Het mislukken van de opwaardering van de N65 is ondertussen wel iedereen bekend. Eigenlijk een vervelend verhaal. Samen heb ik met veel Vughtenaren jaren geleden op het Versterplein gestaan om de vraag aan het Rijk te richten iets te doen aan het spoor en de N65. Dat leidde uiteindelijk tot het plan PHS voor het spoor en een bestemmingsplan voor de N65. Beide plannen zijn ontwikkeld in samenwerking met de provincie en het Rijk. Met het spoor is ondertussen een aanvang genomen.

Bestemmingsplan 2020

De N65 kreeg zijn beslag in 2020 met de vaststelling van een bestemmingsplan.  Dat werd  niet door iedereen optimaal gevonden maar wij vonden dat het een stevig verbetering was.  Wel met de kanttekening dat we een aantal effecten minder gelukkig vonden. Uiteindelijk, alles afwegend, besloten we destijds in te stemmen met het voorstel.

Raad van State

Nogal wat mensen zijn naar de Raad van State (RvS) gestapt. Uiteindelijk besloot de RvS dat het plan onvoldoende was op het gebied van de stikstof belasting (als gevolg van de bouw en als gevolg van het gebruik van de weg) en vernietigde het plan. Praktisch betekende dit dat het plan volledig van tafel is geveegd en dat de gemeente en partners opnieuw moesten beginnen.

Dat opnieuw beginnen werd opgepakt door een groep mensen aan het werk te zetten om te bezien welke alternatieven er mogelijk zijn. Uiteindelijk is daaruit naar voren gekomen dat het eerder aangedragen alternatief onder de naam VKA+ toch te voorkeur verdient maar dat verbeteringen nodig zijn. Dat is om een aantal redenen lastig.

Veranderde cijfers

Na het onderzoek van de genoemde groep bleek dat de cijfers die gebruikt zijn om alle gevolgen van het plan in beeld te brengen niet correct zijn geweest. Verschillende zaken zijn daarbij betrokken. Ik noem hier het aantal voertuigen dat ineens met 16000 per dag toeneemt (voorspelling voor 2040) en de stikstof neerslag die een factor 10 hoger blijkt dan dat oorspronkelijk gedacht werd.

Het feit dat de cijfers zo sterk afwijken deed ons tijdens de commissievergadering van 18 januari 2024 de vraag stellen hoe het dan met de andere cijfers staat die voor leefbaarheid van belang zijn. Wat betekent de genoemde toename voor de fijnstof belasting? Welke gevolgen heeft de toename voor het onderliggend wegennet? (Anders gezegd: hoeveel drukker wordt het in onze dorpen?) Wat betekent dit voor trillingen, geluid enzovoort ?

Voordat er een nieuw definitief besluit genomen wordt moeten al die zaken duidelijk worden. Tenslotte: het stikstof probleem zal niet vanzelf verdwijnen. Voor ons is het ondenkbaar dat er een voorstel komt dat niet aan de grenzen op deze gebieden voldoet.

 Tijdelijke maatregelen

Voorlopig zijn de vragen die ik stelde zo maar niet te beantwoorden. Om daar op te wachten en niks te doen  willen we zeker niet. Er moeten snel tijdelijke maatregelen getroffen worden die de verkeersveiligheid verbeteren en maatregelen die de leefbaarheid in de omgeving verbeteren. Er zijn er verschillende genoemd: maak de maximum snelheid 50 km/uur, plaats rood-licht camera’s, zorg voor verbetering van de fietsvoorzieningen en zo zijn er nog meer te bedenken.

Vooralsnog sturen we er op dat we een moties in de raad krijgen met een opdracht aan het college om op deze zaken voortvarend aan de slag te gaan.

Op 1 februari is de raadsvergadering waarin een en ander definitief aan de orde komt. Vind u er nog iets van?  Kom dan naar de open inloop van onze partij en praat mee! De open inloop is dinsdagavond 23 januari in café Oud Zuid en vangt aan om 20 uur.

https://www.pvda-gl.nl/de-n65-in-de-commissie-reprise/Ton van der Vossen

Het bericht De N65 in de commissie (reprise) verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.