Op 20 november jl. stelde GroenLinks raadslid Neill Voorburg vragen aan het college i.v.m. geluidhinder en luchtkwaliteit ten gevolge van de uitbreiding van het grootste scheepvaartbedrijf van Europa DFDS. Op 11 december zijn deze vragen door het college van B&W beantwoord.

 

De eerste reactie hierop van Neill Voorburg: “Goed dat het college de geluidsoverlast en milieuvervuiling onderkent en walstroom ziet als manier om de situatie te verbeteren. Concrete actie is echter wel nodig, niet op de laatste plaats door DFDS zelf.”

  Al geruime tijd maakte GroenLinks zich zorgen over geluidshinder in Vlaardingen Oost. De laatste maanden bereikten ons steeds vaker berichten over toenemende overlast. Ook gesprekken met bewoners van de Oostwijk bevestigden de overlastsignalen; bewoners slapen slecht, soms maar vier uur per nacht. Naast geluidsoverlast is ook de steeds slechter wordende luchtkwaliteit in Vlaardingen volgens GroenLinks een reden tot het nemen van maatregelen.

  Reactie college Volgens het college blijkt uit waarnemingen ter plaatse en uit geluidsmetingen dat er veel geluid is van vrachtwagens die van en naar DFDS rijden en dat het geluid van de scheepsgeneratoren hoorbaar is in Vlaardingen Oost (55-58 dB). Het college geeft aan dat de geluidsbelasting van de grote bedrijven op het “gezoneerde industrieterrein Vulcaanhaven / Koningin Wilhelminahaven / Vettenoord” wordt gemonitord en bewaakt.

Het college deelt de mening van GroenLinks dat walstroom de geluidsoverlast en luchtvervuiling kan verminderen. Het college zegt onderzoek naar de mogelijkheden van walstroom te stimuleren en er bij DFDS op aan te dringen van walstroom gebruik te gaan maken.

  Actie Wat GroenLinks betreft blijkt uit de beantwoording van het college de noodzaak om actie te ondernemen. De gemeten gemiddelde geluidhinder van 55-58 dB overschrijdt de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Deze stelt dat omgevingsgeluid overdag van 50dB en 's nachts van 40dB op termijn leidt tot gezondheidsproblemen. Dat er nog ruimte is binnen de verleende milieuvergunningen betekent niet automatisch dat er dan ook maar van deze ruimte gebruik gemaakt moet worden. Sterker nog, de constant aanwezige geluidsoverlast (ook 's nachts) zou ertoe moeten leiden dat alles op alles wordt gezet om de leefbaarheid, gezondheid en het welbevinden van inwoners te verbeteren. Volgens GroenLinks hebben de bedrijven, die de overlast veroorzaken, een grote mate van verantwoordelijkheid om deze overlast te verminderen.

  Walstroom Gebruik maken van zogeheten walstroom is volgens GroenLinks een mogelijkheid om de geluidsoverlast en luchtvervuiling ten gevolge van de bedrijfsvoering van DFDS te verminderen. Met walstroom wordt bedoelt dat een schip gebruikmaakt van een aansluiting op het elektriciteitsnet van de wal. Schepen gebruiken op zee eigen generatoren om elektriciteit op te wekken, maar in de haven zorgt het continue laten draaien van dieselmotoren voor onnodige milieuvervuiling en geluidsoverlast. Door de ligging van DFDS nabij een woonwijk is de overlast en gezondheidsschade voor omwonenden groot. Door de aansluiting op het elektriciteitsnet van de wal is het niet langer nodig om via dieselmotoren elektriciteit op te wekken. Gevolg: minder fijnstof, minder geluid en minder trillingen.

  DFDS: toon je een goede buur! GroenLinks heeft tijdens de vestiging van DFDS (toen nog Norfolkline) al gepleit voor walstroom. Sinds 2005 is er steeds aandacht voor gevraagd, de noodzaak is nu echter groter dan ooit: de luchtkwaliteit in Vlaardingen komt namelijk steeds verder onder druk te staan, niet alleen door toenemende bedrijvigheid van de industrie langs het water, maar ook door de aanleg van meer snelwegen en het toenemende (vracht)verkeer. Door over te gaan op walstroom neemt DFDS een effectieve maatregel om de geluidoverlast en luchtvervuiling waarvoor zij verantwoordelijk zijn, te verlagen. GroenLinks staat voor het principe dat de vervuiler betaalt. We dringen er dan ook bij DFDS op aan de nodige investeringen te doen en stapsgewijs over te gaan op walstroom. Hierdoor zouden ze zich de goede buur tonen, die ze ongetwijfeld willen zijn.