Vlissingen:
Natuurlijk wil iedereen schoon, heel en veilig!
Op 21 juli 2016 hebben elf raadsfracties unaniem de motie
“Aktie! voor de Aagje Dekenstraat” aangenomen. Deze motie is door het college
van B&W overgenomen. De belangrijkste opdracht van de motie: “Om voor 1
oktober 2016 een Plan van aanpak aan de gemeenteraad aan te bieden met
maatregelen om de Aagje Dekenstraat het gewenste beeld van schoon, heel en
veilig te geven”.
In januari 2017 is in overleg met vertegenwoordigers van
omwonenden en ondernemers in de wijktafel Scheldebuurt het Plan van aanpak
Scheldebuurt vastgesteld. Met als doelstelling: “het verbeteren van de
leefbaarheid in de Scheldebuurt door een gezamenlijke aanpak van de overlast
gevende factoren door de buurtbewoners, gemeente en andere partners”. Hieruit
volgt een directe relatie met het actieplan drugsoverlast. Evenzo de aanpak van
notoire overlastgevers en de aanpak van huisjesmelkers.
In het Uitvoeringsprogramma Integraal Veiligheidsbeleid
2018, welke de gemeenteraad in december 2017 heeft ontvangen, wordt een vervolg
gegeven aan de integrale aanpak vanuit het sociaal domein, handhaving en
fysieke leefbaarheid. Het actieplan beheersing druggerelateerde overlast is eind
2018 geëvalueerd. Ik geloof niet dat over de Raadsinformatiebrief en het
Uitvoeringsprogramma vragen zijn gesteld. De raad was in december 2017 juist
gevraagd om een zienswijze te geven. Ook in december 2017 is de Beleidsregel
gebiedsontzeggingen Vlissingen 2017 van kracht geworden. Een instrument in de
aanpak van de onacceptabele overlast.
In 2017 is de Wijktafel Scheldebuurt opgericht. De
Scheldebuurt betreft het gebied dat wordt begrensd door de Hellingbaan, Aagje
Dekenstraat, Badhuisstraat, Paul Krugerstraat, van Dishoeckstraat en de Willem
Ruysstraat. De deelnemers van de wijktafel bestaan uit een vertegenwoordiging
vanuit de wijk. Doelstelling was het verbeteren van de leefbaarheid in de
Scheldebuurt door een gezamenlijke aanpak van de overlast gevende factoren door
de buurtbewoners, gemeente en andere partners. Het Plan van Aanpak is door de
deelnemers in 2019 geëvalueerd, het college is akkoord gegaan om het
wijkoverleg te continueren. Daarmee willen alle partijen borgen dat de
Scheldebuurt vanuit de gemeente de prioriteit en capaciteit blijft houden die
nodig is om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren overeenkomstig de
doelstelling van het actieplan.
In juni 2018 stelde de fractie van de CU vragen over de
aanpak drugsoverlast. In de antwoorden is te lezen dat: “Het een illusie is om
te menen dat de druggerelateerde overlast binnen de gemeente Vlissingen geheel
kunnen laten verdwijnen. de drugsproblematiek en de daaraan te relateren
overlast is een landelijk probleem en kan niet binnen de gemeentegrenzen van
Vlissingen worden opgelost”.
Na de zomer 2018 was er een werkbezoek aan de politie waar
een toelichting is gegeven op de gezamenlijke aanpak van het actieplan vanuit
het perspectief van de politie.
Donderdag 11 april 2019 heeft de gemeenteraad unaniem
het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 aangenomen. Evaluatie, analyse en
conclusies over de periode 2015-2018 met meetbare effecten. De vijf nu actie
voerende partijen hebben niets ingebracht tijdens de behandeling. Het
beeld uit voornoemd document is heel wat genuanceerder dan nu in de publiciteit
is gebracht.
De vijf geprioriteerde veiligheidsthema’s zijn:
1. Veilige woon- en leefomgeving; thema sociale kwaliteit;
2 Veilige woon- en leefomgeving; thema subjectieve veiligheid/veiligheidsbeleving;
3. Jeugd en veiligheid; thema’s; Veilig opgroeien en overlastgevende jeugd;
4. Integriteit en veiligheid; thema georganiseerde/ondermijnende criminaliteit;
5. Fysieke veiligheid; brandveiligheid.
Het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 zal
jaarlijks worden geoperationaliseerd in een uitvoeringsprogramma. In dit
Uitvoeringsprogramma worden door te voeren acties nader gepreciseerd wat
betreft mensen en middelen. Het jaarlijkse Uitvoeringsprogramma wordt door het
college vastgesteld en ter kennisneming aan uw raad gestuurd.
De huidige coalitie heeft zeker aandacht voor handhaving,
recent zijn er twee boa’s bijgekomen. Een welkome uitbreiding. Ieder
gemeenteraadslid kan bij de burgemeester aankloppen voor gewenste informatie of
het geven van op –en/of aanmerkingen op zijn handelen. De vragen aan de
burgemeester moeten dan gaan over de effecten van de aandacht en inzet door de
gemeente, politie en wijktafel. Zijn er meer of minder meldingen dan in 2016?
Is er meer of minder ervaren overlast? Is er inderdaad meer straathandel? Eerst
de feiten op tafel. Naar onze mening is er een betere weg om te bewandelen dan
zeggen dat de maat is vol en het dan maar over de muur gooien bij de ander,
zoals deze partijen nu doen. In het persbericht van 6 september 2019 staan hele
harde woorden. Misschien voor een deel ook nog terecht, maar het politiek breed
bespreekbaar maken is er niet bij. Om te zien of er gezamenlijk nog extra
stappen gezet moeten worden, maar nee hoor ik lees dat er sprake is van falend
bestuur. Dat zijn ook de vertegenwoordigers van de vijf partijen,
gemeenteraadsleden. De onmacht springt eruit, en onze gemeente krijgt een forse
schop onder de kont. Veel geroeptoeter maar weinig oplossingsgerichte uitingen.
Zo eensgezind als in 2016 zo verdeeld in 2019.
Tot slot, onze gemeente kent door het persbericht weer veel
rumoer en een zeer slechte reclame voor onze gemeente. Maar weg met de
criminelen, straathandel en overlast is wel heel makkelijk roeptoeteren. Welk
beeld roepen partijen op buiten onze gemeente? Het probleem net als in 2016
weer bespreekbaar maken is een betere richting om het woon- en leefklimaat
binnen de grenzen terug te krijgen dan wel te houden. Maar het advies is: lees eerst
de stukken van april 2019 nog eens door.
Rijnco-Jan Suurmond