Ik ben geboren in Noorden en heb op de middelbare school gezeten in Uithoorn. In die tijd reed bus 101 elk uur tussen Woerden en Leiden. Het gebeurde weleens dat ik op weg naar huis in Nieuwkoop een half uur op een overstap moest wachten. Ik weet nog goed hoe lang dat leek te duren, en hoe koud het was als je stond te wachten.

Maar dat half uurtje wachten stelde helemaal niets voor als je het vergelijkt met de uitdagingen waar jongeren van nu voor staan. Overvolle bussen die gewoon doorrijden, slechte aansluitingen van bus op trein. Ik hoor het thuis van mijn eigen kinderen, ik hoor het van hun vrienden en ik hoor het van andere ouders. Jongeren die een OV-studentenkaart hebben, maar grote afstanden afleggen op scooters, omdat er geen bus rijdt. Ouders die hun kinderen naar stations brengen en hen ophalen, altijd of in noodgevallen. Ouders die voor het schoolvervoer van hun kinderen toch maar een extra auto aanschaffen. En het is natuurlijk ook niet voor niets dat het aantal jongeren in Nieuwkoop dat al met 17 jaar een rijbewijs haalt het hoogste is van de hele regio.

Ik heb zelf vier kinderen. Mijn jongste zoon Julius van 15 gaat naar de middelbare school in Alphen aan den Rijn, David van 22 studeert in Zoetermeer. Zij moeten opletten op de bustijden en af en toe eens een keer opgehaald of afgezet worden.

Dochter Myrthe van 20 studeert in Delft. Zij heeft gelukkig haar rijbewijs al en reed in de afgelopen anderhalf jaar met de auto naar Bodegraven om daar op de trein te stappen en via Leiden en Den Haag naar Delft te reizen. Het aantal keren dat zij in de familie-whatsapp heeft gemeld dat ze onderweg vertraging had is ontelbaar. Het risico van het missen van een tentamen heeft vaak op de loer gelegen. Zij heeft er daarom toch maar voor gekozen om op kamers te gaan in Delft. Dat is makkelijk, en natuurlijk ook een leuke ervaring, maar ze eindigt over een jaar of 4 wel met een studieschuld van duizenden euro’s.

Dochter Roosmarijn van 18 heeft het van de vier het zwaarst. Zij volgt een mbo-opleiding in Rotterdam. Haar school heeft dure apparatuur die kostenefficiënt gebruikt moet worden en over veel uren ingeroosterd wordt. En zo kan het gebeuren dat een schooldag van Roos begint om 8.15 uur en eindigt om 17.15 uur. Dat betekent ’s morgens vroeg om 6.15 uur de deur uit om ’s avonds om 19.30 uur pas weer thuis te komen. De reis is gelukkig gezellig omdat ze vanaf Alphen a/d Rijn samen kan reizen met haar vriendin uit Langeraar, maar beide meiden hebben het af en toe wel echt zwaar met de belasting van school, reizen en nog huiswerk maken. Petje af voor Roos en Daphne!

Kan dit anders? Ja, natuurlijk kan dit anders. Als we erkennen dat goed bereikbaar onderwijs van belang is voor de toekomst van Nederland. Als we niet langer rekenen aan de kosten van OV op zichzelf, maar kijken naar de totale maatschappelijke kosten en baten van bereikbaarheid van onderwijs, de bereikbaarheid van zorg, de bereikbaarheid van werk, de parkeerdruk in de steden en de noodzaak om het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen. Dan kom je tot andere keuzes, daar ben ik van overtuigd.

Ik zet me al meer dan 2 jaar in om dit standpunt in de regio onder de aandacht te brengen en ik krijg steeds meer steun van collega-wethouders.

Binnenkort wordt de nieuwe busconcessie voor Zuid-Holland Noord voorbereid. Dit is hét moment om ons luid en duidelijk te laten horen vanuit Nieuwkoop. Onderwijs, maar ook ziekenhuizen en andere zorginstellingen, en werk in de Randstad moeten vanuit onze dorpen weer goed bereikbaar worden met openbaar vervoer! Doe met mij mee en laat je horen!

 

Het bericht Blog van Annette over OV, bereikbaar onderwijs en meer verscheen eerst op Nieuwkoop.