Door Simon Brouwer op 7 oktober 2019 om 12:00

In de afgelopen twee weken bezocht de fracties verschillende locaties in Woerden, waar een brug over de Rijn zou kunnen komen. Na deze fietstocht, lieten woordvoerders Simon en Eric zich informeren door enkele deskundigen.

Rondom verkeer heeft vrijwel iedereen een mening. We willen zo snel mogelijk van A naar B, en liefst op een comfortabele manier. Recent hebben Eric en Simon (als woordvoerders verkeer) zich laten voorlichten door de deskundigen van de werkgroep die ook aan de verkeersvisie hebben meegewerkt. Het was een zeer nuttige bijeenkomst, waarin we – voor het conceptrapport over de brug Woerden-West uitkomt – al konden voorbereiden. Onze visie sluit erg aan bij hoe de deskundigen hier ook naar kijken: een verbinding over de Rijn is wenselijk, maar laten we daarbij het doel niet uit het oog verliezen. Dat doel is wat ons betreft niet per sé een Westelijke Randweg, maar een oplossing van de verkeersproblematiek in Woerden (met name Rembrandtlaan, Boerendijk en Jozef Israëlslaan). Wat ons vooral aansprak is de aanpak om van groot naar klein te werken, dus:

- Eerst bepalen waar Woerden naar toe gaat ontwikkelen (een gemeente die doorgroeit naar 60.000 inwoners of een veel grotere ambitie naar wellicht 100.000 inwoners);

- Daarna kijken waar de benodigde functies dienen te komen (denk aan de broodnodige schuifruimte voor Woerdense bedrijven);

- Pas dan kijken naar de infrastructuur.

Concreet voorbeeld van één van de aanwezigen; een weg voorbij de waterzuivering zonder een Westelijke Randweg is een weg naar niets en dus weggegooid geld.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het kruispunt bij het Vinkje, dit zorgt best voor overlast, maar is in onze ogen ook een opmaat naar een robuuster netwerk. De opening van de Zuidelijke Randweg in 2018 lijkt al voor een betere doorstroming te zorgen en met deze maatregelen rondom de Waardsebaan is de verwachting dat dit nog verder verbeterd.