Nieuws van Pro Krimpenerwaard inzichtelijk

56 documenten

De jongeren verdienen onze steun!

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 17-04-2024 10:19

Dienstencentrum (rijksmonument) aan het Doelenplein Schoonhoven

Het bouwproject Spoorzone in Schoonhoven betreft de bouw van 89 dure woningen (geen sociale woningbouw) met als gevolg dat de bibliotheek en Bastille (jeugdsoos) moeten worden verplaatst. Alleen voor de bibliotheek is gezorgd voor vervangende huisvesting in het Dienstencentrum (Rijksmonument) aan het Doelenplein. Wij feliciteren de bibliotheek daarmee. De investeringskosten bedragen € 4,4 miljoen en een huurverhoging voor de bibliotheek van ten minste € 216.000,– per jaar. Deze kosten zijn  in de begroting niet gedekt. Wethouder Boere heeft op dat punt de raad onjuist geïnformeerd.

Ook is de aanbesteding is strijdig met het door de raad vastgestelde Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2020. Dit moet een meervoudige aanbesteding zijn met tenminste 3 ondernemers i.p.v van Wijnen, de ontwikkelaar van de Spoorzone. Wethouder Boere vindt dat met goede argumenten van die regel mag worden afgeweken. Blijkbaar van de corrupte aanbestedingen bij de voormalige gemeente Vlist weinig geleerd.

De schadeloosstelling van de projectontwikkelaar van € 1.8 miljoen, volgens het college, wordt nu volledig aangewend om slechts een deel van de 4,4 miljoen aan investering van het Dienstencentrum te compenseren. Dus geen compensatie voor de Bastille. Dit is strijdig met de tot tweemaal toe gedane toezegging van de voormalig wethouder de Wit dat de projectontwikkelaar de kosten voor zowel de bibliotheek als de Bastille moet vergoeden en ook moet zorgen voor alternatieve passende huisvesting van beide maatschappelijke instellingen. Voor de toezeggingen van de voormalige wethouder de Wit is het college verantwoordelijk. Wij hebben dan ook voorgesteld om de koop- en ontwikkelingsovereenkomst van college met ontwikkelaar open te breken en nieuwe afspraken te maken. Helaas onvoldoende steun vanuit de raad.

Pro Krimpenerwaard vindt dat De Bastille onderdeel moet uitmaken van het voorliggende raadsvoorstel. Zij zijn al 36 jaar op de Spoorzone gehuisvest en de gemeente heeft een stevige verplichting naar hen. Voor de Bastille is alleen een tijdelijk oplossing voorgesteld. Namelijk het Stationsgebouw gedurende 2 jaar. Hiervoor wordt € 25.000, – beschikbaar gesteld om het gebouw voor gebruik geschikt te maken en voor de verhuiskosten en misschien de verhuiskaarten.

Pro Krimpenerwaard vindt dat het gemeentebestuur de toezegging moet doen aan de Bastille, na het verlaten van de tijdelijke huisvesting in het Stationsgebouw, een passende ruimte met podium aan te bieden. Ook dit voorstel kreeg onvoldoende steun van de raad.

Het bleef bij vage beloften en de uiteindelijke rol van de raad om later een bedrag voor de huisvesting beschikbaar te stellen. Dit vinden wij teleurstellend. Daaruit blijkt niet de waardering voor het jongerenwerk en de positie van de jongeren in de gemeente. Dit geldt ook voor de jongeren in de andere kernen.

Pro Krimpenerwaard laat de jongeren niet in de kou staan!

Tot slot vinden wij het jammer dat ons voorstel voor een verkort onderzoek naar de haalbaarheid van een Cultuurhuis het niet heeft gehaald. Een tweede kans komt er niet.

Tekenwedstrijd voor leerlingen over de meest bijzondere plek in de Krimpenerwaard

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 16-04-2024 15:20

De griffie organiseert in het kader van kennismaking door leerlingen groep 5 t/m 8 met de burgemeester, een tekenwedstrijd van 15 april tot 13 mei. De kinderen kunnen van hun meest bijzondere plek in de Krimpenerwaard een tekening maken. De winnaar ontvangt naast een ontmoeting met de burgemeester naar die getekende plek ook een cadeaubon van 25 euro.

Pro Krimpenerwaard ondersteunt dit initiatief.

