Fractie GroenLinks

N.a.v. van vragen door inwoners die zelf niet meer uit de ingewikkelde aanvraag/ aanmeldprocedures komen. Deze mensen vaak geen eigen netwerk of familie heeft die hen kan helpen of ondersteunen.
Het lukt deze mensen niet om zelfstandig :
Porthos te bereiken
Aanvragen voor voorzieningen te doen
(Digitaal) administratieve afhandelingen te realiseren. Hierbij denkend aan o.a.: Sabewa, Zuidwest wonen, Inkomstenbelasting, aanvragen Porthos, etc.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning schrijft hierover voor:

Artikel 2.2.4
• 1 Het college draagt er in ieder geval zorg voor dat voor ingezetenen:
    o a. cliëntondersteuning beschikbaar is en
    o b. op ieder moment van de dag telefonisch of elektronisch anoniem een luisterend oor en advies beschikbaar is.
• 2 Het college draagt er zorg voor dat bij de in het eerste lid bedoelde maatschappelijke ondersteuning het belang van betrokkene uitgangspunt is.
Definitie:
Cliëntondersteuning: (vrijwillige)onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen;
 
Vragen:
Is dit artikel uit de WMO bij het college bekend?
Is er al een plan om met onafhankelijke cliëntondersteuning aan de slag te gaan?
Bent u bekend met de vele ervaringen die hiermee bij andere gemeentes https://vng.nl/onderwerpenindex/maatschappelijke-ondersteuning/nieuws/handreiking-voor-onafhankelijke-clientondersteuning is opgedaan?
Kunt u aangeven hoe u hier in Vlissingen uitvoering aan gaat geven?
Wanneer kunnen mensen in de gemeente Vlissingen op een laagdrempelige manier van (vrijwillige) onafhankelijke cliëntondersteuning zoals bedoeld in de WMO gebruik maken?
Fractie GroenLinks
Jeroen Portier en Gorana Kordis