Het moet voor doven en slechthorenden makkelijker worden om zaken met de gemeente Venlo te regelen. Dat vindt D66. ‘Het lijkt heel vanzelfsprekend om even de telefoon te pakken als je vragen hebt over een parkeerontheffing of een omgevingsvergunning. Maar als je doof bent, is die vanzelfsprekendheid er niet. Daarvoor moet je dan zelf vaak eerst een tolk inschakelen’, aldus fractielid Remy Maessen. D66 wil dat omkeren met bijvoorbeeld een spreekuur waarop via een knop op de website een online gebarentolk kan helpen met het regelen van ingewikkelde zaken voor doven en slechthorenden.

Inclusief en toegankelijk

Maessen: ‘D66 staat voor een inclusieve en toegankelijke gemeente. Zo’n gebarentolk kan een stap vooruit betekenen als het gaat om toegankelijke dienstverlening.’ D66 keek het initiatief af bij de gemeente Utrecht, waar de ‘teletolk’ werkt via een knop op de contactpagina van de website. Wanneer iemand op de knop klikt, wordt er direct verbinding gemaakt met een tolk. Vragen kunnen worden gesteld in gebarentaal of via de chatfunctie. Naar aanleiding van dat nieuws stelde de fractie van D66 Venlo vragen aan het college van B&W: ‘Misschien kunnen we in Venlo het Utrechtse voorbeeld volgen, al dan niet in onze eigen variant met een spreekuur of -dag. Ik ben benieuwd of het college ons initiatief ondersteunt en zo weer een stap zet in het verder toegankelijk maken van onze dienstverlening.’

The post D66: spreekuur met online gebarentolk appeared first on Venlo.