Vorige week werd bekend dat de provincie eindelijk de plannen heeft geschrapt voor een tram dwars door het centrum van Ridderkerk. Dat werd ook hoog tijd. Al in de jaren tachtig werd gesproken over de aanleg van een metro naar Ridderkerk. Rond 2000 veranderden de plannen: er zou geen metro, maar een TramPlus moeten komen.

 

Wat er ook veranderde, één feit bleef helaas dertig jaar lang onveranderd: door alle plannen ging Ridderkerk gedeeltelijk op slot.

De plannen maakten al in 1990 woningbouw in de polder Het Zand onzeker. Het braakliggende stuk grond tegenover de sporthal Drievliet is er nog steeds een stille getuige van.

De plannen leidden tot commotie en onzekerheid onder de bewoners van de Koninginneweg, niet in de laatste plaats voor de huishoudschool, de Elimkerk en de Sint Jorisparochie.

De plannen zorgden ervoor dat voorstellen om te investeren in de bus werden afgewezen.

 

Dat is nu voorbij. De woningbouw in het Zand kan worden afgerond. Er kan worden geïnvesteerd in het gebied rond de Koninginneweg. Er is geen argument meer om investeringen in de bus tegen te houden. Ridderkerk is van het slot.

 

Dat is in de eerste plaats te danken aan de Ridderkerkse kiezers, waarvan de meerderheid nooit op een tram of metro zat te wachten.

Veel van die kiezers gaven hun stem aan de SGP Ridderkerk, de énige partij die zich altijd consequent heeft verzet tegen de tramplannen. In 2006 waren dat er zelfs 4.185!

Wij zijn dankbaar voor het vertrouwen dat wij al die jaren van u hebben gekregen.

Zonder u was dit niet gelukt. Kiezers, bedankt!