Nieuws van politieke partijen in Alblasserdam over SGP inzichtelijk

29 documenten

Algemene beschouwingen 2020Jaarrekening 2019BURAP 2020PPN 2021BedrijfsvoeringGemeentehuisTot slot

SGP SGP CDA Alblasserdam 08-07-2020 00:00

Voorzitter, college, leden van de raad,

 

 

Vorig jaar bracht onze fractie de zeven vette en de zeven magere jaren, ten tijde van Jozef in Egypte, in herinnering bij het uitspreken van de Algemene Beschouwingen. De vette jaren waren voorbij, de magere jaren waren aangebroken. In de wetenschap dat de opgaven van vandaag niet morgen zouden zijn opgelost. Maar wie had gedacht dat wat klein begon uiteindelijk ons dorp, ons land, de hele wereld in de greep zou houden, niemand toch? De mens wikt, God beschikt. 

 

Ons dagelijks leven en werken veranderde in enkele weken drastisch. Van kantoor naar thuiswerken; van school naar thuisonderwijs, van kerkgang naar thuis meeluisteren. Zomaar wat voorbeelden. Na een korte periode van verlamming en onzekerheid werd er als snel gezocht naar nieuwe manieren van leven en werken. Het college liet al snel zien ook vóór een gezond ondernemersklimaat te willen blijven staan door een loket te openen waar ondernemers konden aankloppen. Niet iedereen kon de klap verduren en we moeten ook vrezen dat Smit Mode niet de laatste zal zijn in ons Damdorp. 

 

Ook binnen de raad zagen we nieuwe manieren van vergaderen. We vergaderden veelal digitaal, namen besluiten binnen de mogelijkheden van de gemeentewet. We herdachten de doden op 4 mei, gaven betekenis aan vrij zijn op 5 mei. En nog zoveel meer. Voorzitter, vanaf deze plaats wil onze fractie dan ook haar waardering uitspreken voor het vele werk wat door u, het college, griffie, de ambtelijke organisatie en verenigingen is verricht en nog verricht wordt. 

 

Corona houdt ons ook de spiegel voor als we denken aan de rolneming van een stabiel gezin, een goed sociaal netwerk en het klimaat. Hebben we hier oog voor? Staan we hier wel voldoende bij stil? Leren we daar ook van of gaan we straks op dezelfde voet verder? De SGP-fractie hoopt dat corona mensen ook aan het denken zet en bovenal dat het mag leiden tot terugkeer naar de Heere en zijn geboden. Want voorzitter, er ligt schuld. Persoonlijk, ambtelijk, in de landen. Dan is er maar één middel: handen vouwen in plaats van wassen.

 

Jaarrekening 2019

 

Kijkend naar de jaarrekening dan mogen we tevreden zijn! In mei 2019 verhuisden we negen woonwagens naar sportpark Souburgh en zetten we de eerste stappen om de Nedstaal locatie te transformeren tot een nieuwe werk- en leeromgeving. Echter, 2019 was ook het jaar van grote tekorten bij BSSA, zorgen om stijgende kosten in de zorg, toenemende druk op onze regionale samenwerking Drechtsteden. Verder trokken we in december 2019 de stekker uit DOK12. En het is vanwege de vele incidentele meevallers én een grote meevaller uit het gemeentefonds dat we 2019 positief afsluiten in plaats van 2 miljoen euro negatief (pag. 6 tabel).

 

BURAP 2020

 

Deze lijn zien we ook terug bij de 1e BURAP 2020. Dat de magere jaren waren aangebroken was ons bekend en voorzien. Nieuw is wel de 0,5 miljoen euro uit onze reserves om (extra) structurele tekorten en tegenvallende compensatie het hoofd te bieden. We vragen ons wel af welk effect de meicirculaire (positief / negatief) op de lopende programma begroting 2020 én de impact van corona. Op welk termijn kan het college ons voorzien van mogelijke scenario’s?

 

PPN 2021

 

Vervolgens naar de inhoud van de Perspectiefnota 2021. Via de lijn A. Verlagen van de uitgaven B. Verhogen van de inkomsten en C. Inzetten van onze reserves.

 

 

A1. Sociaal domein

 

De SGP-fractie is vóór goede zorg,maar ook vóór betaalbare zorg. De alsmaar oplopende kosten binnen het sociaal domein blijven een zorgenkind. Naast het beheersbaar krijgen van de kosten heeft onze fractie vorige jaar ook gepleit voor extra middelen van het rijk. Die zijn vooralsnog uitgebleven. Terecht dat er nu hartenkreten, brieven en filmpjes worden gemaakt! Aanhouden college, en complimenten voor uw optreden! Maar laten we ook oppassen dat deze hartenkreten ondergesneeuwd raken door de actualiteit van vandaag. Corona komt er bij!