Visual kennismaking kinderen met burgemeester 20242529 (1)

Brief aan het COA, ministerie J&V en de VNG over laakbaar handelen m.b.t. plaatsen statushouders in Lekkerkerk

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 12-04-2024 23:19

Commissievergadering van 2 april met als onderwerp “Tijdelijk verblijf statushouders in Fletcherhotel in Lekkerkerk”.

In de commissievergadering van vorige week dinsdag is op voorstel van Pro Krimpenerwaard  toegezegd dat het college en de raad een gezamenlijke brief sturen aan het COA, ministerie J&V en de VNG. Hierna wordt de brief weergegeven die door zowel college als raad wordt onderschreven. Pro Krimpenerwaard heeft nog een kanttekening geplaatst. Wij willen niet dat in de kern Lekkerkerk vluchtelingen/statushouders worden opgenomen. De spreiding moet uitlegbaar in de gemeente plaatsvinden op basis van inwoneraantal.

“Met deze brief willen wij ons ongenoegen en onze zorgen uiten over de wijze waarop de communicatie en het proces van plaatsing van statushouders in onze gemeente is verlopen en het effect ervan in onze gemeente.

Op vrijdag 22 maart jl. is onze burgemeester dhr. Beenakker middels een telefoontje vanuit de directeur bestuurder van het COA dhr. Schoenmaker geïnformeerd over het aanstaande verblijf van 20 statushouders in het Fletcher Hotel te Lekkerkerk. Deze mededeling kwam voor het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard onverwacht. De aard van de mededeling gaf geen ruimte voor overleg en veel  bleef in die mededeling nog onduidelijk. Op dinsdagmiddag 26 maart was er een overleg tussen dhr. Schoenmaker, dhr. Beenakker en wethouder mw. Boere waarin de details van de opvang duidelijk werden. In dat overleg bleek opnieuw de standvastigheid van het  besluit van het COA. Op 28 maart is de tijdelijke huisvesting per brief, op nadrukkelijk verzoek van het college van burgemeester en wethouders van onze gemeente aan dhr. Schoenmaker, bevestigd. Sinds 2 april verblijven de 20 statushouders in het hotel. In de korte tijd tussen 26 maart en 2 april jl. hebben wij omwonenden, ondernemers en de gemeenteraad in allerijl geïnformeerd. Deze informatie is op 28 maart verstrekt, één dag vóór het Paasweekend, terwijl de dag na het Paasweekend (2 april) de statushouders zijn gekomen.

Als gemeente zijn we ons zeer bewust van de problematiek rondom de opvang van asielzoekers en statushouders. Landelijk zien we dat bestaande opvanglocaties voor asielzoekers en statushouders vol zitten.

Gemeente Krimpenerwaard draagt bij aan het verminderen van de druk in de opvanglocaties:

Sinds het vierde kwartaal 2023 vangen we 80 Alleenstaande Minderjarige Vluchtelingen (AMV-ers) op;

Er vindt momenteel een verbouwing plaats van een woonhuis, ook in de kern Lekkerkerk, om op korte termijn nog 14 jonge statushouders op te kunnen vangen.

Ten aanzien van de opvang van Oekraïners hebben wij ook onze verantwoordelijkheid genomen: er verblijven ruim 200 Oekraïners in onze gemeentelijke opvang, deels in de kern Lekkerkerk;

De opvang die de gemeente Krimpenerwaard realiseert, bevindt zich veelal in de kern Lekkerkerk, een kleine, hechte kern van 8000 inwoners. De komst van de 20 statushouders komt daarbij. Dit voelt voor de inwoners van Lekkerkerk als “niet eerlijk verdeeld”.

Op dezelfde dag dat de statushouders arriveerden in het hotel, vond ’s avonds een commissievergadering plaats in het gemeentekantoor in Lekkerkerk. Een regiomanager van het COA was daarbij aanwezig. Het kort van tevoren toegevoegde agendapunt over de huisvesting van statushouders in Lekkerkerk zorgde voor een avond vol emoties. De wijze waarop de plaatsing van de 20 statushouders in het Fletcher Hotel tot stand is gekomen, zorgt voor veel onrust binnen de gemeenschap Lekkerkerk. Inwoners voelen zich “overvallen” en maken zich zorgen over de duur en aard van het verblijf, maar ook de eventuele komst van nog meer nieuwkomers in hun kern.

