Ten eerste moet u een sterk verlangen hebben om succesvol te zijn, want alle succesvolle bedrijven hebben een goed gepland en uitgevoerd marketingplan. Op deze pagina vind je daarom alles voor je marketingplan en vertellen je precies hoe je moet starten.

Hun marketingplan bestaat uit vele onderdelen en kan variëren naargelang u een B2B-bedrijf, B2C-bedrijf, fabrikant, detailhandelaar, dienstverlenend bedrijf, wederverkoper, non-profit bedrijf of ander gespecialiseerd bedrijf bent. Voor uitgebreide informatie kunt u ook altijd terecht bij marketing bureau web wings.

Start met een marktonderzoek

Marketingonderzoek is het eerste onderdeel van uw marketingplan. U kunt dit zelf doen of u kunt ervoor kiezen een top marketing bureau, een marketing consultant, of misschien een specifiek marketing onderzoeksbureau in te huren. 

U moet alle gegevens over uw bedrijf en uw producten en diensten verkrijgen en vastleggen om u te helpen eventuele marketingproblemen goed te faciliteren. Misschien kunt u ook wat marketinggegevens krijgen van een branchevereniging of van andere bedrijven binnen uw specifieke branche.

De meeste van uw marketingonderzoeken vallen in 5 of 6 categorieën: Enquêtes, focusgroepen, interviews, observaties, secundair onderzoek of experimenten/veldproeven. We zullen in deze blog niet specifiek ingaan op elke onderzoekscategorie.

Ongeacht de marketing onderzoeksmethoden die worden gebruikt, moet u ontdekken wie uw klanten zijn of zullen zijn, moet u ontdekken wat de vraag naar uw producten of diensten is, moet u elke concurrent op de markt kennen, en moet u het marktaandeel kennen van elk bedrijf in uw industrie categorieën.

Ontwikkeling van het marketingplan

Zodra u uw marketing onderzoek hebt afgerond, bent u klaar om te beginnen met de ontwikkeling van uw marketingplan. We zullen marketingplan onderdelen bespreken die meer algemeen van aard zijn, in tegenstelling tot het focussen op een specifieke niche categorie voor een bedrijf.

U hebt een samenvatting nodig om de inhoud van uw marketingplan kort samen te vatten. U moet uw doelstellingen bepalen. Wij moedigen bedrijven altijd aan om hun doelstellingen S.M.A.R.T. te maken, wat betekent Specifiek, Meetbaar, Haalbaar, Realistisch en Tijdsgevoelig met data erbij. De meeste doelstellingen worden berekend op jaarbasis. De meer ambitieuze eigenaren of leidinggevenden kijken echter ook vooruit naar doelen voor 3, 5 en 10 jaar. En als u in Japan bent, stelt u doelen voor 100 jaar. U zult belangrijke informatie over uw bedrijf moeten ontwikkelen of definiëren. In uw ondernemingsplan moet u een missieverklaring, een visieverklaring en een cultuurverklaring hebben opgenomen. Als u deze drie punten niet hebt ontwikkeld, moet u ze onmiddellijk opstellen voordat u verder gaat. Het is van vitaal belang dat iedereen deze drie bedrijfsverklaringen kent en onderschrijft met alle werknemers, zodat iedereen binnen het bedrijf deze punten correct communiceert naar alle externe mensen buiten het bedrijf. U wilt dat hun geloof en vertrouwen even groot is als dat van de eigenaars of topmanagers. U moet alles weten wat u kunt verkrijgen over uw klanten. Deze lijst zal u op weg helpen. U moet hun leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, inkomensniveau, opleidingsniveau, geografische locatie, waar ze winkelen, of ze naar de kerk gaan, of ze kinderen hebben, leeftijd van de kinderen, politieke voorkeur, wat ze leuk vinden aan uw bedrijf, wat ze niet leuk vinden, waarom ze bij u winkelen, wat ze waarderen aan uw producten/diensten, wat ze het leukst/minst vinden aan producten/diensten, en of prospects niet op de hoogte zijn van uw merk of producten/diensten. Klanten willen dat u bepaalde dingen over hen weet en als u dat doet, zullen ze u trouw blijven omdat u de tijd neemt om hen te leren kennen. U moet uw concurrentie door en door kennen. Houd uw vrienden dichtbij, maar houd uw concurrenten dichterbij. U moet alle dingen weten die u over uw klanten hebt geleerd, behalve vul voor elke concurrent de lege ruimte in op al die bovenstaande punten. Leer hoe u hetzelfde/verschillend bent. Leer de overeenkomsten/verschillen over elk product en dienst die u aanbiedt. Leer hoe zij hun producten/diensten verkopen of promoten. U moet uw locatie definiëren met een beschrijving van alle voor- en nadelen. Ik zou de openingstijden en planning in dit deel opnemen. U moet een unique selling point voor uw bedrijf ontwikkelen. U moet details geven over elk product/dienst dat u aanbiedt en hun kenmerken/voordelen/waarden vermelden.U moet uw budget specificeren met uitsplitsingen voor reclame en promoties. Neem ook het ontwerp en de ontwikkeling van de benodigde materialen voor de marketing op. Maak een lijst van de mediakanalen die zullen worden gebruikt om uw marketingplan uit te voeren en splits de online, sociale, e-mailmarketing, e-brochures/e-catalogi, tv, print, radio, PR, beurzen, sponsoring, filantropische partnerschappen, direct-mail, telemarketing en andere kanalen uit. Ik zou ook vaststellen welke onderdelen in huis worden uitgevoerd en of u een extern bureau wilt inschakelen om te helpen met uw media-inkoop en -planning. U moet uw prijsstrategieën ontwikkelen voor al uw producten en diensten. Wilt u hoger of lager zijn dan uw concurrenten? Bent u van plan om arbeid/overhead/materialen in de kosten op te nemen? Zorg ervoor dat u uw prijsstrategie voor elk product of dienst vermeldt.Een uitgebreide marketingstrategie zal uw succes verzekeren omdat het u zal vertellen hoe u klanten kunt verkrijgen en behouden, hoe u kunt concurreren in uw markt, en welke middelen u zult gebruiken om uw doelen en doelstellingen te bereiken.

Een uitgebreide marketingstrategie zal uw succes verzekeren, omdat het u zal vertellen hoe u klanten kunt verkrijgen en behouden, hoe u kunt concurreren in uw markt, en welke middelen u zult gebruiken om uw doelen en doelstellingen te bereiken.