCDA-fractie wilgraag op de hoogte worden gehouden van hoe het de komende jaren gaat. Meer specifiek hebben we het college gevraagdom de raad te informeren over de lessen die getrokken kunnen worden uit het opstellen van dit plan, nieruwe stijl, en over hoe het de komende jaren gaat. Leren van dit plan is nodig om straks met de Omgevingswet aan de gang te gaan. De wethouder heeft ons dat toegezegd. Dan de mensen die in het gebied aan de gang willen en hebben gewacht op dit plan. Kunnen zij nu echt aan de gang? Als wijde reactienota zienswijzen lezen, dan krijgen wij de indruk dat dit mogelijk nog wel een vervolg kan krijgen bij de Raad van State. Kan dit betekenen dat partijen die in het gebied aan de gang willen nog langer moeten wachten? Of kunnen zij vast aan de gang omdat een ontwikkeling past binnen wat het college met dit gebied wil. De wethouder heeft daarop aangegeven dat een gang naar de Raad van State of andere procedures nooit uitgesloten kunnen worden, maar verwacht het niet.