 

Laten we verder ook kritisch naar onszelf blijven kijken. Wat kan onze provincie (Jeugd),

Drechtsteden, Alblasserdam zelf eraan doen om de kosten beheersbaar te krijgen? Hoe vlakken we af, of beter, hoe laten we de curve dalen? Is meer lokaal (ook in relatie tot de 53% kritische grens) en preventie nog steeds het sleutelwoord, vragen wij aan het college? De problematiek binnen Jeugd lossen we daar niet mee op. Aan welke knoppen kan gedraaid worden, welke keuzes moeten er gemaakt worden? Want als we op deze wijze door blijven gaan, komt het niet goed. We moeten keuzes én tempo maken. Want het duurt ook allemaal lang.

 

Even tussendoor. Laatst was ik met mijn vrouw in de st. Bavo kerk in Haarlem. Rechts in de hoek viel mijn oog op een donker bruine ‘brood bank’ uit 1470. Daar werd in die tijd het brood uitgedeeld aan de armen. Ik moest gelijk denken aan onze voedselbank. Ja, in 2020 is er nog steeds een ‘brood bank’. Ongelooflijk toch? Voorzitter, op dit punt maken we stappen, maar welke doorontwikkeling kunnen we van het college nog verwachten?  

 

In de voorliggende perspectiefnota wordt nu wel uitgegaan van volumegroei en is uitgegaan van een minimaal negatief scenario. Dit punt is wat ons betreft voldoende aanbod geweest tijdens de laatst gehouden werksessie, waarbij onze fractie geneigd is hierin het college te volgen. Blijft wel een groot risico die we terug willen zien in de risicoparagraaf bij de begroting.

 

Dat bovengenoemde ook alles te maken heeft met onze regionale samenwerking Drechtsteden staat buiten kijf. De lijn vanuit Alblasserdam is helder. Regionaal wat regionaal moet; lokaal wat lokaal kan. Vanuit de inhoud gestuurd. Maar zijn er grenzen aan onze regionale samenwerking vragen wij aan het college? De conferentie heeft plaats gevonden. Is er iets wat u al met ons kunt delen?

 

A2. Subsidies

 

Ten aanzien van subsidies is in de perspectiefnota een gelijkblijvend bedrag opgenomen met daarnaast een algemene indexering ‘toeslag’. Vorig jaar hebben wij het college gevraagd om de subsidies nog eens onder de loep te nemen. Zijn er subsidies die mogelijkerwijs per definitie omlaag kunnen worden bijgesteld?

Verder zien we een structurele stijging van 100.000 euro opgenomen ten behoeve van Sporthal Molenzicht en BSSA, twee belangrijke voorzieningen. Echter wordt het nu wel tijd om het principe van stichtingen eens grondig onder de loep te nemen. De oproep van het CDA onderschrijven we van harte. Wel met de opmerking om het onderzoek breder te trekken door ook Landvast en Souburgh hierbij te betrekken. Wij vragen het college dan ook dit op te pakken en de raad hierover te rapporteren.

 

A3. OZHZ / B1. leges

 

Ten aanzien van OZHZ is in de perspectiefnota gerekend met de programmabegroting 2020 inclusief een indexering. Daarnaast wordt aangegeven dat de leges nog niet kostendekkend zijn en wordt voorgesteld om opnieuw een verhoging in de leges door te voeren. Laat voorop staan dat onze fractie niet tegen een kostendekkend tarief is, echter gaat een nieuwe legesverhoging voor ons te snel, temeer omdat we de begroting van OZHZ in de loop der jaren alleen maar zien toenemen, in zowel vette als in magere jaren. Goed om dat eerst te onderzoeken, voordat we besluiten een nieuwe verhoging door te voeren. Zeker gezien het feit dat vanaf 1 januari 2022 ook leges kunnen worden opgelegd ten aanzien van milieutaken.

 

A4. Meetpunt

 

De SGP is vóór een duurzame leefomgeving. Schone lucht is zo’n programma dat wij een warm hart toedragen en daarbij heeft een aantal jaren gegolden: meten is weten. De vraag is wel hoe lang moeten we nog door blijven meten, beschikken we inmiddels niet al over voldoende data? Wegen de kosten op tegen de baten? Nedstaal zelf is al enige jaren niet meer actief én het vergelijk met de landelijke meetpunten blijkt vrij zuiver te zijn.Onze fractie wil dan ook voorstellen om het meetpunt na 2020 te laten vervallen / niet op te nemen in de programmabegroting 2021 en meerjarenperspectief. Vernemen graag hoe de andere fracties daar tegenover staan. Duurzaamheid heeft ook alles te maken met hoe we omgaan met vuurwerk tijdens oudjaar. Het bestrijden van vuurwerk is niet alleen goed voor het milieu, maar draagt ook bij aan een hoger veiligheidsbeleving. Wie is er niet vóór een veilig Alblasserdam?

 

A5. Gebiedsperspectief Kinderdijk

 

In de perspectiefnota zijn incidentele budgetten opgenomen voor projecten die gelinkt zijn aan het gebiedsperspectief Kinderdijk. In eerdere voorstellen is geschermd dat een deel van de ticketopbrengsten in een gezamenlijke pot zou worden gestopt waar andere projecten uit zouden kunnen worden gefinancierd. Wat is daar eigenlijk de status van?

