https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1085474/597681/Halte MastenbroekStadshagen wordt (eindelijk) aangesloten op het kortste en een van de meest bijzondere spoorlijnen van Nederland. Het gaat dwars door een van onze oudste polders van Nederland, de Mastenbroekerpolder, en dan hebben we het over het Kamperlijntje. In 1865 werd de 13 kilometer lange spoorlijn geopend tussen Zwolle en Kampen en was onderdeel van de Centraal spoorlijn tussen Utrecht en Kampen, met zelfs een “buitenhalte' in Mastenbroek.

Maandag 6 februari neemt de Zwolse raad een definitief besluit over hoe de halte en de omgeving eruit gaat zien. Namens de Zwolse ChristenUnie sprak raadslid Reinier Mulder zijn enthousiasme uit over het definitief ontwerp. "Geweldig dat we de spoorvoorzieningen in onze stad op die manier kunnen uitbreiden! Dat maken we niet vaak mee, aldus Reinier Mulder.

Bij de beoordeling van de plannen kijkt de ChristenUnie fractie vooral naar de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van het gebied. Nodigt het ontwerp voldoende uit om er te verblijven en is het er veilig genoeg om bij de halte te wachten op de trein naar Zwolle-Centrum?

Verder vindt de ChristenUnie dat er in de toekomst ook voldoende fietsparkeerplaatsen en auto parkeerplekken bij de NS halte zijn.

De plannen laten nog weinig zien hoe de verlichting eruit komt te zien. De ChristenUnie vraagt hier wel aandacht voor, de toekomstige gebruiker moet zich er veilig voelen.

Het ontwerp van de nieuwe halte gaat meer kosten dan dat er in het verleden is begroot. Dat is niet voor het eerst. Want in 1865 koste de realisering van de spoorlijn ook maar liefst 600.000 Hollandse florijnen, wat in die tijd een vermogen was. Nu juicht de ChristenUnie meestal niet bij een overschrijding van het budget maar nu kan zij zich goed vinden in deze investering, gezien de duurzaamheid van de investering en de oplossing voor de toenemende groei aan reizigers.

Bovendien zal deze investering ook bijdragen om de verkeersdrukte van en naar het centrum van Zwolle te laten afnemen.