Op 5 februari jl. hebt u schríftelijke vragen ex art. 39 van het Reglement van Orde van de Oostęrhoutse gemeenteraad gesteld over de luchtkwaliteit in Oosterhout. Wij beantwoorden uw vragen als volgt.

Vraag 1. Heeft het college extra gegevens die bevestigen, dan wel ontkennen dat de luchtkwaliteit in Dommelbergen-Noord (en dan met name de Schildersbuurt) inderdaad onvoldoende is tijdens de spits. a. Zo ja, wat geven deze gegevens aan? b. Zo nee, kunnen deze gegevens opgevraagd worden? Antwoord 1. De beschikbare gegevens zijn afkomstig van de NSL-monitoring (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit). Wij hebben uw raad eerder al de link naar de NSLwebsite gegeven: https://www.nsl-monitoring.nl/viewer. Die gegevens tonen voor de belangrijkste componenten in het jaar 2016 aan dat de luchtkwaliteit binnen de norm is gebleven van 40 ug/mS (stikstofoxiden). Bij de locaties Bredaseweg/Ridderstraat en het gedeelte van de A27 tussen afslag Oosterhout-centrum en de Hoogstraat zijn waarden tussen 35 en 38.5 ugAn3 berekend. Voor fijnstof PM10 ligt de concentratie overal binnen de norm (40 ugZm3) en zelfs onder de 35 ugZm3. In het prognosejaar 2020 en 2030 liggen de waarden onder 35 ug/mS. Het college heeft destijds bezwaar aangetekend tegen de snelheidsverhoging van 120 naar 130 kilometer per uur.

Vraag 2. Is het college het met GroenLinks eens dat een maximale snelheid van 130 kilometer per uur langs dichtbevolkte gebieden te hoog is? a. Zo ja, is het college het met GroenLinks eens dat een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur voldoende is?/'. Zo nee, wat is dan een acceptabele maximumsnelheid voor het college? b. Zo nee, waarom niet? Antwoord 2. Het door u aangehaalde bezwaar van de gemeente bij het ministerie had de bedoeling om een verslechtering van de luchtkwaliteit te voorkomen. Onze pogingen zijn voor dit weggedeelte niet gelukt. Daarom zullen wij proberen andere mogelijkheden te benutten die zich voordoen om de luchtkwaliteit te verbeteren, waarbij het overigens niet realistisch is te veronderstellen dat de maximumsnelheid ter plaatse zal worden verlaagd of dat het aantal voertuigbewegingen zal afnemen. Wel blijkt uit cijfers dat de voertuigen langzaamaan iets ‘schoner’ worden.

Vraag 3. Is het college voornemens om opnieuw richting het kabinet te lobbyen om de maximumsnelheid bij Oosterhout te verlagen naar 100 of hooguit 120 kilometer per uur, als blijkt dat de luchtkwaliteit structureel te laag is? a. Zo ja, wat verstaat het college onder een te lage luchtkwaliteit? b. Zo nee, waarom niet? Antwoord 3. Voor het college is een aanvaardbare luchtkwaliteit het criterium. Daarin spelen de effecten voor de volksgezondheid een belangrijke rol. Aan de andere kant is natuurlijk een goede doorstroming en bereikbaarheid van woningen en bedrijven van belang. Ten aanzien van de lobby richting kabinet voor een lagere maximumsnelheid op de A27 verwijzen wij naar ons antwoord op de vragen 1 en 2.

Vraag 4. De portefeuillehouder heeft tijdens de behandeling van de begroting 2018 aangegeven open te staan voor het plaatsen van meetapparatuur in Oosterhout waarmee de luchtkwaliteit realtime gemonitord kan worden. Zijn er al concrete plannen om deze apparatuur te gaan plaatsen? a. Zo ja, wanneer en op welke locaties? b. Zo nee, waarom niet? Antwoord 4. Ja wij zullen nadere metingen doen op die locaties waar sprake is van relatief hoge verkeersintensiteiten en waar woningen/scholen/zorggebouwen dichtbij de weg staan. Te denken valt bijvoorbeeld aan de Bredaseweg. De metingen zullen zich richten op locaties waarop wij zelf als gemeentebestuur directe invloed hebben (en dus bijvoorbeeld niet op rijkswegen).