Tien uur extra: dat betekent meer taal, rekenen, sport, kunst, cultuur en natuur. Zo wil de gemeente zorgen dat kinderen in Rotterdam Zuid meer kansen krijgen.

Te veel talent blijft onbenut omdat kinderen bijvoorbeeld van huis uit weinig ondersteuning krijgen. Of omdat er geen geld is voor muziek- of sportles. Daarom starten 30 basisscholen op Zuid deze week met de ‘dagprogrammering.’ Het is idee is dat kinderen zich beter ontwikkelen door extra activiteiten op school. Iedere school mag dit zelf invullen. Wat betekent dat in de praktijk?

Dans-, tuin- en keukenles ‘Komend schooljaar zitten de groepen 3 tot en met 8 een uur langer, dus tot half vier, op school,’ vertelt Bas Blummer, directeur van de Elisabethschool in Carnisse. ‘Bovendien blijven ze tussen de middag over. Dat zijn dus twee uren waarin ze extra activiteiten doen. Zo krijgen ze elke maandag aikido-les en dansles. Daarnaast leren ze tuinieren in onze schooltuin, ze leren gezond te koken en ze krijgen lessen in techniek, filosofie en huiswerkbegeleiding.’

Extra ondersteuning voor leerkrachten Het is niet de bedoeling dat de werkdruk voor leerkrachten omhoog gaat. Daarom werkte de school samen met partijen uit de wijk. Blummer: ‘De extra lessen worden bij ons gegeven door docenten van Vakmanstad, de SKVR en TOS. Bovendien krijgen de leerkrachten extra ondersteuning voor onder meer administratieve en toezichthoudende taken. Zo hebben ze zelf meer tijd voor nakijkwerk en voorbereiding.’

Het bericht Tien uur per week extra school op Zuid: Dagprogrammering van start! verscheen eerst op Rotterdam.