Geacht college,

Wij zijn benaderd door een groep inwoners uit Udenhout over de grote verkeersoverlast die in Udenhout wordt ervaren. Auto’s die rakelings langs fietsers razen of voetgangers niet zien staan bij het zebrapad, voorbij denderende vrachtwagens die de ramen doen rammelen en te weinig plekken om veilig over te kunnen steken in het centrum. Er wordt steeds meer drukte ervaren in de straten van Udenhout en er ontstaan onveilige verkeerssituaties.

Udenhout is bestempeld tot 30 km/u-zone, de realiteit is echter anders. Verkeersremmende maatregelen zijn niet afdoende. Uit eigen onderzoek van inwoners uit Udenhout komt naar voren dat door circa driekwart van de verkeersdeelnemers te hard gereden wordt. Bewoners vermoeden dat een belangrijke reden hiervoor is dat het voor verkeersdeelnemers onduidelijk is dat er maar 30 km/u gereden mag worden. Daarom hebben inwoners op eigen initiatief extra verkeersborden geplaatst om de snelheid te benadrukken.

Daarnaast lijkt Udenhout, en dan met name de Kreitenmolenstraat en de Slimstraat, een doorvoer/sluiproute van forensen en vrachtverkeer. Er is de laatste jaren veel aandacht besteed aan de aanleg van nieuwe wijken in Berkel-Enschot, waarbij wegen zoals de Kraan bestempeld zijn als bestemmingsverkeer. Ook zijn spoorovergangen gesloten. Hierdoor wordt het verkeer steeds meer richting Udenhout geleid, via de Zeshoevenstraat, Berkelseweg, Molenhoefstraat, Slimstraat en Kreitenmolenstraat.

Bewoners hebben het gevoel dat hun klachten niet serieus genomen worden door de gemeente en de politie. Zo zijn verzoeken tot aanpassingen in de vorm van een extra oversteekplaats (zebrapad) in de Kreitenmolenstraat ter hoogte van de Koestraat, verkeersremmende maatregelen in de Slimstraat en herhalingsborden van de 30 km/u-zone niet gehonoreerd. Vanuit de gemeente zou worden aangegeven dat bij de herinrichting rekening is gehouden met de situatie en dat vanuit verkeersmetingen naar voren komt dat “het wel meevalt” met de drukte.

Naar aanleiding van bovenstaande hebben wij de volgende vragen: Hoe beoordeelt het college de huidige verkeersdruk in Udenhout? Waarom zijn eerdere verzoeken van inwoners voor aanpassingen van de verkeerssituatie (een extra oversteekplaats (zebrapad) in de Kreitenmolenstraat ter hoogte van de Koestraat, verkeersremmende maatregelen in de Slimstraat en herhalingsborden van de 30 km zone) niet gehonoreerd? Is het college alsnog bereid maatregelen te nemen om de verkeersoverlast aan te pakken en de verkeersveiligheid te vergroten? Zo ja, welke en op welke termijn? Is het college bereid samen met de dorpsraad en de actiegroep ‘Udenhout gaat voor nul verkeersoverlast’ nadere verkeersmetingen te doen? Hoe kijkt het college naar de verkeerssituatie in Udenhout op de korte, middellange en lange termijn? Is het college bereid om in overleg met de dorpsraad en de actiegroep ‘Udenhout gaat voor nul verkeersoverlast’ tot een verkeersagenda te komen voor de korte, middellange en lange termijn?

Met vriendelijke groet,

Julian Zieleman D66 Tilburg