De Maliebaan wordt opnieuw ingericht. De middenbaan wordt een wandel en fietspromenade en auto’s mogen alleen nog 30 km/u rijden op de ventwegen aan de zijkant. Het voorstel van het stadsbestuur hiervoor kwam tot stand na jarenlange gesprekken met de buurt en haalde donderdagavond een meerderheid in de Utrechtse gemeenteraad. 

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Dit is een unieke kans om een historisch stuk Utrecht extra glorie te geven, met meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers. We kunnen hier geschiedenis schrijven en de Maliebaan nog mooier te maken.”  

Er lagen twee plannen voor het opnieuw inrichten van de Maliebaan. Voor de keuze van GroenLinks was verkeersveiligheid essentieel. Uit een vergelijking van een onafhankelijk onderzoeksbureau bleek het voorstel van het stadsbestuur het meest veilig. Ook was het voor GroenLinks belangrijk dat het kruispunt met de Nachtegaal/Reigerstraat veilig zonder verkeerslichten kan. 

Plan B kwam van een groep bewoners van de straat. Zij pleitten voor een middenbaan ingericht als fietsstraat waarbij de auto te gast is. Weistra: “Mooi dat er veel betrokkenheid is vanuit de buurt. We zullen bij de uitwerking van de plannen scherp blijven letten op veiligheid, geluid en trillen en dat het een prettige straat blijft voor gebruikers en bewoners.”