In februari 2023 heeft de raad op initiatief van CDA Meppel een motie aangenomen, waardoor een extra subsidie van € 167.000 per jaar voor Merk Meppel is aangehouden. De onderbouwing voor de noodzaak van deze subsidie ontbrak en de raad heeft uitgesproken eerst een heroverweging op “citymarketing” te willen (zie:https://www.cda.nl/drenthe/meppel/actueel/nieuws/merk-meppel-citypromotie) De gevraagde Visie op de Promotie en Profilering van Meppel is in december 2023 aan de raad voorgelegd. Centraal stond de vraag of de raad hierdoor overtuigd is dat een stap gemaakt moet worden naar externe profilering en de jaarlijkse extra bijdrage echt nodig is. De CDA fractie maakt op een zorgvuldige, rationele en nuchtere wijze haar afwegingen. Als goed rentmeester is de fractie kritisch op de besteding van de beperkte middelen van de gemeente. Dus heeft de fractie zich de vraag gesteld wat de extra investering gaat toevoegen. Zeker ook omdat dit gaat over een forse (jaarlijkse) investering van gemeenschapsgeld in een tijd waarin de financiën en het voorzieningenniveau steeds meer onder druk komen te staan. In de visie werden drie thema’s benoemd waarin resultaten van de investering zichtbaar zou moeten worden: wonen, werken en toerisme. De afgelopen jaren, zonder de extra investeringen in citymarketing, zijn al prachtige resultaten geboekt. Denk aan de woningbouwimpuls voor Noordpoort en de ontwikkelingen in regio Zwolle. Wat een extra jaarlijkse investering van € 167.000 hier nog aan gaat toevoegen is in de visie en het debat niet duidelijk geworden. Ook het college beaamde dat concrete resultaten niet vooraf te geven zijn. “Het gaat erom of je erin gelooft of niet” zei de portefeuillehouder. Ook van de andere fracties hadden geen overtuigende argumenten. De CDA fractie kreeg wel antwoorden als:“dat het zo mooi is dat we Meppel aan de buitenwereld kunnen laten zien”,“dat we trots mogen zijn op wat er hier gebeurt”, en “dat Merk Meppel het verdient omdat ze het al jaren zo goed hebben gedaan”. Dat klopt allemaal, maar dat is voor de CDA fractie onvoldoende om € 167.000 per jaar extra te subsidiëren. Daarbij sprak deCDA fractie wel uit ook trots op Meppel te zijn, maar dan op álle verenigingen en organisaties die het (net als Merk Meppel) al jaren zo goed doen in en voor onze samenleving. Organisaties die ook met vele vrijwilligers werken. Maar die organisaties zijn de afgelopen jaren gekort op subsideis en krijgen zelfs op dit moment te horen dat hun subsidies verder zullen worden afgebouwd. De CDA fractie kan en wil niet uitleggen dat de gemeente tegelijkertijd wel € 167.000 per jaar extra subsidieert voor de profilering van onze stad. De CDA fractie kiest liever voor het investeren in onze samenleving zelf! Investeren in ons voorzieningenniveau en in verenigingen en organisaties die zorgen voor het welzijn van onze inwoners. Liever een goed voorzieningenniveau en sociale samenhang dan een duur promotiespotje op de landelijke radio, of ons geld besteden aan dure marketingbureaus. Daarom diende de CD fractie een motie in om het gevraagde bedrag van €167.000 beschikbaar te stellen voor het Sociaal domein, kunst en cultuur en sport en bewegen in plaats van citymarketing door Merk Meppel. Helaas maakten de fracties van VVD, CU, Sterk Meppel, PvdA en D’66 een andere keuze. Zij zijn akkoord gegaan met het raadsvoorstel voor Citymarketing en hebben onze motie voor inzet in de samenleving niet ondersteund waardoor er geen meerderheid was voor onze motie.