De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de mogelijke exploitatie van de noordelijke vaarroute van zeeschepen. Deze vaarroute (officieel is de naam 'noordoostelijke doorvaart') wordt mogelijk als het ijs van de poolkappen smelt door toedoen van klimaatverandering. Wij vrezen dat het milieu en klimaat eronder lijden als de vaarroute rond de poolcirkel in gebruik wordt genomen. Onze insteek betreft de rol van het Havenbedrijf Rotterdam, dat voor zeventig procent in handen is van de gemeente Rotterdam. Wij willen dat de Rotterdamse haven schepen weigert die gebruik maken van de noordelijke vaarroute.  Klimaatverandering mag nooit lonen, want in zo'n geval hebben sommigen belang bij een stijging van de mondiale temperatuur. Maar ten minste één rederij heeft aangekondigd te willen onderzoeken of de noordelijke vaarroute op termijn geschikt kan worden om de zuidelijke alternatieven te vervangen. Dit kan alleen als klimaatverandering doorzet en de ijskap op de Noordpool smelt en dus kleiner wordt, waardoor de Noordelijke IJszee (die de Atlantische Oceaan verbindt met de Grote Oceaan) voor zeeschepen begaanbaar wordt. We moeten deze ontwikkeling niet toejuichen, laat staan mogelijk maken. Bij een smeltende ijskap moeten we direct overgaan tot actie om het smelten te doen stoppen. Wij vragen het college van burgemeester en wethouders of zij het met ons eens is dat klimaatverandering nooit mag lonen. Daarnaast willen wij weten of zij zich wil inspannen schepen te weren uit de Rotterdamse haven als zij klimaatverandering exploiteren door de ingebruikname van de noordelijke vaarroute. Een mogelijk alternatief is om de havengelden voor deze schepen te verhogen, zodat het financieel onaantrekkelijk wordt om de Rotterdamse haven aan te doen. Tot slot vragen wij aan het college van burgemeester en wethouders of zij beleid wil maken ten aanzien van duurzaamheid in de Rotterdamse haven dat verder gaat dan nationale en internationale wet- en regelgeving.  l