Zie hieronder de inbreng van raadslid Julian Zieleman bij het debat over het weren van sluipverkeer in de Nieuwlandstraat:

In ons verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 schreven we als D66: “In onze toekomstvisie is de binnenstad autoluw”. We schreven dat, omdat we het verblijfsklimaat in de binnenstad willen versterken. Vandaag spreken we over een maatregel die aan deze toekomstvisie bijdraagt.

In het Brabant Dagblad van zaterdag stond een groot artikel met de titel ‘Autoluwe binnenstad: durf eerste stap te zetten’. In het artikel wordt onderbouwd beschreven waarom het nodig is om naar een autoluwe binnenstad toe te werken en hoe de voorgestelde maatregel voor de Nieuwlandstraat daarin past. Bij een toekomstbestendige binnenstad gaat het steeds meer om een aantrekkelijk leef- en verblijfsklimaat; om de beleving van de binnenstad, ruimte voor fietsers en voetgangers, ruimte voor vergroening en een kwalitatief hoogwaardige en royale openbare ruimte. Oftewel de ontwikkeling van een place to buy naar een place to be. Het autoluwer maken van de Nieuwlandstraat is een eerste stap in die richting. Zoals de schrijvers van het artikel stellen: “Je moet echter ergens beginnen, een eerste stap durven zetten en daarnaast doorgaan met plannen en visies. Wie niet kiest en lef toont, wordt niet gekozen. Dat geldt ook voor Tilburg als het de autoluwe binnenstad op de lange baan schuift.”

Voor het realiseren van een autoluwe binnenstad zijn het kleine scenario en het midden scenario, dat het college voorstelt, de beste opties. We zijn als D66 echter niet doof voor de kritische geluiden van bewoners uit de binnenstad. Wij snappen hun wens om zowel via de noord- als de zuidkant het dwaalgebied te kunnen verlaten. Als D66 kiezen we dan ook voor het grote scenario, waarbij we alle bewoners en ondernemers in het gebied de mogelijkheid bieden om, indien ze dat willen, met een ontheffing het dwaalgebied via het Radiopleintje te verlaten. Dit scenario sluit aan bij de wens van de Dwaalgroep en ongeveer de helft van de insprekers om sluipverkeer te weren, maar het radiopleintje voor bewoners toegankelijk te houden voor autoverkeer. Bij de uitwerking van het uiteindelijke scenario willen we aandacht vragen voor een vijftal concrete aandachtspunten.

Wij willen de wethouder oproepen om het Radiopleintje ook zichtbaar fysiek aan het voetgangersgebied toe te voegen. In antwoord op een technische vraag van mijn kant is aangegeven dat het uitgangspunt is om de bestrating op het Radipleintje aan te passen. D66 is er voorstander van om deze aanpassing te doen en er echt een aantrekkelijk en waar mogelijk groener pleintje van te maken waar de auto te gast is. Wij willen de wethouder oproepen om onderzoek te doen naar de toekomstige functie van het Burgerijpad en daarover met omwonenden in gesprek te gaan. Wij zien het risico dat het Burgerijpad een nieuwe sluiproute wordt. Graag zien we dat er metingen plaatsvinden naar de effecten van het autoluwer maken van de Nieuwlandstraat. Nog los daarvan wordt ook nu al overlast ervaren, zoals uit een gesprek en contacten met omwonenden blijkt. Daarnaast hebben we begrepen dat de verbinding Burgerijpad – Noordhoekring wordt opgeheven zodra er gebouwd gaat worden in het gebied. Wellicht biedt dit mogelijkheden om van het Burgerijpad een woonerf te maken, zoals direct omwonenden voorstellen. Wij willen de wethouder kortom oproepen om niet enkel te gaan meten, maar tevens samen met omwonenden breder onderzoek te doen naar de toekomstige functie van het Burgerijpad. We willen aandacht vragen voor aanpalende straten zoals de Korte Tuinstraat. Welke maatregelen gaan er genomen worden om te voorkomen dat de verkeersintensiteit op de Korte Tuinstraat en aanpalende straten erg toeneemt? In onze ogen moeten we automobilisten al aan de rand van het Dwaalgebied informeren dat men zonder ontheffing niet over het Radiopleintje mag rijden. Daarmee kunnen we overlast van extra autoverkeer zoveel mogelijk voorkomen en dit voorkomt dat automobilisten onnodig rondjes rijden. De Dwaalgroep roept in haar advies op om tevens in het Dwaalgebied aanpassingen te doen om automobilisten te stimuleren hun rijsnelheid aan te passen. Het gaat hierom kleinere aanvullende maatregelen. In antwoord op een technische vraag van mij is aangegeven dat dit deel van het advies nog moet worden uitgewerkt. Wij willen de wethouder oproepen ook dit deel van het advies op te pakken. We roepen de wethouder op om bij de daadwerkelijke invoering van de maatregel goed rekening te houden met de werkzaamheden aan kabels en leidingen en de bouwplannen voor de hoek Nieuwlandstraat – Korte Tuinstraat. Wij horen graag z.s.m. wat deze activiteiten betekenen voor de invoeringsdatum van de maatregel.

Met deze maatregel zetten we een eerste stap naar een autoluwe binnenstad. Als D66 willen we dat het denken over een autoluwe binnenstad niet bij deze stap stopt. We willen de wethouder dan ook oproepen om met een plan te komen om het gehele dwaalgebied autoluw te maken, inclusief plannen om het verblijfsklimaat in het gebied te verbeteren. Dit is tevens veelvuldig naar voren gebracht door de insprekers. Graag een reactie van de wethouder.