 

A6. Programmacoördinator Bibliotheek

 

Het is niet voor het eerst dat we iets te lezen krijgen over de programmacoördinator. Een nieuwe functie in De Rederij die deel uitmaakte van het eerste dienstverleningsconcept. In april zijn we opnieuw geïnformeerd over de wijzigingen in dat concept vanwege de financiële realiteit. De laatste passage in de raadsinformatiebrief stelt dat het concept passend is binnen de begroting, lees begroting 2020. Nu blijkt een structurele uitgave van 50.000,- Hoezo passend?

Tevens vragen wij ons af wat deze functie nu, naast de gastvrouw, toevoegt. Toevoegt voor de Alblasserdamse samenleving. Wegen de kosten op tegen de baten? Als onze fractie gevraagd wordt om keuzes te maken, dan is dit een onderdeel dat wat ons betreft kan komen te vervallen. Er liggen andere prioriteiten.

 

A.Verhogen van de inkomsten

 

B2. Lastenverhoging

 

Essentieel punt in de voorliggende perspectiefnota is de voorgestelde lastenverhoging (opnieuw), als argumentatie dat verdergaande bezuinigingen binnen het sociaal domein niet verantwoord zijn. Onze fractie vind het echter nog te vroeg om daar vandaag al een standpunt over in te nemen omdat:

1.       Er nog veel onduidelijkheid bestaat over een aantal essentiële onderdelen (effecten mei/september circulaire / effect lobby richting het rijk).

2.       We óók andere keuzes kunnen maken door bijvoorbeeld onderdelen in de begroting te schrappen (bijvoorbeeld programmacoördinator / meetstation), projecten op hold te zetten of uit te stellen.

3.       Het incidenteel / structureel inzetten van onze bestemmingsreserve Eneco-gelden.

Deze keuzes / scenario’s liggen vandaag niet voor. Wij roepen het college dan ook op om richting de programmabegroting 2021 met door het college gedragen voorstellen te komen waaruit de raad kan kiezen.

 

C.Inzetten reserves

 

C.1 Weerstandsvermogen

 

Ten aanzien van het weerstandsvermogen steunen wij de lijn van het college om niet lager te gaan dan 1,4. We komen van 2,6 (2018) naar 2,0 (2019). Lager dan 1,4 vinden we niet passend bij een solide financieel beleid.

 

C.2 Eneco-gelden

 

Onze voorraadschuur is onlangs eenmalig aangevuld met circa 18 miljoen euro. Dat vraagt wel om een verantwoorde besteding. Wat onze fractie betreft houden we daarin de volgende volgorde voor aan:

1.       Het verlagen van de structurele lasten (scenario Papendrecht onderzoeken);

2.       Gelden inzetten voor structurele dekking als gevolg van wegvallende dividend;

3.       Gelden inzetten voor verbetering van onze schuldenpositie;

4.       Gelden inzetten voor aantrekken van ons weerstandsvermogen;

5.       Gelden inzetten voor incidentele tegenvallers en de gevolgen van de coronacrisis;

6.       Gelden inzetten voor duurzame investering, bijvoorbeeld het verder uitvoeren van LEDverlichting in de openbare ruimte.

 

Bedrijfsvoering

 

De prioriteitendiscussie ligt nog vers in het geheugen. Nogmaals dank voor de inkijk en de eerlijke reflectie. Onze fractie wil vanavond nogmaals de bedrijfsvoering benadrukken. Zorg dat de basis op orde komt. Investeer in voldoende paardenkrachten. Dan maar een stapje terug in ambitie. We vragen het college wel om deze transformatie in bedrijfsvoering te monitoren en ons als raad daarin ook mee te nemen. Wat ons betreft mag dat ook een bijlage zijn aan de perspectiefnota 2022. Graag reflectie van het college op dit punt.

 

Gemeentehuis

 

Voorzitter, de SGP-fractie kijkt er naar uit om na de zomervakantie weer gebruik te kunnen maken van het vernieuwde gemeentehuis. Er is veel werk verzet en het resultaat mag er ook zijn. Complimenten aan het team! En… de nationale driekleur bent u niet vergeten toch?

 

Tot slot

 

Voorzitter, tot slot. Als SGP doen we ons politieke werk vanuit Bijbelse principes en het besef dat God ons leven leidt en Hij over de gehele wereld regeert. Dat geeft als het goed is afhankelijkheid, soms rust en vertrouwen, maar ook een verantwoordelijkheid om het goede te zoeken voor onze naasten. Daarom is bij het maken van alle plannen belangrijk om te realiseren dat we dat doen vanuit het principe ‘Deo Volente’: ‘zo de Heere wil en wij leven’.   

