Deze maand moeten de Staten beslissen over de toekomst van de MerwedeLingelijn. Een treinverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen. Het materieel op deze lijn is verouderd en toe aan vervanging.

De huidige treinstellen voldoen niet aan de wensen van nu: zo zijn er geen toiletten aanwezig en kunnen reizigers met een beperking niet zelfstandig in en uitstappen. Wanneer er hulp nodig is bij het in- en uitstappen moet er uiterlijk twee uur van te voren worden gebeld. Daarnaast is het veiligheidssysteem niet meer op orde en kunnen reizigers maar moeilijk hun fiets meenemen. Ten slotte zijn er onvoldoende deuren aanwezig om tijdens de spits iedereen gestroomlijnd in- en uit te laten stappen, met vertragingen als gevolg.

De provincie staat voor een keuze tussen twee opties: geld investeren in nieuwe treinen die voldoen aan alle wensen of de huidige treinen ‘retrofit’ ombouwen. Met de laatste optie kan alleen het veiligheidssysteem worden aangepakt, en niet de andere wensen.

Het zal geen verassing zijn dat D66 vóór een sterk OV-netwerk is in onze provincie. Het kiezen voor openbaar vervoer is duurzamer dan met de auto en neemt de druk weg op onze wegen. Maar, het moet wel aantrekkelijk zijn om het OV te pakken. Het OV moet comfortabel zijn, faciliteren in behoeften en hiermee als volwaardig alternatief dienen voor de auto. Hierbij is het belangrijk dat er een WC aanwezig is en dat iedereen, beperkt of onbeperkt, zelfstandig met de trein kan reizen. Want we laten iedereen vrij, maar niemand vallen.

Onder het mom van “we doen het goed, of we doen het niet” is D66 voor een investering in nieuwe treinen op de MerwedeLingelijn. Hiervoor dienen we samen met de PVV en de PvdD een motie in. In dit amendement roepen we het College op om de benodigde middelen ter beschikking te stellen voor nieuwe treinen.

Lees hier de volledige spreektekst tijdens de Begrotingsbehandeling 2022.