Behoorlijk Invorderen vanuit Burgerperspectief en het Recht op Vergissen

Aanleiding Veel Nederlandse gemeenten sturen geen kosteloze betalingsherinnering als opgelegde betaling van bewoners uitblijft[1]. De meeste gemeenten sturen meteen een aanmaning waarbij het oorspronkelijke bedrag wordt verhoogd. De D66-fractie vindt dit een teleurstellende en ongewenste gang van zaken. Het kan immers gebeuren dat men de brief niet heeft gelezen, de betalingstermijn is vergeten of te laat is met het aanvragen van een betalingsregeling. Dat er hier meteen een extra bedrag bovenop komt is onnodig en kan in sommige gevallen zelfs tot grotere problemen bij inwoners leiden.

Vragen Een en ander is aanleiding voor de volgende vragen aan het College.

 

Kan het college aangeven welk percentage van de aanslagen voor de gemeentelijke belastingen te laat wordt voldaan door onze inwoners? Welke vervolgstappen worden gezet als een aanslag niet wordt voldaan? Indien een aanmaning wordt gestuurd, wordt het oorspronkelijke bedrag dan opgehoogd? Zo ja, met welk bedrag of percentage? Met welk totaalbedrag gaan deze gezamenlijke verhogingen per jaar gemoeid? Hoe wordt omgegaan met de constatering dat een aanslag, ook na herinnering, niet wordt betaald? Is het college het met D66-fractie eens dat door het ophogen van een aanslag sommige inwoners van onze gemeente in de knel zouden kunnen komen? Bent u bekend met het rapport ‘Behoorlijk invorderen vanuit burgerperspectief’ van de Nationale Ombudsman van 9 februari 2019? Wat vindt u van de aanbeveling van de Ombudsman, op bladzijde 45 van zijn rapport, om als overheidsinstantie eerst altijd een kosteloze betalingsherinnering te sturen? De gemeente Schagen geeft hiervan een voorbeeld[2]. Is het college bereid zich in te spannen voor aanpassing van de lokale beleidsregels, zodat onze inwoners verzekerd zijn van een kosteloze betalingsherinnering?

Binnenlands Bestuur schrijft dat er in Nederland een bedrag van bijna anderhalf miljard euro uitstaat aan terugvorderingen van bijstand.[3] Zo wordt er ook genoemd dat meer dan de helft van die vorderingen ontstaat doordat uitkeringsadministraties niet op tijd worden bijgewerkt. Hiervan wordt ook geconcludeerd dat dit om veelal kleine bedragen gaat die makkelijk terug te innen zijn. D66 vraagt zich hierover het volgende af:

Wat is het uitstaande bedrag van terugvorderingen van bijstand in de gemeente Tilburg, en kan hier onderscheid in worden gemaakt in relatief kleine, makkelijke terug te innen bedragen en moeilijk inbare bedragen? Het artikel raadt gemeenten aan om maandelijks de inkomsten uit werk en andere gegevens te verwerken zodat een hoop terugvorderingen worden voorkomen. Gebeurt dit in Tilburg? Zo nee, op welke termijnen wordt dan wel deze informatie verwerkt? Is het college het met D66 eens dat het bijhouden van deze informatie terugvorderingen voorkomt? Wat is het huidige protocol van de gemeente Tilburg bij terugvorderingen? Wordt hier ook rekening gehouden met hoe lastig de terugvorderingen te innen zijn?

Namens de fractie van D66,

Erik Blommestijn, Woordvoerder Financiën                                                 Yaşar Sazak, Woordvoerder Armoedebestrijding

[1] https://fd.nl/futures/1283743/geen-betalingsherinnering-door-de-overheid

[2] https://www.schagen.nl/home/nieuws_43640/item/gemeente-stuurt-voortaan-herinneringsbrief-bij-belastingen_41176.html

[3] https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/nieuws/terugvorderen-bijstand-vaak-te-voorkomen.9606501.lynkx