 

Jaco Brand

Fractievoorzitter SGP-Alblasserdam

 

Visie op prioriteitstelling gemeente Alblasserdam

SGP SGP Alblasserdam 26-05-2020 00:00

Voorzitter, vanavond bespreken we als raad de voorliggende raadsinformatiebrief met als onderwerp ‘prioriteitstelling’.Aanleiding

Wat was de aanleiding? Terug naar juli 2018, onze oproep tijdens de discussie over de perspectiefnota 2019: ‘College houden we niet te veel ballen in de lucht, moeten we niet keuzes maken en meer focus aanbrengen?’ Het college werd opgeroepen om bij de begrotingsraad van november te komen tot prioritering. Dat bleef uit, met als gevolg een motie waarin het college nogmaals werd opgeroepen invulling te geven aan de vraagstelling van de raad. Bijna twee jaar na onze oproep, die ook weerklank vond bij andere partijen, ligt er nu een duidelijke en gevoelige raadsinformatiebrief. Daar zijn we als fractie blij mee. We zijn wel benieuwd hoe het college hierop terugblikt. Wanneer vond onze oproep weerklank? Zijn er ook signalen vanuit de organisatie zelf geweest? Zo ja, zijn deze serieus genomen of (lang) genegeerd? Als fractie hebben wij eerder de vinger gelegd bij het ziekteverzuimpercentage. Zijn daarin parallellen te trekken?

Kijkend naar de inhoud van de brief, dan kan het volgende geconcludeerd worden: de locomotief met 62 wagons is onderweg en op momenten vieren we ook onze successen (goed om daar vanavond ook bij stil te staan), maar we laten ook wagons achter, of wagons zijn te vol, soms ontbreekt het aan voldoende brandstof (denk aan het sociaal domein) en af en toe lijkt het te ontbreken aan voldoende paardenkrachten. Algeheel, het ontbreekt aan de juiste balans!

Zelfreflectie

Het onderwerp heeft mij de achterliggende maanden vaker bezig gehouden. Enige zelfreflectie is mijn inziens ook op z’n plaats. Terugkijkend kan de vraag worden gesteld of de coalitie niet te veel wagons (lees ambities) aan de locomotief heeft gekoppeld? Vaak heb ik hier verwezen naar de goede gesprekken die wij, tijdens de coalitieonderhandelingen, met de gemeentesecretaris en MT-leden hebben gevoerd. We dachten meer focus te hebben aangebracht, temeer daar we ons doordrongen waren van het feit dat er ook nog veel afgemaakt moest worden. Het had beter gekund.

Naast het afronden van projecten zijn er ook weer wagons bijgekomen. Denk hierbij aan Nedstaal, bezuinigingen in de regio Drechtsteden, oplopende tekorten in sociaal domein, fietslus, grondstoffenplan, kruising Kelvingring/Edisonweg, droogte in de buitenruimte, stankincident.... allemaal zaken die nog uitlegbaar zijn ook. Enerzijds zijn we namelijk met z’n allen behoorlijk ambitieus, anderzijds kan gesteld worden dat elke organisatie met nieuwe vragen, projecten, ad-hoc zaken te maken heeft. Je mag van een bedrijf als de gemeente enige flexibiliteit verwachten. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de gemeente wispelturige opdrachtgevers kent, die bij de dag leven en tegenstrijdige zaken met zich meebrengen. Als raad zijn we daar ook onderdeel van.

Wensen en ambities

Voorzitter, het zou te gemakkelijk zijn wanneer we vanavond alles zouden afschuiven op bestuurlijke wensen en ambities. We zien ook lijnen met betrekking tot personele bezetting, maar ook in relatie tot de bedrijfsvoering zelf. De raadsinformatiebrief geeft wat ons betreft daarin een gevoelige inkijk.

Pas na interne consultatie is de vraag gesteld: waar geven we zelf prioriteit aan; waar hollen we achteraan; waar zijn we dagelijks druk mee; is men gefocust op de bestuurlijke prioriteiten of zijn we dagelijks bezig met het blussen van brandjes, waardoor een stankincident direct z’n weerslag heeft op de projecten? Een Fixi-app is leuk, maar als dit ten koste gaat van de kerntaken, als we hierdoor belangrijke zaken laten liggen, we continue in de overdrive werken, we soms figuurlijk door het ijs zakken, dan hollen we de organisatie van binnenuit uit. Een gevoelige conclusie, maar wel een noodzakelijke om vooruit te kunnen kijken.

Dat roept nogmaals de vraag op: waarom niet eerder ingegrepen? De Dienst Gezondheid en Jeugd, waarbij ook sprake is van stapeling, had het college toch als spiegel moeten aangrijpen om niet in de zelfde valkuil te stappen?

Keuzes

Als fractie hebben wij kennis genomen van de voorgestelde prioriteringen in projecten. Wat ons betreft noodzakelijke keuzes waar we in 2018 al om gevraagd hebben, maar maak ook en vooral werk van een veranderende bedrijfsvoering. Burgemeester, naast alle mooie doelstellingen en budgetten zoals geformuleerd en opgenomen in de begroting 2020, waar ontbreekt het u (nog) aan of wat heeft u (nog) nodig om te werken aan basic stability? Moeten we niet meer gebruik maken van een flexibele Drechtstedenschil zowel op uitvoering als op beleid? Wat ons opvalt is dat gemeenten in de regio hier forser gebruik van maken.

