De plannen van de nieuwe busmaatschappij EBS kunnen problemen opleveren op de Westlandse wegen, dat stelt D66 Westland in schriftelijke vragen aan het college van B&W.

“Positief is dat EBS vaker wil gaan rijden en meer zitplaatsen wil creëren”, zegt D66-steunraadslid Maxim van Ooijen, “maar ze willen dat vooral gaan doen met gelede bussen. Die zijn twee keer zo lang als gewone bussen en daar is niet elke weg en halte geschikt voor. Vanaf 25 augustus kunnen we zomaar een hoop opstoppingen en onveilige situaties krijgen. Kan EBS dat zomaar in zijn eentje beslissen?”

Centraal in deze veranderingen staat lijn 36 van Leyenburg naar Schiedam, die voortaan door het leven gaat als R-netlijn 456. Om de haltes aan te passen aan de huisstijl heeft de gemeente Westland al een half miljoen euro gereserveerd. Ook komt er nog subsidie van de Metropoolregio. Maxim van Ooijen: “Aanpassen van de huisstijl is leuk, maar daarmee ben je er nog niet. Gelede bussen zijn te lang voor de haltes, onder andere bij de Dr Weitjenslaan en de Nederhof. Sommige bochten, zoals bij Leyenburg en in Schiedam zijn te krap om met zo’n gevaarte doorheen te gaan. Al die aanpassingen kosten een hoop geld en wie draait daar voor op? Waarschijnlijk de gemeente.”

Het blijft niet bij lijn 456, want ook op andere drukke lijnen wil EBS gelede bussen inzetten. “Van chauffeurs heb ik al gehoord dat er dan nog wat knelpunten zijn. Denk maar aan de bocht van de Dorpskade naar Het Tolland of de krappe route door het centrum van Monster. Plus dat vrijwel geen enkele halte zo’n lange bus aankan. Gelijkvloers uitstappen is er dan niet meer bij.”

Maxim van Ooijen: “Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. Zo gaat bus 30 buiten de spits vier keer per uur rijden en wordt bus 37 doorgetrokken naar Zestienhoven. Vanuit vrijwel het hele Westland kan je dan met één overstap op het vliegveld zijn. Dat zijn veranderingen waar we zeker wat aan hebben, maar over de gevolgen van die lange bussen moeten we wel meer duidelijkheid krijgen.”