Het college van Burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van Krimpenerwaard zijn zeer ontevreden over deze gang van zaken.  De snelheid en het ontbreken van overleg over de plek, timing en tijdsduur is meer dan onwenselijk en niet uit te leggen aan onze inwoners.

De snelheid in dit proces vanuit het COA heeft ertoe geleid dat de communicatie van de gemeente met zowel omwonenden van het hotel als met de gemeenteraad onvoldoende kon worden vormgegeven. Voor draagvlak en acceptatie van deze groepen is juist het gesprek met onze inwoners zo belangrijk, en dat heeft nu niet plaats kunnen vinden. Het effect hiervan is verdere polarisatie.

Naast de algemene zorgen over de plaatsing, zijn er ook veel vragen over de duur en aard van deze plaatsing. We ontvangen hierover tegenstrijdige informatie. De mondelinge toezegging van dhr. Schoenmaker op 26 maart en genoemde brief van 28 maart vanuit het COA vormen voor ons het uitgangspunt van het standpunt dat er sprake is van tijdelijke plaatsing van twee maanden en dat er geen sprake is van een koppeling met onze gemeente als het gaat om duurzame huisvesting.

Een afschrift van deze brief is ook verzonden naar de VNG en het ministerie van JenV”.

Cultuurhuis Schoonhoven – is er een geschikte locatie?

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 11-04-2024 13:33

Rijksmonument dienstencentrum aan Doelenplein te Schoonhoven

Doelenplein, geparkeerde auto’s en op de achtergrond het Katholieke school Krullevaar

Het bouwproject Spoorzone betreft de bouw van 89 dure woningen (geen sociale woningbouw) met als gevolg dat de bibliotheek en Bastille (jeugdsoos) moeten worden verplaatst. Nu wordt voorgesteld om de bibliotheek in het Dienstencentrum (Doelenplein) onder te brengen. De investeringskosten bedragen 4,4 miljoen.  Dit is op basis van een enkelvoudige onderhandse aanbesteding aan van Wijnen, die ook de Spoorzone bouwt. Dit is strijdig met het door de raad vastgestelde aanbestedingsbeleid. Daarnaast wordt de huisvestingskosten voor de bibliotheek verhoogd met een structureel bedrag van  € 216.000,– per jaar. Hiervoor is nog geen dekking in de begroting gevonden.

Voor de Bastille is alleen een tijdelijk oplossing voorgesteld. Namelijk het Stationsgebouw gedurende 2 jaar. Hiervoor wordt € 25.000,– beschikbaar gesteld om het gebouw geschikt te maken en voor de verhuiskosten. Na 50 jaar moet de Bastille de huidige locatie gedwongen verlaten.

Voor het Zilvermuseum stelt het college voor om € 340.000,– per jaar extra aan vergoeding van de salarissen beschikbaar te stellen, naast de gebruikelijke vergoeding van gratis huisvesting en een jaarlijkse subsidie van € 60.000,– . Dit is niet aan de jongeren uit te leggen

De Bastille moet onderdeel uitmaken van het voorliggende raadsvoorstel. Voor de huisvesting daarna moet nu al geld worden gereserveerd.

De schadeloosstelling van de projectontwikkelaar van € 1.8 miljoen wordt nu volledig aangewend om slechts een deel van de 4,4 miljoen aan investering van het Dienstencentrum te compenseren. Dus geen compensatie voor de Bastille. Dit is strijdig met de toezegging van voormalig wethouder de Wit dat de projectontwikkelaar de kosten van zowel de bibliotheek als de Bastille moet vergoeden en zelfs moet zorgen voor alternatieve passende huisvesting.

Pro Krimpenerwaard vindt dat het gemeentebestuur de toezegging moet doen dat aan de Bastille,  na het verlaten van het tijdelijke huisvesting in het  Stationsgebouw, om niet een passende ruimte met podium krijgt. Pro Krimpenerwaard zal in de komende raadsvergadering een amendement indienen. Wij laten de jongeren niet stikken.

Ook dienen wij een amendement in om het colege op te dragen de onderhandelingen met de projectontwikkelaar over compensatie voor het uitplaatsen van de maatschappelijke instellingen opnieuw te voeren.

