Mijn vorige bijdrage op deze site heette ‘N65 (reprise)’. Je hoopt dat na de reprise de ‘grande finale’ komt maar dat zal de werkelijkheid niet zijn.

VKA+ vernietigd door Raad van State

In de gemeenteraad was op 1 februari het collegevoorstel aan de orde dat de huidige partners verder gaan met inspanningen om de N65 te verbeteren. Tevens om de gereserveerde gelden daarvoor beschikbaar te houden. Die partners zijn: het Rijk, de provincie, en de gemeenten Vught en Oisterwijk. Als uitgangspunt wordt het huidige ontwerp (verder VKA+) gebruikt. Veel mensen en organisaties vonden dat raar: VKA+ is toch afgeschoten, ‘vernietigd’ door de Raad van State. Hoe kun je dat dan toch als uitgangspunt gebruiken? Nou: het afschieten door de RvS is niet gebaseerd op de inhoud van het plan waar het de ongelijkvloerse kruisingen, de snelfietsroute, het voorkomen van geluidsoverlast et cetera betreft.  Maar wel op basis van een probleem met stikstofverbindingen (en nog een paar wel oplosbare problemen).

Een lange weg te gaan 

Het grote probleem is nu dat er om de verbeteringen voor het hele traject te bereiken een nieuw bestemmingsplan gemaakt moet worden. Daar moet besluitvorming over plaatsvinden. Daarbij moet Inspraak weer mogelijk zijn en de weg voor bezwaar en beroep staat natuurlijk – en terecht – opnieuw open. Dat betekent dat er een traject moet worden afgelegd dat door optimisten op tenminste 5 tot 7 jaar wordt ingeschat. Mijn inschatting is, kijkend naar het traject dat we voor het VKA+ hebben afgelegd, dat dat eerder op de dubbele tijdsinvestering zal neerkomen. Dat denk ik omdat het probleem van de onjuiste cijfers die zijn gebruikt – zie mijn vorige bijdrage – de problemen, zeker rondom de stikstof, eerder vergroten dan verkleinen.

Roep om verbeteringen nu

Probleem is natuurlijk dat de verkeersveiligheid, de oversteekbaarheid, geluid- en fijnstof overlast, niet zo lang op een oplossing kunnen wachten. Dat is de reden dat de raad een motie heeft aangenomen waarin wordt opgeroepen de oorspronkelijke doelen van de verbetering opnieuw vast te leggen als noodzakelijke uitkomst. Daarin tevens de oproep een groot aantal tijdelijke verbeteringen nu al uit te voeren. De oorspronkelijke doelen waren vergroting verkeersveiligheid, vermindering geluidsoverlast, verbetering luchtkwaliteit en vermindering barrièrewerking. De tijdelijke maatregelen zijn nogal divers: bermbeveiliging, stil asfalt, maximum snelheid 50 km/h binnen de bebouwde kom, de snelfietsroute alsnog realiseren enz. Als je de complete motie wil lezen dan vind je die hier. De bijna complete raad (een lid was tegen) roept het college op voor het eind van het jaar met een uitvoeringsplan hiertoe te komen.

Zijn we daarmee 100% gelukkig met dit resultaat? Zeker niet, maar op dit moment is het het beste resultaat dat bereikt kan worden. Dit gezien de gang naar de Raad van State, de reacties uit de bevolking en de overtuiging dat veiligheid en milieu maximaal gediend moeten worden. Natuurlijk blijven we dit proces nauwkeurig volgen met als ankerpunt de 4 genoemde oorspronkelijke doelen.

 

https://www.pvda-gl.nl/de-n65-het-vervolg/Ton van der Vossen

Het bericht De N65 (het vervolg) verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.