GroenLinks zit in het stadsbestuur om te zorgen voor meer groen in de stad, schonere lucht en betaalbare woningen. Afgelopen week vond het debat plaats over het voorstel om 650 woningen te bouwen in de strook tussen de Maastunneltraverse en de Parkhaven. Om akkoord te kunnen gaan met de bouwplannen voor de Parkhaven hebben wij onze kernwaarden als voorwaarde gesteld. Er komt nu extra groen, een ecologische verbinding, significante maatregelen voor schonere lucht en meer betaalbare woningen.

Extra groen en ecologische verbinding

GroenLinks heeft afgedwongen dat het groen dubbel gecompenseerd wordt. Voor bewoners in de omliggende stenige wijken komt er extra groen bij. Deze nieuwe groene plekken tussen Het Park en het Dakpark vormen samen een ecologische verbinding voor planten, dieren en wandelaars. De huidige parkeerplaats aan de kade wordt een groen wandelgebied.  

Verbetering schone lucht

De luchtkwaliteit bij de Maastunnel wordt significant verbeterd door een afname van vervuilend verkeer. Ook komt er een schone en snelle openbaar vervoer-verbinding tussen noord en zuid met een halte op het Drooglever Fortuynplein.  

Betaalbare woningen

Meer dan 300 woningen op deze plek komen in het betaalbare segment: sociaal en middelduur. Voor de sociale woningen geldt natuurlijk dat die ook in de toekomst sociaal blijven. Met ons voorstel voor het instellen van een zelfbewoningsplicht zorgen we ervoor dat ook de koopwoningen in de toekomst betaalbaar blijven.  

Meestgestelde vragen

We krijgen veel vragen over het project. We zetten de meestgestelde vragen en de feiten op een rij:

1. Waarom bouwen op deze locatie? Kun je niet ergens anders gaan bouwen?

Voor andere plekken in de stad zoals Merwe4haven zijn er ook al bouwplannen. Dus het is niet het een of het ander maar allebei. Vanwege de grote vraag naar woningen is het nodig als stad op veel plekken te bouwen om te zorgen voor genoeg woningen voor iedereen.

2. Hoe zit het met de bomen?

Op dit moment zijn er 328 bomen in de Parkhavenstrook. In de nieuwe situatie worden dat 487 bomen: er komen dus in totaal meer bomen bij. Van de bestaande bomen blijven er 116 staan en 57 worden herplant. 155 bomen worden gekapt waarvan er 57 in zeer slechte staat zijn. Er komen 314 nieuwe bomen extra bij die voor de broodnodige diversiteit zorgen in het bomenbestand.

3. Wat betekent dubbele groencompensatie? Hoe wordt dat geregeld?

Op de plek zelf (de Parkhavenstrook) komen er evenveel bomen en groen bij als er verdwijnen. Ook komt er meer diversiteit in de soorten bomen, dat is goed voor de biodiversiteit in de stad. Daarnaast worden er nog een keer zoveel groen en bomen toegevoegd om een groene verbinding tussen Het Park en het Dakpark te realiseren. Ook dit draagt bij aan een betere biodiversiteit en dat is belangrijk voor onder andere bijen, vlinders en insecten.

4. Hoe zorgen jullie voor betaalbare woningen?

Meer dan 300 woningen worden op deze plek in het betaalbare segment gebouwd, sociaal en middelduur. Voor de sociale woningen geldt natuurlijk dat die ook in de toekomst sociaal blijven. Met ons voorstel voor het instellen van een zelfbewoningsplicht zorgen we ervoor dat ook de koopwoningen in de toekomst betaalbaar blijven.

5. Hoe zit het met de luchtkwaliteit bij de Parkhaven?

Op dit moment is de Maastunnelcorridor een van de meest vervuilde wegen van Rotterdam. Dat gaan we nog deze collegeperiode aanpakken, om een significante meetbare verbetering van de luchtkwaliteit te realiseren. Vervuilend verkeer krijgt minder ruimte en er komt een schone en snelle ov-verbinding tussen noord en zuid met een halte op het Drooglever Fortuynplein. Bijvoorbeeld een elektrische bus met een vrijliggend wegdek die kan doorrijden zonder verkeershinder of een tram of metro.