Tijdens de raadsvergadering van donderdag 9 maart 2023 stelde de Waalwijkse gemeenteraad het mobiliteitsplan vast. Een uitgebreid document waarin veel van de doelen van de coalitie zijn opgenomen. Maar GroenLinksaf is van mening dat er op het gebied van Openbaar Vervoer meer moet gebeuren in onze gemeente.

In Sprang-Capelle en Waspik woont ongeveer een derde van de inwoners van de gemeente Waalwijk. Toch zijn deze kernen doordeweeks na 19.00 uur niet met de bus bereikbaar. In het weekend is het überhaupt niet mogelijk om met de bus in Waspik of Sprang-Capelle te komen. Of om vanuit de kernen naar Waalwijk en verder te reizen. De GroenLinksaf fractie heeft daarom de vraag aan het college gesteld, hoe dat in 2023 nog mogelijk is.

Er wordt naar diverse oplossingen gekeken, zoals e-scooters en OV-fietsen. Hoewel GroenLinksaf een groot voorstander is van deelmobiliteit, lost dit het probleem niet voldoende op. Minder valide inwoners kunnen hier vaak geen gebruik van maken en de afstand tot Waalwijk is ook een obstakel. 10 kilometer is best ver als je in je eentje in het donker over het Halvezolenpad moet rijden.

Nu kan de gemeente Waalwijk hierin niet alles zelfstandig kan beslissen. Openbaar Vervoer wordt immers door de provincie aanbesteed. Op basis van de antwoorden heeft de fractie heeft er vertrouwen in dat het college (naast lobbyen bij de provincie) meerdere mogelijkheden onderzoekt om de bereikbaarheid te verbeteren. Mocht het college niet tijdig oplossingen kunnen vinden, dan is GroenLinksaf van plan om hier actie op te ondernemen.