De Raadscyclus februari 2019

Op donderdag 28 februari sloten we weer een Raadcyclus af.

Op de agenda stonden veel hamerstukken en maar enkele bespreekstukken. De allerbelangrijkste was natuurlijk de Bestuurlijke besluitvorming VKA+. Een extra investering voor Vught van ruim 10 miljoen.

De vraag die voorlag was zowaar heel simpel: vinden wij als gemeenteraad de upgrade van VKA naar VKA+ die € 10.325.000 waard? Wat krijgen we voor dat geld? Drie verdiepte kruisingen in Vught, één meer dan in de motie van 2015. En tussen die kruisingen door een verdiepte ligging i.p.v. de N65 op maaiveld Van een zevenheuvelenweg met onveilige verkeerslichten naar een volledig gescheiden en verdiepte N65. Is dat winst? Ja dat is winst. Is dat wat we al die jaren al gewild hebben? Ja dat is het. Heeft het effect op de verkeerscijfers? Nou binnen de bebouwde kom eigenlijk niet. Want een N65 die dieper ligt, daar wordt het niet drukker of rustiger door in Vught, net zo min als een ongelijkvloerse kruising bij de Boslaan. Zijn die cijfers dan werkelijk nodig om nu een weloverwogen besluit te nemen? Eigenlijk niet dus.

De besluiten die we in de afgelopen jaren over de N65 hebben genomen, en dat zijn er nogal wat, hebben we het eigenlijk nooit specifiek over verkeersstromen gehad. Natuurlijk wisten we bij al die besluiten dat het voor het Vughtse wegennet gevolgen zou hebben, we hebben daar niet voor niets de afgelopen jaren ook op voorgesorteerd. Waarom denkt u anders dat we in Vught een ringstructuur in het leven geroepen hebben? Waarom denkt u anders dat de Bosscheweg en de Grote Gent nu op de schop gaan? Waarom denkt u anders dat de rotonde bij Van der Valk zo’n heikel punt is? Omdat wij ook wel weten dat een en ander gevolgen zal gaan hebben.

 Het zal u niet verbazen dat de VVD tegen deze extra investering nagenoeg volmondig ja op antwoord. Nagenoeg, want één situatie behoeft wel verbetering, en dat is de situatie bij Groenewoud. Ook daar is ooit een motie aan te pas gekomen, om die verkeerslichten zo spoedig mogelijk te realiseren. Dat is tot op heden niet gebeurd, en dat gaat ook niet meer gebeuren in deze variant. Daar worden dus inwoners en bedrijven benadeeld ten opzichte van VKA, en dat willen we eigenlijk niet. Samen met coalitiepartners is hierover dan ook een motie ingediend, om te kijken hoe we de bereikbaarheid op deze locatie toch kunnen verbeteren, zodat Cromvoirt en Helvoirt niet overbelast raken. Met de toezegging van de wethouder dat hierover gesprekken met diverse partijen zijn gestart was deze motie overbodig en hebben we die ingetrokken

Wat ooit begon met een fietstunneltje onder de N65 door, toen evolueerde tot variant 2B+, daarna verder vorm kreeg en VKA ging heten, is nu eindelijk VKA+ geworden en daarmee een hele tastbare plus voor Vught. De VVD is tevreden met deze plus, eigenlijk gewoon ronduit trots op deze plus. Het is het plan waar we altijd op hoopten en we kunnen niet wachten tot het over een aantal jaar daadwerkelijk gerealiseerd is, en we ons veilig, leefbaar en vrij door Vught kunnen vervoeren.

De overige bespreekpunten waren snel afgehandeld. Ten eerste het onttrekken aan de openbaarheid van de parkeerplaats en parkeervoorzieningen Van Rijckevorselstraat-Esschestraat. Dit was een logisch gevolg van een eerder genomen besluit om op dit nagenoeg altijd lege parkeerplaatsje 4 woningen te gaan bouwen. Tijdens de Raadsvergadering van 31 januari staakte de stemmen op een door GB en VVD ingediend amendement. Hierover diende dus opnieuw gestemd te worden. Dit amendement is nu wel aangenomen, waarna de regelementen en verordeningen verder in stemming gebracht konden worden.

Voor de nieuwe periode staan de volgende overleggen gepland

 21 maart Informatieavond

28 maart Commissie Bestuur & Samenleving

04 april Commissie Ruimte

11 april Raadsvergadering