Ook dienen wij een amendement in om de aanbestedingsprocedure te volgen, overeenkomstig het door de raad vastgestelde Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2020. Dit moet een meervoudige aanbesteding zijn met tenminste 3 ondernemers.

Pro Krimpenerwaard pleit voor een Cultuurhuis

Bij het voorgestelde plan voor het uitplaatsen van de maatschappelijke voorzieningen valt het ons op dat slechts is gezocht naar afzonderlijke ruimten voor bibliotheek en Bastille en niet een gezamenlijke ruimte zijnde een Cultuurhuis. Dan was er ook ruimte geweest voor bijvoorbeeld het Arto Theater en andere maatschappelijke organisaties en zelfs voor het Zilvermuseum. Dat laatste is al jaren een wens van het Zilvermuseum. Voor de duidelijkheid, wij hebben niet gesproken met het bestuur van Arto. Wij hebben nu de kans om dit goed op te pakken. Dit voorstel heeft Pro Krimpenerwaard al eerder gedaan.  Het Dienstencentrum en de huidige huisvesting Zilvermuseum Kazerneplein kan dan voor huisvesting van jongeren worden ingericht.

Een ander voordeel is dat de bibliotheek straks niet hoeft te schipperen met de ruimte. Nu moet de bibliotheek in een kleinere ruimte in het Dienstencentrum worden ingepast voor al zijn zeer diverse functies.

De wethouder wijst ons voorstel nu af wegens het ontbreken van een geschikte locatie, terwijl het college hiernaar geen onderzoek heeft gedaan.

Pro Krimpenerwaard stelt voor om alsnog serieus onderzoek te doen naar: een cultureel centrum en een geschikte locatie. Dat kan via een Quick Scan.

Pro Krimpenerwaard heeft de volgende mogelijk geschikte locatie op het oog: Het Doelenplein, (nu parkeerterrein en dat is nu geen plaatje voor een historische binnenstad) en daarbij betrekken de locatie Krullevaar bij het Doelenplein en het aangrenzend perceel groen. Deze school komt in een nieuw schoolgebouw samen met de Emmaschool, volgens wethouder Boere. Dan ontstaat er een grote ruimte voor het cultuurcentrum en het integreren van een parkeergelegenheid dat meer recht doet aan de het beschermd stadsgezicht.

Een goed alternatief  is het oude plan van de voormalige gemeente Schoonhoven in samenspraak met het Zilvermuseum opgezet. Het museum verbinden met het Dienstencentrum en ook de twee kleine winkeltjes naast het museum hierin opnemen. Dit moet door een architect worden uitgewerkt. Het is zeker de moeite waard en levert het door ons bedoelde Cultuurhuis op. Een aanwinst voor de gemeente Krimpenerwaard.

Pro Krimpenerwaard is tijdens de vergadering wel ingegaan op het raadsvoorstel, bij gebrek aan alternatief.

Met betrekking tot de vraag of de gemeente ook dit plan kan betalen vanaf het zogenaamde Ravijnjaar 2026 stellen wij voor om ook dit voorstel mee te nemen bij de behandeling van de Kadernota in juni net als het Zilvermuseum. De argumenten daarvoor zijn gelijk. Zonder structurele dekking geen miljoenen in een project steken.

Het college heeft het budget voor de Ontwikkeling Kernen ook maar meegenomen in de financiering van het Dienstencentrum. Dit noemt Pro Krimpenerwaard een schande en strijdig met het raadsbesluit van 12 oktober 2016.

Tot slot: Wij vragen u voor het realiseren van een cultuurhuis mee te denken voor het vinden van een geschikte locatie. Als die gevonden wordt moet het college het initiatief serieus onderzoeken.

Hectisch debat over de huisvesting van statushouders in Lekkerkerk

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 03-04-2024 23:03

Inspreker namens de verontruste inwoners uit Lekkerkerk de heer van Leeuwen

Hotel-restaurant De Witte Brug (Fletcherhotel) in Lekkerkerk biedt vanaf dinsdag 2 april tijdelijk onderdak aan twintig statushouders. Het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) huurt de hotelkamers, omdat er een tekort is aan opvangplekken. De gemeente Krimpenerwaard is vooraf van dit besluit op de hoogte gesteld, maar had hier verder, volgens de burgemeester, geen zeggenschap in. Het verblijf is naar verwachting voor in ieder geval twee maanden. Het betreft een groep van 20 Syrische mannen. Statushouders zijn asielzoekers die een verblijfsvergunning hebben. Het COA is verantwoordelijk voor de opvang en dekt de kosten gedurende de opvangperiode.

