Constaterende dat gedurende de periode van lockdown:

1. Kinderen primair onderwijs en jongeren voortgezet onderwijs op afstand hebben genoten; 2. Een deel van de ouder(s)/verzorger(s) niet de mogelijkheid heeft om ondersteuning te bieden; 3. Constatering 1 en 2 voor een deel van de kinderen en jongeren leerachterstand tot gevolg heeft; 4. Kinderen en jongeren beperkt zijn geweest om fysiek, sociaal contact te onderhouden en/of op te bouwen; 5. Het uitoefenen van sport, spel en andere activiteiten in groepsverband voor kinderen en jongeren niet mogelijk is geweest; 6. Activiteiten zoals Kindervakantiewerk geen doorgang vinden.

Overwegende dat voor kinderen en jongeren:

1. Het wenselijk is als de cognitieve ontwikkeling in balans blijft met de persoonlijke groei; 2. De mentale ontwikkeling van belang is voor een gezond, sociaal-emotioneel welbevinden; 3. Fysieke ontwikkeling gezond is voor het algehele welbevinden.

Verzoekt het college in overleg te treden met

Onderwijspartners, maatschappelijke partners, zoals Wel.Kom en Kindervakantiewerk alsmede de afdeling Sportservice.

Om de setting van een Zomeracademie mogelijk te maken om:

1. Een educatief zomerprogramma te bieden; 2. Ontmoetingsplekken te faciliteren en/of in te richten binnen het nieuwe normaal; 3. Een alternatief programma ten behoeve van sport, spel en andere activiteiten mogelijk te maken.