Stientje van Veldhoven kondigde eerder deze maand 200.000 forensen uit de auto te halen door te investeren in nieuwe fietsroutes en extra fietsenstallingen bij stations. Door slim samen te werken met de regio is er 250 miljoen euro beschikbaar voor het Fietsenplan van het kabinet. “Goed nieuws”, zegt Chris de Vor, programmamanager bereikbaarheid bij de gemeente Leiden. In ‘zijn’ stad is binnen Zuid-Holland het tekort aan stallingen het grootst. 

“Leiden is een echte fietsstad. Altijd al geweest. Dat komt natuurlijk omdat we een studentenstad zijn, maar ook omdat er relatief veel omliggende woonkernen op fietsafstand van Leiden liggen, zoals Oegstgeest, Warmond, Leiderdorp en Voorschoten. Met de komst van de e-bike is woon-werkverkeer vanuit plaatsen die wat verder liggen, zoals Katwijk en Voorhout, nu ook prima met de fiets te doen. Tel daar de aandacht voor gezond en duurzaam bij op en het fietsverkeer groeit harder dan wij hadden wij ooit voor ogen hadden. Een ontwikkeling waar we trots op zijn.”

Gedragsverandering “De stijging van het aantal fietsers stelt Leiden wel voor praktische uitdagingen”, vervolgt De Vor. “Bijvoorbeeld hoe we regionale routes laten aansluiten op de fietspaden in de stad en hoe we het tekort aan stallingen kunnen oplossen. We zijn nu bezig met het aanleggen van kleinschalige inpandige stallingen, zoals die bij de Waag, zodat er in de binnenstad voldoende ruimte komt voor fietsen. Hierbij houden we natuurlijk ook rekening met e-bikes en bakfietsen; de diversiteit aan fietsen is tegenwoordig enorm. En hiermee zijn we er nog niet. Er is ook een gedragsverandering nodig. Mensen zijn zo gewend om hun fiets te parkeren waar het maar uitkomt. Het wegzetten van je fiets in een stalling, moeten wij met z’n allen nog leren.”

Cofinanciering “Onze grootste zorg is echter het gebied rondom het station. Met een tekort aan 20.000 plaatsen heeft Leiden – na Amsterdam en Utrecht – het grootste fietsenstallingsprobleem in Nederland. Het bedrag dat nodig is om dit op te lossen (zo’n 45 miljoen euro) hebben we als gemeente niet. We kunnen niet anders dan aankloppen bij het Rijk en zijn afhankelijk van regionale programma’s. De Vor is dan ook blij dat Provinciale Staten meteen inspelen op het plan van staatsecretaris Van Veldhoven en de afgelopen maanden al geld hebben gereserveerd om samen met het Rijk te investeren in fietspaden en -stallingen. “Dat is voor ons echt een impuls.” Statenlid Paul Breitbarth reageert: “Het tekort aan fietsenstallingen zal natuurlijk niet van vandaag op morgen zijn opgelost, maar met cofinanciering vanuit het Rijk en de provincie kan Leiden flinke stappen zetten. Ruimbaan voor de fiets!”