Zoals Pro Krimpenerwaard al eerder meldde is de communicatie slecht verlopen. De raad en inwoners waren niet tijdig geïnformeerd. Daarom heeft Pro Krimpenerwaard een debat hierover aangevraagd voor de commissievergadering van 2 april. Daarvoor is toestemming gegeven. Eerst heeft de heer van Leeuwen namens de ongeveer 300 verontruste inwoners ingesproken en kreeg Pro Krimpenerwaard als eerste het woord. Daarin hebben wij onze zorgen uitgesproken over de slechte communicatie van de burgemeester en college met inwoners en raad. Wij vinden dat de burgemeester de mededeling dat 20 statushouders zouden worden ondergebracht in Lekkerkerk, hotel Witte Brug, had moeten opschorten. Eerst het noodzakelijke overleg om daarmee draagkracht op te bouwen en pas dan het toelaten van de statushouders. Het is het gemeentebestuur dat gaat over zijn gemeente en niet de COA. Daarnaast hadden zowel de COA als het college deze huisvesting al kunnen zien aankomen. Diverse opvanglocaties zouden sluiten en dus zou naar alternatieven worden gekeken, zoals hotels. Vooraf hadden wij moeten spreken over de mogelijke huisvesting van deze statushouders. Pro Krimpenerwaard vindt ook dat de inwoners in Lekkerkerk al genoeg statushouders, vluchtelingen en Oekraïners opvangt. Spreiding over andere kernen is meer gepast.

Het debat werd regelmatig onderbroken door de aanwezigen en er heerste een dreigende sfeer. De voorzitter van de commissie dreigde meermaals de beraadslaging te beëindigen en de vergadering te schorsen. Uiteindelijk, dankzij wethouder Boere, werd door de aanwezigen de vergadering op een rustige manier verlaten, na een toezegging van overleg met de omwonenden over deze kwestie.

De dag daarna is ’s avonds op verzoek van een aantal partijen een bijeenkomst met de burgemeester georganiseerd om op die avond terug te blikken. Dit was een zeer “bijzondere” bijeenkomst. Tot slot zijn afspraken gemaakt op welke wijze de raad samen met het college schriftelijk zal reageren richting VNG en de verantwoordelijk minister.

Tot slot komt Pro Krimpenerwaard tot de conclusie dat de lokale partijen de ellende veroorzaakt door de landelijke partijen kunnen oplossen. Namens onze inwoners dank daarvoor!

Actiecomité Het Hofland verzet zich tegen bouwplannen gemeente

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 29-03-2024 14:28

Actiecomité Het Hofland verzet zich tegen een nieuwe woonwijk van 270 woningen aan de noordzijde van Het Hofland, grenzend aan de Botersloot (rivier de Vlist), tegenover de voetbalvelden in Schoonhoven. Dit stuk natuurschoon heeft belangrijke cultuurhistorische waarde en mag niet worden vernietigd. Het is ontstaan in de 13e eeuw als onderdeel van het kasteel in Schoonhoven. Volgens onderzoek uit 2014, in opdracht van de toenmalige gemeente Schoonhoven en in samenwerking met de Historische Vereniging, heeft het gebied ‘hoge cultuurhistorische waarde’. Ook o.a. de Provincie Zuid-Holland noemen het Hofland en omgeving ‘een uniek stukje Zuid-Holland’. Juist de Provincie wil het cultureel historisch erfgoed beschermen en wil niet dat er gebouwd wordt in het weinige groen dat nog over is. Het is vooral ook een kwetsbaar en belangrijk leefgebied voor diverse beschermde vogel- en diersoorten en daarnaast een stiltegebied. Het Hofland maakt deel uit van de Oudhollandse Waterlinie en is daarmee een belangrijk deel van onze geschiedenis;

Pro Krimpenerwaard steunt het verzet om op locatie Hofland Noord in Schoonhoven te bouwen. Er is voldoende ruimte om binnenstedelijk te bouwen. Bovendien is dit geen straatje erbij bouwen, maar een natuurgebied vol bouwen. Op onze vragen ( in het verleden ook hierover een motie ingediend) weigerde het college tot op heden ons inzicht te geven in de binnenstedelijke bouwlocaties.

