Volgens bronnen krijgt het Britse bedrijf dat het huidige bordeauxrode paspoort produceert na de Brexit niet het contract om de nieuwe blauwe sleutel te bouwen.

Sommige Brexiteers zien de kleurverandering als een krachtig symbool van de teruggewonnen onafhankelijkheid van Groot-Brittanniƫ.

De CEO van het Britse bedrijf De La Rue bevestigde donderdagochtend echter dat het het contract om ze te produceren was kwijtgeraakt. Algemeen wordt aangenomen dat Gemalto, dat wordt verhandeld op de beurzen in Frankrijk en Nederland, het drukcontract van $ 490 miljoen heeft binnengehaald.

Op donderdagochtend riep Martin Sutherland, CEO van De La Rue, de premier of minister van Binnenlandse Zaken op om “naar mijn fabriek te komen en aan mijn toegewijde personeel uit te leggen waarom zij denken dat dit een verstandige beslissing is om de productie van een Brits icoon offshore te laten plaatsvinden. ” Sutherland was te gast op BBC Radio 4’s Today-programma.

Hij beloofde in beroep te gaan en zou niet beloven dat banen in de Gateshead-fabriek van het bedrijf, waar de bordeauxrode versie wordt gemaakt, verloren zouden gaan.

Sutherland gaf toe dat zijn bedrijf een prijsconcurrentie had verloren, maar beweerde dat de uitkomst onrechtvaardig was. Hij verklaarde dat De La Rue niet in aanmerking zou komen om deel te nemen aan het Franse paspoortverwervingsproces omdat het buiten Frankrijk is gevestigd.

John Spellar, een parlementslid van de Labourpartij, beweerde dat “geen enkel ander EU-land zich zo gedraagt”, in plaats daarvan dat andere landen “hun industrie steunen”. Hij beweerde dat dergelijke overwegingen uiteindelijk de Brexit-stem hadden bepaald.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigde woensdag laat dat er nog geen beslissing is genomen over een locatie voor het afdrukken van de nieuwe paspoorten. Een vertegenwoordiger zei: “We houden een eerlijke en open competitie om te garanderen dat het nieuwe contract een veilige en betrouwbare service zal bieden tegen een concurrerende prijs.”

Het maken van paspoorten is niet nodig en we vinden het prima dat het elders in het VK wordt gedaan. Er zijn momenteel geen veiligheids- of operationele zorgen over het laten vervaardigen van een deel van de blanco paspoortboeken in het buitenland.

In februari kondigde Theresa May aan het Lagerhuis aan: “Het is juist dat we vanaf de herfst van 2019 nieuwe blauwe en gouden paspoorten zullen uitgeven”, waarbij het traditionele kleurenschema van Britse paspoorten wordt herhaald. Nadat we de EU hebben verlaten, kunnen we onze paspoortkleuren opnieuw kiezen, en dat is precies wat we moeten doen.

Zonder details te verstrekken, waarschuwde De La Rue beleggers dinsdag dat de winst van het bedrijf voor het komende jaar waarschijnlijk “aan de onderkant van de huidige consensusmarge” zal zijn.

Priti Patel, een pro-Brexit voormalige minister, noemde het contractbesluit ‘pervers’.

Tom Brake, de Brexit-woordvoerder van de liberaal-democraten, heeft gezegd: “De blauwe paspoort-saga verandert in een farce. De eerste mijlpaal was dat we de EU niet hoefden te verlaten om blauwe paspoorten te krijgen. We kwamen er net achter dat een een firma gevestigd in het buitenland zal de sleutels drukken.Erger nog, we zullen ze moeten importeren, wat betekent dat we meer zullen betalen dan we zouden moeten omdat de waarde van het pond sinds de Brexit is gedaald.

Ondanks beweringen van het tegendeel, zullen de nieuwe pro-Brexit blauwe paspoorten worden vervaardigd in Frankrijk of Nederland, volgens Eloise Todd van de pro-remain pressiegroep Best for Britain. Dit is absurd ironisch.

Gemalto is betrokken bij de paspoortproductieprocessen van 30 landen en biedt op haar website een “end-to-end ePassport-oplossing”.

Om aan de mededingingsregels te voldoen, moeten grote overheidsopdrachten beschikbaar worden gesteld aan bedrijven in de hele EU.

Het is onduidelijk hoe de houding van de regering na de Brexit zal veranderen. Landen die nieuwe handelsbetrekkingen met het VK willen smeden, zullen echter waarschijnlijk aandringen op een gemakkelijkere toegang tot overheidscontracten als voorwaarde om zaken te doen.