Artikel 34 vragen

Vlissingen 14 mei 2020 en update 3 juli 2020

klik hier voor het PZC artikel: onderzoek naar vaker autovrij maken van de boulevards

Groenlinks wil autovrije boulevards / Omroep Zeeland

Groenlinks: Sluit Vlissingse Boulevards ook na de coronacrisis vaker voor auto's / Walcheren / PZC

Omdat het opnieuw te druk is tijdens de coronacrisis periode zijn de boulevards in Vlissingen weer afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer. Een besluit en maatregel die in samenspraak met de Veiligheidsregio Zeeland is genomen.

Vanaf zaterdag 17.00 uur tot uiterlijk zondag 22.00 uur zijn de Boulevard Evertsen, Boulevard Bankert en Boulevard De Ruyter in Vlissingen verboden gebied voor alles met een motor. Dus ook een snorscooter met een blauw kenteken is niet toegestaan.

Hiertoe is besloten omdat er wederom sprake was van te grote (verkeers)drukte op de boulevards. Er wordt gesproken van ‘asociaal verkeersgedrag en tevens groepsvorming waarbij de minimale afstand van anderhalve meter niet in acht wordt genomen’.

Vragen aan het College:

1. Is het college het met GroenLinks eens dat we overlast van gemotoriseerd verkeer op de boulevards structureel tot een minimum moeten terugdringen?

Zo ja, ziet u mogelijkheden om de boulevards structureel in de weekenden af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer? Zo nee, welke visie heeft het college voor ogen?

Antwoord van het college:

In maart 2020, nog voor het uitbreken van de Coronacrisis, hebben wij reeds besloten een uitbreiding van de weekendsluiting van de Boulevards te zullen onderzoeken (kenmerk 1170511). Wij zien deze mogelijkheden, echter wel in samenspraak met alle belanghebbenden.

 

2. Is het college op de hoogte van hoe de bewoners van de boulevards de sluiting in het weekend ervaren?

Antwoord van het college:

Ja, dit is ons bekend.

 

3. Ziet het college deze crisisperiode als een mogelijkheid om ervaring op te doen met het creëren van gemotoriseerd verkeer vrije Boulevards en met het tegelijkertijd in goede banen te leiden van de verkeersstromen?

Zo ja, zijn er de afgelopen periode veel (hoeveel) reacties of klachten bij de gemeente binnengekomen? Zo nee, ziet het college deze periode ook als een kans om ervaringen op te doen en ervaringen van inwoners te meten?

Antwoord van het college:

Ja, wij zien deze mogelijkheid. Door de intensieve contacten via de wijktafel met bewoners en andere belanghebbenden is al veel waardevolle informatie opgehaald.

 

4. Is het college van plan om met de wijktafel boulevard in gesprek te gaan om de recente ervaringen en effecten van gemotoriseerd verkeersvrije boulevards in het weekend op te halen?

Antwoord van het college:

Wij zijn daarover reeds in gesprek met de wijktafel.

 

5. Heeft het college gesproken of gaat het college nog in gesprek met de wijktafel en ondernemers over structurele sluiting van de Boulevards voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer?

Antwoord van het college:

Wij blijven in gesprek met de wijktafel, en ook voortzetting van de uitgebreidere weekendafsluiting, waarmee in de afgelopen maanden ervaring is opgedaan, zal zeker onderwerp van gesprek blijven.

 

Zo ja, kan het college aangeven waar de voorkeur van de bewoners en ondernemers naar uitgaat?

Antwoord van het college:

Uit de eerste reacties die wij hebben ontvangen is op te maken dat bewoners tevreden zijn met een sluiting in de middag- en avonduren, de momenten waarop zij de meeste overlast ervaren. In de ochtend en vroege middag is dan ruimte voor o.a. bevoorrading. In verdere gesprekken met wijktafel en andere belanghebbenden zullen wij dit nader uitwerken. Wij kijken naar het algemeen belang en hebben geenvoorkeur.

 

Zo nee, is het college voornemens om dit onderwerp aan de wijktafel en met bewoners en ondernemers te bespreken en zo ja wanneer?

Antwoord van het college:

n.v.t.

 

6. Heeft het college nagedacht over alternatieven indien de boulevards gesloten zijn voor horeca, leveranciers en bewoners?

Zo nee, is het college voornemens om samen met de wijktafel en bewoners en ondernemers over alternatieven na te denken? Zo ja, kan het college voorbeelden geven voor alternatieve mogelijkheden voor bewoners en leveranciers voor de ondernemers/ horeca?

Antwoord van het college:

Zoals in ons besluit van maart 2020 (kenmerk 1170511) is te lezen, denken wij sinds januari 2019 samen met de wijktafel na over de verschillende mogelijkheden. Omdat er zo veel verschillende belanghebbenden zijn (bewoners, ondernemers en andere Boulevardliefhebbers) is dit een lastig proces, waar wij zeer zorgvuldig mee om willen gaan. Alternatieve mogelijkheden waar iedereen tevreden mee zal zijn, zijn er niet. bewoners en leveranciers voor de ondernemers/ horeca?

 

Fractie GroenLinks

Jeroen Portier en Gorana Kordis