Dit alles moet volgens ons ertoe leiden dat bestuur en organisatie in balans zijn met de juiste focus. Daar is nu een goede aanzet toe gegeven waarbij we de verder uitwerking graag tegemoet zien in de perspectiefnota 2021.

Speerpunten

Tot slot nog enkele opmerkingen t.a.v. de bestuurlijke speerpunten. Als het gaat om ruimtelijke ontwikkelingen:

1.       Wipmolen wordt aangedragen als extra stapeling, wat ons betreft niet juist. De actie ligt bij Woonkracht10, de raad heeft een aanzet gegeven. Zo zijn er namelijk meer projecten en initiatieven, te denken aan Fatimakerk, Hardam locatie, Bogor ontwikkeling, uitbreiding DOK11 en waar we allemaal (nog) niet van weten.

2.       Wachtlijsten. Los van de beheersbaarheid voelt deze manier van werken bijzonder ongemakkelijk. Onze fractie roept het college op hier, mede ook in het licht van de Omgevingswet, een andere werkwijze op na te houden door bijvoorbeeld projecten eerst te trechteren:

- Met wie praten we (grondeigenaar)?

- Is er maatschappelijk draagvlak?

- Is er economisch draagvlak?

- Haalbaarheid?

Waar we ons ook minder senang bij voelen, is om de sporen 57 en 58 door te schuiven naar 2021 of om dit zelf niet te doen. Momenteel gaat het vrij goed, maar wat als de coronacrisis voorbij is? Moeten we dan niet juist nu inzetten op goede maatregelen?

Voorzitter, een kritische noot die losstaat van onze grote waardering die wij hier nogmaals uitspreken voor het werk dat zowel door het college als de ambtelijke organisatie dagelijks wordt verricht.

 

Inbreng SGP over aanpassing winkeltijdenverordening

SGP SGP Alblasserdam 14-04-2020 00:00

Voorzitter,

De voorliggende aanpassing op de winkeltijdenverordening gaat met name over de openstelling van winkels op tweede feestdagen, op dit moment heel actueel, omdat het juist gisteren Tweede Paasdag was.

Voor gelovigen in onze samenleving zijn dit belangrijke hoogtepunten in de christelijke jaarkalender. De betekenis van diverse feestdagen is echter steeds minder duidelijk sinds een steeds groter deel van onze samenleving geen kerk meer bezoekt, denk bijvoorbeeld aan Goede Vrijdag of Pinksteren.

Dat diverse van deze feestdagen ook een tweede feestdag hebben is destijds door de overheid zo besloten, vastgelegd tijdens de Synode van Dordrecht in 1578. Salliant detail hierbij is dat het destijds was bedoeld om vandalisme en openbare dronkenschap te voorkomen, er werden voor deze tweede feestdagen kerkdiensten voorgeschreven. Ook in 1964 zijn de feestdagen zoals we die nu nog kennen opnieuw bij wet vastgelegd.

Intussen zien we in de hedendaagse samenleving dat de tweede feestdagen nog steeds groot draagvlak genieten als vrije dag, maar niet meer om kerkdiensten te bezoeken, maar vooral als dagen voor ontspanning, uitgaan en het bezoeken van auto- en meubelboulevards.

Als SGP hechten wij enerzijds veel waarde aan de kerkdiensten die op de tweede feestdagen worden bezocht. We moeten op dit moment vanwege de coronacrisis wel noodgedwongen de samenkomsten missen, maar dankzij technische hulpmiddelen zijn de diensten toch mee te kijken of mee te luisteren. Juist omdat de kerkelijke hoogtepunten voor ons zo bijzonder zijn, is het goed om hier nog eens extra bij stil te staan op de tweede feestdag. Anderzijds zijn het ook geen zondagen; zoals God de zondag heeft bestempeld als rustdag, is dat niet op die manier van toepassing op deze tweede feestdagen.

 Voorzitter, in deze aanpassing van de winkeltijdenverordening is rekening gehouden met de zondagen en ook is de openstelling van winkels op tweede feestdagen toegestaan vanaf 12 uur, waardoor kerkdiensten in de ochtend ongehinderd kunnen plaatsvinden. Dit waarderen wij zeer in deze verordening, en hierom kunnen wij dan ook instemmen met deze wijziging.

SGP wil onderzoek naar Alblasserdampas

SGP SGP Alblasserdam 25-02-2020 00:00

SGP Alblasserdam zou graag zien dat er een onderzoek komt naar een Alblasserdampas. Wellicht zou zo’n kortingspas interessant kunnen zijn voor ondernemers en inwoners.

Mogelijke voordelen van een Alblasserdampas:

 samenbindende werking voor ondernemers en winkeliers

extra voordeel voor specifieke doelgroepen; zoals senioren, scholieren, bijstandsgerechtigden, mantelzorgers en vrijwilligers

steun voor de lokale economie en culturele instellingen

Invoering van de Alblasserdampas zou vorm kunnen krijgen via het ondernemersfonds en/of ondernemersverenigingen en/of winkeliersverenigingen.