Zowel in de raad van de voormalige gemeente Schoonhoven als in de heringedeelde gemeente Krimpenerwaard hebben wij ons tegen bouwplannen in het buitenstedelijke gebied uitgesproken. Het is te danken aan de grote druk van Pro Krimpenerwaard dat in 2014 de voormalige wethouder Peter Matheij de raad meedeelde dat de bestemming wonen voor de locatie Het Hofland, van het bestemmingsplan is gehaald. Het college stelde toen al vast dat die bouwlocatie niet nodig was en bovendien uiterst waardevol. Eindelijk erkenning van het unieke gebied. Blijkbaar heeft wethouder Boere daar geen boodschap aan.

Pro Krimpenerwaard heeft inmiddels raadsvragen gesteld. Het college wordt o.a. gevraagd om het toenmalige collegebesluit en melding in de raadsvergadering eind 2014 aan de raad beschikbaar te stellen.

Tijdelijk verblijf voor 20 statushouders in Fletcher Hotel-Restaurant De Witte Brug in Lekkerker

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 28-03-2024 20:24

Fletcher Hotel-Restaurant De Witte Brug in Lekkerkerk

Vanavond heeft Pro Krimpenerwaard, evenals de andere partijen, dit persbericht ontvangen evenals een toelichtende raadsinformatiebrief.

Persbericht: “Vanaf dinsdag 2 april 2024 zal het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) aan 20 statushouders een tijdelijk verblijf gaan bieden in het Fletcher Hotel-Restaurant De Witte Brug. Het COA huurt hotelkamers omdat er een tekort is aan opvangplekken voor asielzoekers en statushouders. Dit tijdelijke verblijf in Lekkerkerk is naar verwachting voor in ieder geval twee maanden.

Het COA heeft in overeenstemming met het Fletcherhotel in Lekkerkerk geregeld dat deze groep van 20 statushouders wordt opgevangen. Statushouders zijn asielzoekers die het volledige asielproces hebben doorlopen en nu een verblijfsvergunning hebben verkregen. Het COA is verantwoordelijk voor de opvang en dekt alle kosten gedurende deze periode.

Burgemeester Hans Beenakker: We realiseren ons dat de aankondiging van dit tijdelijke verblijf voor 20 statushouders op zo’n korte termijn onverwachts komt. Ook voor ons is deze mededeling van het COA onverwacht en zeer recentelijk binnen gekomen. De gemeente heeft geen invloed gehad op dit besluit van het COA.Omwonenden en ondernemers die wonen en werken in de buurt van het hotel hebben we via een brief geïnformeerd over dit tijdelijke verblijf.”

Op onze website www.krimpenerwaard.nl/COAlekkerkerk is een projectpagina beschikbaar met informatie en antwoorden op veelgestelde vragen.

Er is in Nederland nog altijd een groot tekort aan opvangplekken voor asielzoekers en statushouders. De afgelopen weken is de situatie verergerd, mede door de sluiting van een aantal grote opvanglocaties elders in het land. Het Rijk neemt nu meer regie en plaatst statushouders in hotels of andere verblijfsaccommodaties.”

Reactie van Pro Krimpenerwaard. Wij vinden dat de raad vooraf moet worden geïnformeerd. De laatste tijd maakt het college er een gewoonte van om bij gevoelige kwesties of te wel geheimhouding op te leggen of  de raad/omwonenden te laat te informeren. Voorbeelden zijn de discussie over maatwerkwoningen (Skaeve Huse), huisvesting vluchtelingen/statushouders/asielzoekers.

Het college weet dat in de komende weken het tijdelijke opvangcentrum in onder andere Biddinghuizen gesloten wordt. Dit betekent dat statushouders die daar verblijven opnieuw gehuisvest moeten worden. Het COA zet zich landelijk in om dit probleem aan te pakken, onder meer door samenwerkingen aan te gaan met grote hotelketens, waaronder ook in onze gemeente. het colege had hierover met de raad kunnen spreken. Daarbij is niet aan de orde dat statushouders een andere huisvestingsstatus hebben. Het college heeft over het dossier vluchtelingen de boot steeds afgehouden. Pro Krimpenerwaard heeft het college bij herhaling gevraagd tijdig hierover in de openbaarheid te spreken.

