Elektrisch rijden in Tilburg: klaar voor de toekomst!?

Geacht college,

De laatste jaren neemt het aantal elektrische auto’s in het straatbeeld toe. Prognoses laten zien dat het aantal elektrische auto’s na 2020 een grote vlucht neemt. Zo verwacht het kabinet dat er in 2030 2 miljoen elektrische auto’s rondrijden. De toename van het aantal elektrische auto’s brengt grote uitdagingen met zich mee ten aanzien van de laadinfrastructuur. Om aan de geprognotiseerde vraag in 2030 te voldoen zijn landelijk 1,8 miljoen laadpunten nodig. Veelal op straat of openbare parkeerterreinen, want zeventig procent van de autobezitters heeft geen eigen oprit.[1] Een dergelijke claim op de openbare ruimte leidt tot spanning met andere functies van de openbare ruimte.

Ook in Tilburg zijn eigenaren van elektrische auto’s zonder eigen oprit aangewezen op laadpunten in de publieke ruimte. Er bestaan situaties waarbij er pal voor de woning een parkeerplaats is, maar waarbij de woning en de parkeerplaats van elkaar worden gescheiden door het trottoir. Het is op grond van het huidig beleid niet toegestaan om in een dergelijke situatie een oplaadpunt op eigen terrein te plaatsen en via een kabel over de stoep de auto op te laden. Hiervoor zijn begrijpelijke redenen, maar tegelijkertijd is zo het gebruik van een eigen laadpaal (die goedkoper, dichterbij en altijd beschikbaar is en kan worden gevoed met eigen opgewekte energie) voorbehouden aan eigenaren met een eigen oprit.

D66 vindt het belangrijk dat de gemeente goed voorbereid is op de transitie naar elektrisch rijden en de verwachte groei van het aantal elektrische auto’s. Daarom willen wij u de volgende vragen stellen:

Wat vindt het college van de situatie waarin een eigen laadpaal enkel is voorbehouden aan eigenaren van elektrische auto’s met een eigen oprit? Is het college bereid om te zoeken naar oplossingen voor bovenstaand beschreven situatie, waardoor ook eigenaren van elektrische auto’s zonder eigen oprit een eigen laadpaal kunnen gebruiken? Mogelijke voorbeelden zouden kunnen zijn het in bepaalde situaties en onder voorwaarden toestaan van laadkabels over de stoep (zie het beleid van de gemeente Zaanstad[2]) of het op enigerlei wijze integreren van een laadkabel in de stoep (bijvoorbeeld middels een gootje in de tegels). Welke kaders (raadsbesluiten) liggen ten grondslag aan het huidige beleid ten aanzien van de laadinfrastructuur (zowel privaat als publiek) voor elektrische auto’s in de gemeente Tilburg? Welke uitgangspunten/principes hanteert de gemeente bij plaatsing van een laadpaal in de openbare ruimte?

Het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte zorgt steeds vaker voor ergernis bij buurtbewoners.[3][4][5] Inmiddels wordt er in Nederland bij ongeveer één op de tien aanvragen voor laadpalen bezwaar ingediend tegen het genomen verkeersbesluit. Die weerstand is een belangrijke reden dat een aanvraag lang duurt, gemiddeld negen tot twaalf maanden.[6]

Is er in de gemeente Tilburg ook sprake van een toename van het aantal ingediende bezwaren tegen verkeersbesluiten voor laadpalen? Hoe lang duurt in de gemeente Tilburg gemiddeld de periode van aanvraag tot realisatie van een laadpaal? Hoe ontwikkelt de duur van deze periode zich ten opzichte van de afgelopen maanden en jaren?

Adviesbureau Over Morgen stelt dat het huidige beleid van gemeenten ten aanzien van het aanvragen van laadpalen een heilloze weg is. De individuele aanpak waarbij een inwoner een aanvraag indient voor een laadpaal in de nabije omgeving, zou mede vanwege de verwachte explosieve groei van aanvragen niet langer houdbaar zijn. Zij pleiten daarom voor een overkoepelende aanpak waarbij per wijk de toekomstige laadbehoefte in kaart wordt gebracht, zodat daar proactief op ingespeeld kan worden middels bundeling van laadpalen zoals via laadpleinen. Deze oproep wordt ondersteund door de Nationale Agenda Laadinfrastructuur, onderdeel van het ‘ontwerp van het Klimaatakkoord’ dat recent werd gepubliceerd.

Hoe kijkt het college aan tegen een overkoepelende wijkaanpak voor de plaatsing van laadpalen?

Bij een overkoepelende wijkaanpak zouden per wijk alle verkeersbesluiten gelijktijdig genomen kunnen worden. Het voordeel daarvan is dat wijkberichten, beroep en bezwaar slechts eenmaal plaatsvinden. De plaatsingsprocedure kan daarmee worden verkort.

Hoe kijkt het college aan tegen het in één keer nemen van alle verkeersbesluiten voor de plaatsing van laadpalen in een wijk?

De gemeente Utrecht heeft eind vorig jaar een strategisch plan voor laadinfrastructuur gepubliceerd.[7] Daarin schetst de gemeente aan de hand van een aantal principes hoe de laadinfrastructuur gaat worden vormgegeven om de transitie naar elektrisch vervoer te faciliteren en aan de geprognotiseerde vraag in 2030 te voldoen.

Is het college bereid om ook voor de gemeente Tilburg een strategisch plan voor laadinfrastructuur op te stellen, om zo proactief te acteren ten aanzien van de verwachte grote groei van het aantal elektrische auto’s?

 

Julian Zieleman          Fractie D66 Tilburg 

[1] https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de-laadpalen-komen-en-zorgen-voor-ruzie-in-de-straat/

[2] https://www.zaanstad.nl/mozard/!suite86.scherm0325?mVrg=6325&mAlle=J

[3] https://eenvandaag.avrotros.nl/item/de-laadpalen-komen-en-zorgen-voor-ruzie-in-de-straat/

[4] https://www.destentor.nl/deventer/ergernis-over-wildgroei-aan-laadpalen-in-de-straat-maar-waar-laten-we-1-8-miljoen-van-die-dingen~ae60838a/

[5] https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/08/parkeren-onder-hoogspanning-a1612506

[6] https://www.destentor.nl/deventer/ergernis-over-wildgroei-aan-laadpalen-in-de-straat-maar-waar-laten-we-1-8-miljoen-van-die-dingen~ae60838a/

[7] https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Utrecht/90f54453-76a8-417a-9c9f-ed4f7c9618c4