https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1495561/53439/Wonen en bouwen.jpgDe denktankavond van de fractie van de ChristenUnie in de gemeenteraad van Meppel over de nieuwbouwwijk Noordpoort is druk bezocht. Bewoners en andere geïnteresseerden zijn maandagavond massaal aanwezig in Studio 2 aan de Steenwijkerstraatweg in Meppel.

In het gebied Noordpoort, ten noorden van het centrum van Meppel, worden vanaf volgend jaar bijna 1000 woningen gebouwd. Het college komt in het tweede kwartaal van dit jaar met een omgevingsplan voor de wijk. Stoer, stedelijk en betaalbaar. Dat staat het stadsbestuur voor ogen, met ruimte voor bijzondere woonvormen.

Nu de Nota van Uitgangspunten op tafel ligt, hoort de ChristenUnie graag hoe omwonenden en belangstellenden denken over de nieuwe wijk. „Er valt nu nog genoeg te kiezen voordat het definitieve omgevingsplan er ligt. Dit was voor ons de reden om vanavond met omwo- nenden en geïnteresseerden in gesprek te gaan. Alle ideeën en zorgen kunnen wij delen in de gemeenteraad. Wij hopen andere fracties hier- over te kunnen adviseren”, zegt fractievoorzitter van de partij en voormalig wethouder Gert Stam.

                                               https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1495561/53439/Foto denktank Noordpoort

‘Dit was niet het plan’

De voormalig wethouder opent de avond met een presentatie over de plannen die er momenteel zijn. „Aanvankelijk was het niet het idee om hier zo veel woningen te gaan bouwen want daar hadden we de Nieuwveense landen voor. Maar toen er zo’n grote vraag naar woningen bleek te zijn, zijn de plannen veranderd. Iets waar het Rijk achterstaat. Denk aan minister Hugo de Jonge, hij is in de provincies aan het jagen om zo veel mogelijk woningen te kunnen realiseren”, vult hij aan. „Dat wil niet zeggen dat alles in dit gebied weggaat. We zitten namelijk ook op een plek waar industrieel historisch erfgoed is.”

Een belangrijk onderdeel volgens de fractie is het parkeervraagstuk. „Hoe wordt parkeren opgelost?”, vraagt Stam. ,,Ons voorstel is een parkeerhub, dat het parkeren op één plek wordt georganiseerd en niet overal verspreid in het gebied auto’s staan. Er wordt momenteel onderzocht of een parkeerhub voor het deelgebied Oude Vaart een mogelijkheid is”, legt hij uit. „Daarbij stimuleren wij het gebruik van de fiets. Wij moeten ervoor zorgen dat appartementencomplexen worden voorzien van centrale fietsenbergingen.”

Ook het thema duurzaamheid wordt besproken. Stam: „Bij bedrijfslocaties moeten voldoende oplaadpunten aanwezig zijn en er wordt on- derzocht of het realiseren van een waterwarmtecentrale een levensvat- bare energievoorziening kan vormen.”

Verdeling roept vragen op

In Noordpoort komen 972 woningen. Daarvan is 16 procent sociale huur, 10 procent middenhuur, 26 procent betaalbare koop en 48 procent overig. Deze verdeling is nodig om het plan financieel haalbaar te maken, legt Stam uit. ,,Kwaliteit is hierbij heel belangrijk.”

De verdeling roept bij de aanwezigen veel vragen op: „In heel de Nieuwveense Landen worden er in totaal 2000 woningen gebouwd. In Noordpoort gaat het om bijna 1000 woningen terwijl de oppervlakte van dit gebied nog geen kwart is van de Nieuwveense Landen. Hoe gaat dat passen? En is 16 procent sociale huur wel voldoende? Er zijn nogal wat wachtlijsten en hoe wil je jongeren dan een kans geven op een woning? En wat houdt die 48 procent ‘overig’ precies in?”, klinkt het.

En zo zijn er meer vragen en zorgen. Zo vertelt een bewoonster van de Steenwijkerstraatweg dat zij zich zorgen maakt over haar jaren ’30 woning. ,,In hoeverre wordt er rekening gehouden met onze woningen? Straks trillen wij ons huis uit tijdens de werkzaamheden”, zegt ze verontrust.

Een buurvrouw voegt toe: „Het is ook heel erg belangrijk om er écht wat moois van te maken. Bouw bijvoorbeeld in de stijl van grachtenpandjes. Er is namelijk altijd gezegd, door de gemeente, dat dit ‘het visitekaartje van Meppel’ moet worden. Zorg daar dan ook voor, ‘groen’ is hierbij heel erg belangrijk.” Van achteruit de zaal roept een bewoner: „Groen, groen, groen!”

‘Niet te hoog’

Een groot deel van de aanwezigen is het erover eens dat de appartementencomplexen niet hoger gebouwd moeten gaan worden dan vier verdiepingen: „Hoogbouw is oké, maar maak het niet te hoog. Denk aan de privacy, lichtinval en eventueel geluidsoverlast.”

Eigenaar Jan-Gert de Vries van Lederwarenhuis Pasveer is ook bij de bijeenkomst aanwezig. Hij heeft al vijf jaar een centraal magazijn op Noordpoort. „Nu is ons te verstaan gegeven dat wij moeten gaan nadenken hoe wij dit stukje grond voor ons willen gaan invullen omdat wij in onze huidige bedrijfsvorm daar niet kunnen blijven. Wat het dan wel moet zijn of waar wij dan wel heen zouden mogen? Dat is allemaal één groot vraagteken”, vertelt de Vries.

‘Geen knijperig fietspad’

Ook het thema verkeersveiligheid maakt de tongen los: „Zorg voor goede straatverlichting. Ook als er nog woningen geplaatst moeten gaan worden en niet dat je drie jaar moet wachten”, zegt een bewoner verwijzend naar het feit dat ze in haar buurt lang hebben moeten wachten op straatverlichting. „Begin ook gelijk met de realisatie van de ontsluitingswegen, dit voorkomt verkeersdrukte. En maak een fatsoenlijk fietspad, geen knijperig fietspad.”

Een echtpaar dat aan de Nijeveenseweg woont, maakt zich grote zorgen over de ligplaats van hun boot in de haven van scheepswerf Wout Liezen aan de Steenwijkerstraatweg. „Wordt de hele haven dichtgegooid? Kan onze boot daar blijven liggen?”, vragen zij zich af. Gert Stam: „Dit punt nemen wij als fractie zeker mee. Maar hoe dit precies gaat lopen dat weet ik niet. Wel is recreatievaart een mooie variant in dit gebied. Ik heb wel begrepen dat de nieuwe brug die er gaat komen, hoger is dan de Galgenkampsbrug. Dat maakt het beter bevaarbaar.”

De gemeenteraad is nu eerst aan zet. Zodra het omgevingsplan (ergens in het tweede kwartaal) door de gemeenteraad wordt vastgesteld, is het plan bindend.