Pro Krimpenerwaard zal hierover een debat aanvragen.

Kinderklimaattop betrekt en enthousiasmeert kinderen

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 28-03-2024 12:06

De gemeente Krimpenerwaard zet zich in voor een toekomstbestendige en duurzame leef- en werkomgeving. Een belangrijk onderdeel hiervan is het betrekken en enthousiasmeren van jongere generaties. De gemeente Krimpenerwaard en de Omgevingsdienst Midden-Holland organiseerden de Kinderklimaattop voor de tweede keer. Dit jaar was er specifiek gekozen voor het thema klimaatadaptatie. In verschillende wijken heeft de gemeente een uitdaging hoe om te gaan met hogere temperaturen en afwisselende periodes van droogte en hevige regen. Dit geldt ook voor de speelplek in Krimpen aan de Lek die de leerlingen opnieuw hebben ontworpen. De ontwerpen van de leerlingen zijn een inspiratie voor de herontwikkeling van deze speelplek.

De plusklas van de Prinses Ireneschool uit Krimpen aan de Lek heeft dit jaar de Kinderklimaattop Krimpenerwaard gewonnen. Leerlingen van 5 scholen deden mee aan de Kinderklimaattop op 27 maart. Hun uitdaging was om de speelplek bij sporthal De Walvis in Krimpen aan de Lek opnieuw in te richten, groener te maken en aan te passen aan het veranderende klimaat (klimaatadaptatie). Op de Kinderklimaattop lieten ze de leukste ontwerpen per klas zien en werd de winnaar gekozen.

Pro Krimpenerwaard ondersteunt deze aanpak van harte. Wij hopen dat in het vervolg nog meer scholen meedoen.

De klimaattoekomst begint bij de jeugd.

Nota Dierenwelzijn zonder empathie

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 22-03-2024 14:38

In de raadsvergadering is de Nota Dierenwelzijn besproken. Pro Krimpenerwaard heeft 8 wijzigingsvoorstellen ingediend.

Het amendement over het bevorderen van voldoende beschutting in de wei om het vee te beschermen tegen hittestress/brandwonden op toenemende tropische dagen kreeg voldoende steun van de raad en wordt alsnog in de Nota opgenomen.

De overige voorstellen kregen jammer genoeg nog te weinig steun. Die voorstellen gingen over: brandveiligheid stallen; verbieden voor sportvissers van gebruik weerhaak en loodhoudende gewichten; natuur inclusief bouwen; lessen aanbieden via scholen hoe om te gaan met (huis)dieren; bouwplannen toetsen op dierenwelzijn; dieronvriendelijke sporten verbieden; vuurwerkvrije gemeente (12 voor en 19 raadsleden tegen).

Jammer dat de raadsmeerderheid nog niet bereid is om het welzijn van dieren op de eerste plaats te zetten, maar het zaadje is geplant. Pro Krimpenerwaard blijft hierop terugkomen.

Het voorstel, samen ingediend met de VGBK, om gemeentelijke subsidie beschikbaar te stellen voor biodivers zaaigoed voor een kruidenrijk grasland en hierover afspraken te maken met de agrariërs werd door de wethouder overgenomen en wordt dus uitgevoerd.

Daarnaast zijn een aantal voorstellen door Pro Krimpenerwaard aangehouden, omdat de spreektijd van 15 minuten op was. Daardoor was het niet mogelijk om  die voorstellen op een fatsoenlijke manier met de raadsleden te bespreken. Die komen dus een volgende keer terug.

Evenals enkele andere partijen hebben ook wij tegen de voorgestelde Nota Dierenwelzijn gestemd.

Minister Hugo de Jong zet druk op het woningbouwbeleid van de provincie Zuid-Holland

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 18-03-2024 11:55

Hugo de Jonge zet druk op de provinciale woningbouwketel. Juridische instrumenten worden niet uitgesloten.