Een plaatselijke kortingspas is niet nieuw in de regio. Sinds een aantal jaar is er een Dordtpas, ook in Papendrecht is de vraag gesteld naar een Papendrecht Pas.

Bijdrage Corné van Werkhoven: Evaluatie oud&nieuw

SGP SGP Alblasserdam 13-02-2020 00:00

/r/1114599eeb582f653a4b0dd2fb2e0913?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fbijdrage-corne-van-werkhoven-evaluatie-oudnieuw%2F11742&id=a7ffc025e7276c16109c0b5f8d9b287581f924e2

SGP-raadslid Corné van Werkhoven overhandigt meldingen via vuurwerkmeldpunt SGP aan burgemeester Jaap Paans. Foto: Maarten-Jan van der Ende

Evaluatie Oud & Nieuw

Voorzitter, bij evalueren gaat het om het beoordelen van het resultaat, in dit geval van de viering van oud & nieuw in Alblasserdam. De gemeente deed in de pers al een voorzet en sprak van een feestelijk verloop van de jaarwisseling. De toon werd hiermee positief gezet. Als het gaat over de plannen en het ingevoerde beleid waren wij als SGP-fractie ook positief. De burgemeester zette in korte tijd nieuw beleid in gang binnen de beperkte financiële en capaciteits-technische mogelijkheden die er waren. Hier waren wij heel content mee.

Terugkijkend naar het verloop van de jaarwisseling kijken wij hier echter anders tegenaan dan het persbericht dat uitkwam, ik zal uitleggen waarom.

De bedoeling was een positieve campagne; inwoners zouden gewezen worden op eigen verantwoordelijkheid, gebaseerd op welwillendheid, wijzend op de gevaren en overlast van vuurwerk. Positief kan echter op verschillende manieren worden uitgelegd, in de media, zoals de gemeentelijke pagina in de Klaroen, zagen we vooral een aanmoedigende campagne. Wat ons betreft heeft dit een ongewenst effect gehad, die bij ons de vraag oproept: Was de oproep tot een vuurwerkfeest voor iedereen nu wel de juiste aanpak? En is de Klaroen hierbij wel het juiste kanaal om jongeren te bereiken of bereiken we daarmee vooral de ouders?

De beoordeling dat de jaarwisseling positief zou zijn verlopen, is gebaseerd op het schadebedrag van 8250,- en het achterwege blijven van incidenten met aanhoudingen. Wat ons betreft zijn dit niet de enige criteria waarmee beoordeeld kan worden of een jaarwisseling geslaagd is of niet. Zien we daarmee niet de grote hoeveelheid overlast bij inwoners en hun huisdieren over het hoofd, en nemen we daarmee de grote hoeveelheden afval en vervuiling voor lief?

Ook wij kregen op ons meldpunt ruim 50 meldingen binnen in zeer korte tijd. Graag overhandigen we  deze meldingen aan het einde van onze bijdrage aan de burgemeester. Afgezet tegen het aantal inwoners een beperkte hoeveelheid, maar uit de reacties en gesprekken met inwoners maken wij op dat men vaak geen melding maakt, omdat er toch niets mee gedaan zou worden. Wij nemen deze meldingen wel graag serieus, het negeren zou geen recht doen aan dit deel van onze inwoners. Het getuigt ook van verdraagzaamheid dat veel overlast voor lief genomen wordt, en dat is te prijzen aan onze inwoners.

Het schadebedrag, zoals genoemd is tot peildatum 15 januari 2020, kan de burgemeester aangeven wat het schadebedrag op dit moment is? Veel schade komt vaak pas later openbaar. De vraag is ook of alle schade hierin is meegenomen, zoals de schade aan basisschool Het Kompas. Ook zijn veel extra kosten gemaakt voor uitrukken brandweer, de gemeentelijke buitendienst voor alle voorbereidingen vooraf en herstelwerkzaamheden achteraf, maar ook inzet jongerenwerk en afvalinzameling met bijbehorende snackbonnen. Totaal zal dit inclusief indirecte kosten een veel grotere kostenpost opleveren voor rekening van de samenleving.

De maatregelen zoals genomen hebben maar weinig effect gehad, zoals het kindvriendelijk uur, het diervriendelijk uur -waar erg weinig van te merken was op straat-, de aangewezen carbid-locatie waarvan geen gebruik is gemaakt, terwijl wel dreunen van carbid-volume door het gehele dorp klonken. Ook rondom de ouderencentra zoals Alblashof was het voor bewoners helemaal niet zo prettig als we vooraf dachten, gezien hun ingekomen brief.

Kortom: kunnen we hiermee stellen dat ons vuurwerkbeleid en onze positieve aanpak heeft gewerkt? De plannen waren veelbelovend en hebben wij ook van harte gesteund, maar wij trekken met deze constateringen achteraf de conclusie dat ze niet het gewenste effect hadden. De doelgroep die het zware, overlastgevende vuurwerk afsteekt blijkt duidelijk niet ontvankelijk te zijn voor een vriendelijke oproep vanuit de overheid. Hoe kijkt de burgemeester hier met de kennis van nu tegenaan? Hoe verklaart hij de positieve berichtgeving hierover na de jaarwisseling in de media?

