Overeenkomstig artikel 39 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad stelt GroenLinks naar aanleiding van de digitale informatiebijeenkomst voor de raad van 25 maart en het virtuele Energiecafé voor de inwoners op 2 april jongstleden, beide over het aan te leggen Energiepark A59, het volgende aan de orde.

 

1.    Volgens de richtlijnen die gelden voor het houden van een omgevingsdialoog (zie ook de eigen website van de gemeente) is het aangaan van de omgevingsdialoog een verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer(s), in dit geval Shell en Eneco. De gemeente, zo geven de richtlijnen ook expliciet aan, neemt niet deel aan de omgevingsdialoog. Het virtuele energiecafé was, voor zover wij begrepen hebben, bedoeld als (onderdeel van) een omgevingsdialoog. a.    Waarom heeft het college – en hebben niet Shell en Eneco – de organisatie van dit Energiecafé ter hand genomen en heeft het hieraan zelfs deelgenomen? b.    Begrijpen wij hieruit dat de richtlijnen voor meerdere uitleg vatbaar zijn en dat er naar believen van kan worden afgeweken? c.    Ondanks het feit dat onze fractie er alle begrip voor heeft, dat het oorspronkelijke Energiecafé geen doorgang kon vinden in verband met de coronamaatregelen en er een creatieve oplossing werd gevonden in de vorm van een virtuele bijeenkomst twijfelen wij er ernstig aan of deze laatste vorm een toelaatbare is met het oog op het daadwerkelijk kunnen deelnemen van inwoners, al was het alleen al omdat veel mensen nog altijd geen of slecht toegang hebben tot digitale middelen. Is het college niet van mening dat – gelet op het grotere belang van veel inwoners van met name Oosterhout-Noord – alsnog een fysieke omgevingsdialoog moet worden georganiseerd (door de initiatiefnemers) zodra de omstandigheden dat toelaten?

2.    Een van de windturbines zal volgens het voornemen van dit moment geplaatst worden buiten het Energiepark A59 en komt daarmee binnen een afstand van 900 meter van de dichtstbijzijnde woningen in Dommelbergen-Noord. Bovendien wordt naar onze mening een nóg grotere afbreuk gedaan aan de natuur- en landschapskwaliteiten van de Oranjepolder. a.    Waarom wordt deze derde windturbine niet ook binnen het Energiepark geplaatst, of tenminste direct langs de A59? b.    Indien dat niet mogelijk is, kan dan een alternatieve locatie worden gevonden op de plek van de composteringsinstallatie aan de overzijde van de A59? Bent u bereid om dat te onderzoeken? c.    Voor zover wij kunnen nagaan, bestaan er geen wettelijke richtlijnen voor de minimale afstand tussen windturbines en woonbebouwing en wordt slechts getoetst of het door de windturbines veroorzaakte geluid de 47 dB Lden (DayEveningNight) gemiddeld en 41 dB Lnight niet overschrijdt. Overigens gaat het daarbij om jaargemiddelde waarden, waarbij stilstandperiodes gewoon meetellen. Dat betekent dat de geluidbelasting op momenten dat de windturbines draaien hoger mag zijn dan genoemde waarden, zodat er op die momenten misschien wel echte hinder is. Is het correct dat er geen wettelijke regeling voor afstanden terzake bestaat? d.    Wat zijn de te verwachten geluidniveau’s op de gevels van de woningen in Dommelbergen-Noord zonder en mét cumulatie van geluid (van A59, industrieterrein Weststad, de al aanwezige 6 windturbines en de scheepvaart op het Wilhelminakanaal)?