Op verzoek van D66 en het college is er in de commissievergadering van 16 maart gesproken over een aantal vragen met als strekking “hoe nu verder met de N65?”.

Een overzicht in een notendop

Er is een bestemmingsplan vastgesteld voor ombouw van de N65. Tegen dat plan zijn nogal wat bezwaren ingediend en een zestal van die bezwaren zijn door de Raad van State (RvS) toegewezen. De RvS vond de bezwaren zo zwaarwegend dat de gemeente niet in de gelegenheid gesteld is om het plan te wijzigen. De RvS vernietigde dus het besluit. Dat betekent dat we weer op hetzelfde punt staan als een paar jaar geleden. Als je wat wilt wijzigen dan moet er een nieuw plan gemaakt worden. De advocaat van de gemeente heeft naar aanleiding van de RVS uitspraak een toelichting gegeven en daar een stuk over geschreven. Dat was nogal “enerzijds – anderzijds” maar wij trokken uit het totaal de volgende conclusie.

Conclusie PvdA-GroenLinks

Het is triest dat er zoveel moeite, tijd en geld is gestoken in een plan dat uiteindelijk de toets der kritiek niet kan doorstaan. Het is slecht nieuws dat als gevolg hiervan de onveiligheid, slechte oversteekbaarheid en andere overlast blijven bestaan. Goed nieuws is wel dat de bomen gespaard blijven en de bewoners van de wegen direct grenzend aan de N65 niet geconfronteerd worden met een (extra) toename van het verkeer. U ziet: terugkijkend is dat ook “enerzijds – anderzijds”.

De vraag is nu hoe we verder gaan. Ik heb daar van gezegd dat nog één keer kijken naar de mogelijkheid of de huidige oplossing haalbaar is, wat ons betreft kan. Maar wij denken dat de kans dat daar iets uitkomt niet erg groot is. Er is echter zoveel moeite etc. besteed aan dit plan dat dit naar onze mening de moeite waard is.

Maar er moeten zeker ook alternatieven bekeken worden. Er zijn al een paar voorstellen gedaan die door een ’taskforce’ bekeken zullen worden: de zuid-west tangent, een tunnel en het afwaarderen naar een 50 km weg. In de commissievergadering kwam de vereniging Samen voor Vught met een extra alternatief. Zij stelt voor de N65 bij Vught  los te koppelen van de A2 en bij Tilburg van de A58. Dit om de toename van het verkeer te stoppen en daarmee het stikstof probleem op te lossen. We hebben expliciet gevraagd om dat alternatief in het onderzoek mee te nemen.

Een ding moet echter duidelijk zijn, wat er ook met de N65 gaat gebeuren, een absolute voorwaarde is  dat de stikstof depositie niet toeneemt maar liefst zelfs afneemt. Een nieuw plan moet “RvS-proof” zijn. Het plan moet zo helder zijn dat die zekerheid er vooraf is.

De meeste partijen in de raad staan er -min of meer- hetzelfde is als wij. Na de zomer komt het college met een nieuw voorstel, maar mijn overtuiging is dat we voorlopig met de huidige situatie zullen blijven zitten.

Roodlicht camera’s

Dat betekent dat aan de verkeersveiligheid voorlopig niks verander.  Dat is voor ons – en de meeste partijen in de raad – onaanvaardbaar. Vooral het “rijden door rood” is een doorn in het oog. De wethouder heeft toegezegd daar zo snel mogelijk actie op te ondernemen. De gemeente gaat daar helaas zelf niet over, maar maximale druk op justitie en Rijkswaterstaat zal nodig zijn om er tenminste voor te zorgen dat camera’s bij de verkeerslichten dat probleem zo veel mogelijk de wereld uit helpen.

https://www.pvda-gl.nl/hoe-nu-verder-met-de-n65/Ton van der Vossen

Het bericht Hoe nu verder met de N65? verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.