Wat ons betreft geeft de jaarwisseling aanleiding tot het verder beraden op een algeheel vuurwerkverbod. Duidelijkheid en stevige aanpak zijn hierin de sleutelwoorden. Als we zaken als schone lucht en vermindering van restafval écht serieus nemen als gemeente, zullen we ook op dit dossier ook echte maatregelen moeten nemen: hoeveel giftig fijnstof en vervuild restafval levert al het vuurwerk wel niet op tijdens oud & nieuw?

Wij weten en begrijpen dat we hierin afhankelijk zijn van landelijke maatregelen. Het ziet er naar uit dat voor de eerstvolgende jaarwisseling knalvuurwerk en vuurpijlen verboden zullen zijn. Dit is echter wat ons betreft nog niet ver genoeg doorgepakt, een totaalverbod geeft meer duidelijkheid voor handhaving. In de evaluatie komen ook kort de ontwikkelingen in aangrenzende gemeenten aan bod. Niet alleen in Dordrecht, maar ook in Sliedrecht en Zwijndrecht wordt een totaalverbod serieus overwogen. Rotterdam heeft deze keuze al gemaakt. Terecht wordt gewezen op een waterbed-effect als we daarin niet meebewegen: wij zouden dan wel eens extra ‘vuurwerkbezoekers’ kunnen krijgen. Wat ons betreft een extra reden hierop aan te sluiten, zo mogelijk in Drechtstedenverband. Concrete vraag hierbij aan de burgemeester: Welke maatregelen stelt hij voor om dit waterbedeffect te voorkomen bij een volgende jaarwisseling?

Tot slot voorzitter, wat ons betreft zien wij bij de volgende jaarwisseling een eerdere start van een ontmoedigingscampagne die wijst op de nadelen en gevaren van vuurwerk en illegaal vuurwerk tegengaat. Ook bij een verbod in welke vorm dan ook zal het niet direct over zijn met de overlast. Mogelijk ligt hier zelfs een rol voor het gehele college en niet alleen bij de portefeuille OOV? Zou de behandeling dit jaar in september of oktober kunnen zijn? Deze campagne moet wat ons betreft echt steviger zijn, confronterend met de nadelige gevolgen voor eigen veiligheid en de overlast aan anderen, zodat het gesprek aan de keukentafel tot stand kan komen. Moedig inwoners ook aan tot melding maken van overlast, zo nodig anoniem, zodat adequate handhaving ook mogelijk wordt. Hierin zijn een goed handhavingsplan en de inzet van BOA’s en jongerenwerkers onmisbaar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de beantwoording van de burgemeester kwam het volgende aan bod:

De beoordeling van de jaarwisseling is vooral bekeken als oudejaarsdag en nieuwjaarsdag, en daarin was sprake van een goed en relatief rustig verloop. De grootste overlast zat juist in de dagen voor oudjaar, daar waren ook de meeste meldingen van. Totaal is nu 12.000,- schade geregistreerd aan gemeentelijke eigendommen, daar zit de schade aan Het Kompas nog niet bij, omdat hiervan nog geen melding is binnengekomen bij de gemeente. Totale kosten inclusief indirecte en gevolgkosten zijn enorm veel hoger. De burgemeester deed de toezegging dat de behandeling van aanpak oud&nieuw dit jaar beduidend eerder op de agenda zal komen, in september, middels positieve beïnvloeding, met handhaving als onderdeel van de aanpak. Doelstelling van de campagne is echt het terugdringen van de hoeveelheid vuurwerk en bijbehorende overlast, gericht op bewustwording en verantwoordelijkheid. Met de omliggende gemeenten zal goed contact blijven over hun beleid om hierin zo veel mogelijk elkaar vast te houden om een waterbedeffect te voorkomen. Wel zal Alblasserdam aan de positieve kant blijven staan. Verdergaande lokale maatregelen zoals bijvoorbeeld een totaalverbod blijft afhankelijk van landelijke maatregelen, met plaatselijk totaalverbod blijft ‘de snoepwinkel’ gewoon open en is er niet te handhaven. De verkoop van vuurwerk blijft bij een lokaal verbod namelijk gewoon toegestaan.

Bijdrage Maarten-Jan van der Ende: Handhaving

SGP SGP Alblasserdam 12-02-2020 00:00

Voorzitter,

Allereerst spreekt de SGP-fractie haar waardering en steun uit voor de werkzaamheden van Handhaving in Alblasserdam. Het zijn o.a. onze Handhavers die dagelijks werken aan een veilig en leefbaar Alblasserdam.

 Landelijk is te zien dat de politie een terugtrekkende beweging maakt op bepaalde veiligheids- en leefbaarheidsitems (voorbeeld parkeeroverlast en ‘hondenoverlast’) en zich meer richt op haar kerntaken.

