De Socialistisch Partij heeft schriftelijke vragen gesteld omdat geen enkele vervoerder zich heeft ingeschreven bij de provincie om vanaf 2025 met de bus in Zeeland te gaan rijden. Eerst werd duidelijk dat de huidige busmaatschappij Connexxion niet wil meedingen naar een nieuw contract, later bleek dat geen enkele vervoerder zich had ingeschreven.

De Socialistische Partij Zeeland is bijzonder verheugd dat geen enkele vervoerder ingeschreven heeft op de concessie voor het Openbaar Vervoer in Zeeland. Dit biedt een uitgelezen kans om de zeggenschap over het Openbaar Vervoer in onze mooie provincie weer terug in eigen hand te nemen, zoals dit al eerder gebeurde met de concessie voor de Westerschelde Ferry. Nadat bleek dat de aanbestedingsprocedure niet tot een gunning zou leiden werden mogelijke alternatieven onderzocht en werd door de Provincie uiteindelijk besloten tot oprichting van een eigen veerdienst: Westerschelde Ferry bv.

Al sinds jaar en dag pleit de Socialistische Partij Zeeland voor het in eigen beheer uitvoeren van het Openbaar Vervoer. Het fiets/voetveer is sinds 1 januari 2015 in beheer van de Provincie en meteen al werden er afspraken gemaakt over lagere brandstofprijzen. Bovendien bespaart deze wijze van organiseren flink op de bedrijfsvoeringskosten. Ook toen al wilde de SP dat de Provincie het hele Openbaar Vervoer in Zeeland weer zelf ging regelen. Om zo sneller te kunnen inspringen op veranderingen en zodat je niet hoeft te betalen voor dure directeuren en een enorme bureaucratie.

Rijden er straks geen bussen meer door Zeeland?

“De  bussen blijven echt wel rijden, aldus Ger van Unen, fractievoorzitter van de Zeeuwse SP. “En het feit dat de aanbesteding tot nu toe geen inschrijvers heeft, biedt ook kansen. Bovendien is de mening van Nederlanders echt aan het kantelen als het gaat over voorzieningen die voor ons allemaal belangrijk zijn, of dat nu gaat over zorg of energie of over Openbaar Vervoer. En ik denk dat dit een enorme kans is voor het Openbaar Vervoer in Zeeland.”

Zo ziet slimme mobiliteit er – niet - uit

De SP was niet echt verbaasd dat geen enkel bedrijf zich heeft ingetekend. Het begon met het vervoersplan dat de SP een heel slecht idee vond. Er blijven nog maar een vijftal grote buslijnen over voor heel Zeeland bij elkaar, alleen tussen de steden en niet meer door dorpskernen, met zo’n 10 Hubs, zoals ze dat noemen.

De rest noemen ze dan fijnmazig vervoer, wat bestaat uit onder meer WMO-vervoer, haltetaxi’s, buurtbusjes, (deel)auto’s, (deel)fietsen en de benenwagen. Dat fijnmazige vervoer zou dan in eigen beheer gaan. Vanuit de dorpen zou je dan met WMO vervoer, haltetaxi’s, de fiets of deelauto’s naar andere dorpen of naar Hubs reizen. Het gaat dan in totaal in Zeeland om zo’n 21 opstapplaatsen of haltes.

“Niemand zit er op te wachten dat de bussen uit de dorpen gaan. Je hebt het hier wel over de bereikbaarheid van Zeeland” aldus Ger van Unen. “Zeeland is heel uitgestrekt, met hele lange wegen, maar de leefbaarheid heeft wel te maken met of zo’n dorp bereikbaar blijft.”

En nu?

Op dit moment doet Connexxion het busvervoer in de provincie, maar die hebben er ook geen zin meer in. Maar dat hadden ze al niet volgens Ger van Unen. “Er vielen steeds meer buslijnen uit, soms kwam de bus gewoon niet en in de zomervakantie hebben ze nog een paar lijnen geschrapt, allemaal dingen die naar mijn mening in strijd zijn met de huidige concessie. Blijkbaar zien ze er voor de toekomst ook geen brood meer in. Het voordeel is: wanneer niemand aanbesteedt, mag een provincie het zelf gaan regelen. Bovendien zijn de vijf bedrijven die in Nederland opereren op het gebied van OV gewoon Staatsbedrijven, uit andere landen dan Nederland, is dat niet gek? Voorzieningen die voor onze inwoners belangrijk zijn moeten we het niet aan de markt overlaten. Daar moeten we echt mee ophouden.”

Het is algemeen bekend dat de SP geen voorstander is van marktwerking voor zaken die voor het algemeen nut zijn. Dus wat de SP betreft: Laten we dat busvervoer dan ook maar zelf gaan doen. Dan zitten de Statenleden – onze volksvertegenwoordigers - zelf aan de knoppen, dan zitten we niet in de tang van een bedrijf dat als doel heeft om winsten te maken en aandeelhouders tevreden te houden. Dan waren er ook geen buslijnen geschrapt. Als je het OV steeds verder uitkleedt raak je je passagiers kwijt en komen we in een spiraal naar beneden terecht.

Zie ook: Openbaar Vervoer