Op een veilingterrein ter grootte van 240 voetbalvelden wisselen dagelijks bloemen en planten van 4000 telers van eigenaar. Het assortiment omvat 10.000 producten, het personeelsbestand 3000 medewerkers. De gezamenlijke inkoopopdracht van de 2400 klanten bedraagt 4,7 miljard euro. Wie de cijfers van Royal FloraHolland in het Zuid-Hollandse Naaldwijk ziet, kan niet anders dan onder de indruk zijn.

 

Minstens zo imposant is de aanblik van bedrijvigheid op de veilingvloer. Samen met (steun)raadsleden van D66 Westland, D66 Maassluis en D66 Schiedam bracht de fractie vorige week vrijdag in alle vroegte een werkbezoek aan Royal FloraHolland. Onder leiding van Coen Meijeraan, manager public affairs, maakten we een flinke wandeling door de hallen waar elke dag duizenden karretjes met bloemen en planten af- en aanrijden. Na ongeveer een half uur lopen bereikten we de veilingklok en zagen een tribune met enkele inkopers die razendsnel handelden. Een deel van de klanten koopt op afstand via internet in, leren we. En dat de verkoop via de klok elk jaar een beetje afneemt. Door de verschuiving van handelsstromen ontwikkelt de bloemenveiling zich richting een logistiek centrum, waar tijdelijke opslag en de distributie van bloemen en planten de kern vormen. “Vlugger en verser is het adagium”, aldus Meijeraan.

Dat de automatisering van de bloemenveiling in volle gang is, blijkt uit de ontwikkeling van Floriday, een onafhankelijk digitaal platform waar het bloemen- en plantenaanbod van kwekers bij elkaar wordt gebracht. Floriday helpt kwekers om de commerciële processen efficiënter in te richten en hen in staat om alle voorraad, orders en logistiek op slechts één plek te beheren en toe te wijzen aan de diverse verkoopsystemen, zoals FloraMondo en FloraXchange. Deze verkoopsystemen staan in directe verbinding met de koper (exporteurs, groothandelaar, etc.), die hier hun aankopen doen. Van robotisering blijkt in Naaldwijk echter nauwelijks sprake. Omdat de bloemenveiling geen 24-uursprocessen kent, zou de inzet van robots onvoldoende rendabel zijn. Royal FloraHolland is en blijft om die reden een werkgever van formaat in het Westland.

Dit brengt ons op de vraag hoe het is gesteld met het OV en de fietspaden in en om Naaldwijk. Zijn er voldoende goede en groene mogelijkheden voor al die medewerkers om van en naar huis te reizen? Coen Meijeraan vertelt dat er wat dat betreft nog veel te verbeteren valt, bijvoorbeeld door een OV-knooppunt aan te leggen. Overigens draagt Royal FloraHolland zelf ook aan bij aan de infrastructuur in het Westland. Zo heeft het bedrijf meebetaald aan de verbreding van een druk bereden weg met het oog op efficiënter transport. En ook waar het gaat om het verduurzamen van de bedrijfsprocessen zit Royal FloraHolland niet stil. Onlangs is een geothermieput aangelegd en we zijn bezig met het plaatsen zonnepanelen op de daken van de veilinghal. Meijeraan: “Over twee jaar zijn wij over op groene energie. Honderd procent.”