Aanleiding voor het gesprek is allereerst de in de woondeals afgesproken doelstellingen om in Zuid-Holland in totaal 247.896 woningen te realiseren en om actief te sturen op 130% realistische plancapaciteit. De minister heeft uit diverse eerdere bestuurlijke overleggen het beeld gekregen dat deze doelstellingen niet gezamenlijk worden nagestreefd. De tweede aanleiding is een aantal voornemens van gedeputeerde staten op basis van het coalitieakkoord 2023-2027. Het college van gedeputeerde staten heeft het voornemen om geen nieuwe buitenstedelijke locaties van 3 ha of meer toe te voegen, afgezien van twee locaties die zijn opgenomen in het coalitieakkoord. Ander voornemen is om in de woningbouwprogrammering vanaf 2025, 40% sociale huur voor te schrijven, waarvan minimaal de helft (een derde van het totaal) door corporaties. De minister stelt dat in de woondeals is afgesproken dat alle gemeenten toewerken naar 30% sociale huurwoningen in de bestaande voorraad. In het groeipad vragen we daarbij het maximale, niet het onhaalbare. In het voorgenomen Besluit versterking regie volkshuisvesting wordt dit 30% nieuwbouw van sociale huurwoningen voor gemeenten met een bestaande voorraad sociale huurwoningen onder het landelijk gemiddelde (dit gemiddelde is nu 27%). Gemeenten met een bestaande voorraad sociale huurwoningen boven het landelijk gemiddelde moeten 40% nieuwbouw realiseren in het middensegment. En tot slot is er het voornemen om voor betaalbare koop generiek uit te blijven gaan van een bovengrens van 355.000 euro. Dit is in afwijking van de bovengrens die landelijk is vastgesteld op 390.000 euro en ook als zodanig in het Besluit versterking regie volkshuisvesting zal worden opgenomen.

In de brief van 6 maart licht de minister toe dat deze beleidsvoornemens van gedeputeerde staten een rem kunnen zetten op de woningbouw. Het generiek beperken van nieuwe buitenstedelijke locaties ontneemt bouwmogelijkheden op kansrijke locaties. Onrealistische eisen ten aanzien van betaalbaarheid zorgt ervoor dat projecten niet meer van de grond komen. Dit brengt ook de bouw van voldoende betaalbare woningen niet dichterbij. Daarnaast wijzigen deze beleidsvoornemens eenzijdig een aantal van onze gezamenlijke afspraken om eenduidig op de woningbouw te sturen. Juist in de provincie Zuid-Holland, waar zo veel mensen op zoek zijn naar een passende woning, is het belangrijk dat er voldoende ruimte is om de opgave voor de woningbouw te kunnen realiseren, dat overheden eenduidig daarop sturen en dat belemmeringen om woningen te bouwen worden weggenomen.

Voor Pro Krimpenerwaard spelen er ten aanzien van betaalbaar en met spoed bouwen een tweetal zaken.

* Er zijn bewijzen dat de gemeente bouwgrond van van Erk koopt tegen een bedrag van € 345,– per m2 terwijl van Erk die grond niet lang geleden voor € 19,– per m2 heeft gekocht. Dit is niet het enige voorbeeld. Blijkbaar is het geaccepteerd dat de diepe zakken van dergelijke bedrijven worden gevuld en de betaalbaarheid van woningen daaraan ondergeschikt is. Het Algemeen Belang vereist van de overheid dat hierop wordt ingegrepen.

*De gemeenten hebben de mogelijkheid om, buiten de provincie om, tijdelijke woningbouwprojecten voor een duur van max. 10 jaar te realiseren. Als de tijdelijke huisvesting binnen het geldende bestemmingsplan niet mogelijk is kan een (tijdelijke) omgevingsvergunning worden aangevraagd om tijdelijke huisvesting tóch mogelijk te maken. Een omgevingsvergunning is als het ware een officiële toestemming voor het gebruiken van een bepaalde locatie of ruimte op een manier die afwijkt van het geldende bestemmingsplan. Meer informatie over de omgevingsvergunning is vastgelegd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO). Specifiek voor tijdelijke huisvestingslocaties is dit waardevol, omdat door een tijdelijke omgevingsvergunning voor bijvoorbeeld 10 jaar, toch huisvesting gerealiseerd kan worden. Waarom maakt de gemeente Krimpenerwaard hiervan geen gebruik? Daarmee koop je tijd voor een structurele oplossing, die jaren kan duren, en biedt zo een oplossing voor de korte termijn voor het knellende woningtekort.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.