In het Nederlandse onderwijs worden leerlingen/studenten aan de lopende band geïndoctrineerd met de favoriete politieke opvattingen van hun leraren. Dat gebeurt op subtiele en minder subtiele wijze. Er zijn steeds meer leerlingen en ouders die hier genoeg van krijgen.

Om de omvang van het probleem in kaart te brengen heeft Forum voor Democratie een meldpunt geopend waar iedereen voorbeelden van indoctrinatie naartoe kan sturen. Er zijn scholieren en studenten die zelf al meldingen verzamelen en Forum voor Democratie wil deze initiatieven steunen en vooral bestendigen.

Op basis van deze gegevens zal het Renaissance Instituut een onderzoek entameren naar de omvang, achtergronden en oorzaken van deze beïnvloeding van nieuwe generaties, en voorstellen doen om het onderwijs structureel te verbeteren.

Mail uw ervaringen met vooringenomen toetsen, politiek gekleurde examenvragen, eenzijdige lesboeken, oikofobe projecten en partijdige docenten naar: schoolstrijd@fvd.nl. Ook wie actief wil helpen met ons project wordt van harte uitgenodigd ons te mailen!

Update 30 maart.

Inmiddels hebben we met voldoening geconstateerd dat ons plan afkeurende en goedkeurende reacties oproept. Wel is opgevallen dat commentatoren iets lezen in de tekst dat er niet in staat. Nergens wordt bijvoorbeeld opgeroepen tot het filmen van leraren in de klas. Nergens ook tot het doorgeven van namen van partijdige leraren. 

FvD respecteert vanzelfsprekend de privacy van leraren en schoolbestuurders. Wel hebben wij gemeend dat een studie naar de achtergronden van ideologische beïnvloeding in de klas niet kan plaatsvinden zonder inbreng van de leerlingen zelf die dit probleem ervaren. Vandaar onze oproep.

De ervaringen met slecht lezen hebben ons inmiddels ook op een ander idee gebracht: Een onderzoek naar de schade van slecht en vooringenomen lezen door de Nederlandse intelligentsia. Wij gaan nog onderzoeken of ook dit zich leent voor vervolgonderzoek door het Renaissance Instituut.

Naschrift: Zoals iedereen kan opmaken uit de tekst die hierboven staat afgedrukt leggen wij geen bestand aan met namen of persoonsgegevens van individuele personen.

Update 17-4-2019

Het Renaissance Instituut van Forum voor Democratie heeft onlangs onder de leuze De Nieuwe Schoolstrijd: meldpunt indoctrinatie op scholen & universiteiten het plan opgevat wetenschappelijk onderzoek te doen naar de politieke en ideologische neutraliteit van het middelbaar en hoger onderwijs in Nederland. Het Renaissance Instituut stelt zich daarbij op het standpunt dat neutraliteit het best gewaarborgd is bij ideologische diversiteit.

Daarover bestaan zorgen. Niet alleen bij het Renaissance Instituut, maar ook in de samenleving. In de media verschijnen regelmatig artikelen van leerlingen die zich onvrij voelen in de klas om niet-linkse meningen te uiten. Scholieren delen filmpjes met elkaar waaruit die ideologische indoctrinatie blijkt. Ook kan men op het internet filmpjes vinden van docenten die oproepen om zeker niet op bepaalde politieke partijen te stemmen. Scholieren krijgen vrij van school om mee te doen aan politieke demonstraties. De bewijzen stapelen zich op.

            Idealiter zou de omvang van dit probleem wetenschappelijk moeten worden onderzocht. Daarom hebben wij via een speciaal emailadres (https://forumvoordemocratie.nl/actueel/de-nieuwe-schoolstrijd-meldpunt-indoctrinatie-op-scholen-en-universiteiten) mensen (leerlingen) die daarmee ervaringen hebben, gevraagd deze met ons te delen zodat we een inventarisatie kunnen maken van de omvang van het probleem. Hoe kan men immers uitspraken doen over iets als het niet eerst degelijk is onderzocht?

In een update van onze plannen op 30 maart hebben wij toegelicht: “Nergens wordt (…) opgeroepen tot het filmen van leraren in de klas. Nergens ook tot het doorgeven van namen van partijdige leraren.” Ook hebben wij gesteld: “FvD respecteert vanzelfsprekend de privacy van leraren en schoolbestuurders.” En ten overvloede: “Zoals iedereen kan opmaken uit de tekst die hierboven staat afgedrukt leggen wij geen bestand aan met namen of persoonsgegevens van individuele personen.”

Niettemin lijkt men dit niet te willen horen. Niet alleen commentatoren blijven doorgaan met ongefundeerde speculaties over “klikken”, maar zelfs officiële instanties bezondigen zich aan een verkeerde weergave van onze plannen.

Het volgende voorbeeld is tekenend. Het Algemeen Dagblad meldt: “De onafhankelijke privacytoezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil opheldering van het wetenschappelijk instituut van de partij.” In de krant wordt ook de AP-voorzitter Aleid Wolfsen aangehaald die zegt: “Als je een bestand aanlegt met daarin persoonsgegevens, zoals de namen van leraren en hun politieke voorkeur, dan moet je een wettelijke grondslag hebben, een goede reden, om dat te doen.”

Ook Wolfsen blijft dus suggereren dat wij bestanden aanleggen van namen, terwijl wij op de website expliciet hebben aangegeven dit niet te doen. Zonder kennis te nemen van ons standpunt dreigt de voorzitter zelfs met: “Het kan leiden tot een formele waarschuwing.”

Op 11 april 2019 hebben wij een brief ontvangen van de Autoriteit Persoonsgegevens die wederom is gebaseerd op de ongefundeerde speculatie dat wij persoonsgegevens registreren.

Wij hebben daarom besloten (i) onze inventarisatie van de problematiek van de ideologische beïnvloeding voorlopig op te schorten, zolang we in gesprek zijn met de Autoriteit Persoonsgegevens en (ii) een gesprek aan te vragen met de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wij hopen tijdens dit gesprek de Autoriteit ervan te overtuigen dat onderzoek naar de ideologische beïnvloeding in onze onderwijsinstellingen aan een maatschappelijke behoefte voldoet. Wij hopen dan met de Autoriteit ook tot overeenstemming te komen over de voorwaarden waaronder dergelijk onderzoek kan plaatsvinden en zullen bovendien de gelegenheid te baat nemen om nu ook nog eens mondeling onder de aandacht te brengen wat we al verschillende keren schriftelijk hebben gedaan: wij registreren geen namen van leraren.

[youtube:3JxsgQ9PiAk]