 Alleen al om die reden is het positief dat de gemeente Alblasserdam in 2019 een start heeft gemaakt met de implementatie van professionele Handhavers. Handhavers zijn het ‘gezicht’ van de gemeente Alblasserdam en fungeren veelal als gastheer. Zij zijn in staat om preventief en repressief op te treden en daar waar nodig maatwerk te leveren.

Publieke steun van de burger is essentieel om te werken aan het imago van de Handhavers in Alblasserdam. Hierbij hoort: daadkrachtig optreden en bewust keuzes maken. Er staat immers niet voor niets ‘Handhaving’ op het uniform van de handhavers. Kijkend naar de evaluatie jaarwisseling 2019-2020 blijkt dat er op 28 december en 29 december 2019 voor diverse gedragingen waarschuwingen zijn uitgeschreven, in totaal 55 waarschuwingen verspreid over 2 dagen. Dit is opmerkelijk, aangezien veelal van de genoemde overtredingen geprioriteerd zijn en expliciet genoemd worden in het Handhavingsbeleid van de gemeente Alblasserdam. Voorzitter, vanwaar deze terughoudendheid? 

De SGP-fractie verwacht van Handhaving een organisatie die maatwerk levert en zich klantgericht opstelt naar inwoners van Alblasserdam, maar ook duidelijk begrenst met als doel Alblasserdam veilig en leefbaar te houden. Kijkend naar de objectieve resultaten, welke ons toegestuurd zijn naar aanleiding van een technische vraag van de SGP-fractie, lijkt het erop dat Handhaving vanaf de start tot en met januari 2020 zich vooral geconcentreerd heeft op parkeeroverlast. Opmerkelijk is de grote hoeveelheid bekeuringen, welke geschreven zijn voor parkeeroverlast in tegenstelling tot b.v. overlast door honden en afval, welke ook geprioriteerd zijn in het Handhavingsbeleid. 

Voorzitter, kan de portefeuillehouder ons uitleggen waarom bekeuringen ten aanzien van parkeren zo dominant geschreven zijn en andere gedragingen enigszins achterblijven?

In het handhavingsbeleid 2020-2023 wordt genoemd dat Handhaving in 2020 wil starten met de aanpak van ondermijning. Voorzitter, ondermijning is een containerbegrip en een onderwerp dat ook Alblasserdam niet voorbij gaat. Om die reden is het positief dat Handhaving hiermee aan de slag gaat en moedigen wij dit van harte aan. Graag vernemen wij van de portefeuillehouder wat we in 2020 lokaal verwachten aan te pakken (wat zijn de prioriteiten!) m.b.t. ondermijning en hieraan gekoppeld: hebben we hier mankracht en kennis voor binnen het team Handhaving om ook daadwerkelijk door te pakken? Dit geldt overigens ook voor het toezicht en handhaven op de Drank- en Horecawet.

Voorzitter, de SGP-fractie weet zich te vinden in het handhavingsbeleid 2020-2023, zoals nu voorgesteld. Het is een ambitieus beleid wat inspeelt op de actualiteiten in Alblasserdam. Wij vertrouwen erop dat de veiligheid en leefbaarheid met de uitvoering van dit beleid vergroot zal worden in het belang van de inwoners van Alblasserdam.

 

1e avond SGP-Jongeren met Kees van der Staaij

SGP SGP Alblasserdam 28-01-2020 00:00

Eindelijk is het dan zover: op D.V. vrijdag 14 februari 2020 organiseert de SGP-Jongeren-commissie Alblasserdam-Papendrecht haar eerste SGPJ-avond die in het thema zal staan van veiligheid. In de vorm van een debat zal nagedacht worden over veiligheid op straat. Kees van der Staaij (fractievoorzitter SGP Tweede Kamer), Jaap Paans (burgemeester Alblasserdam) en M.M.J. van der Ende (Inspecteur van Politie) hopen hun opwachting te maken en zullen ons meer bijbrengen over dit actuele onderwerp.

Vanuit een christelijke visie op de samenleving willen de SGP-jongeren de belangen van de jeugd vertegenwoordigen en hen betrekken bij de politiek. De voorzitter van deze vijftienhoofdige commissie Alblasserdam-Papendrecht is Peter de Leeuw, een twintigjarige student Bedrijfskunde: ‘Ik vind het belangrijk dat wij als jongeren op een actieve en leuke manier bijdragen aan onze Alblasserdamse samenleving. Deze bijdrage hopen we te leveren door het organiseren van informatieve en samenbindende activiteiten. Verder proberen we om jongeren bewust te maken van de lokale politiek.’

De avond zal plaatsvinden in de ds. J. Beukelmanschool aan de Rembrandtlaan 100 te Alblasserdam. Om 20:00 uur beginnen we (inloop vanaf 19:30) en rond 22:00 uur hopen we af te sluiten, waarna er nog gelegenheid is voor gezelligheid met een hapje en een drankje.

Ben jij of ken jij die jongere die niet vies is van een beetje politiek en houdt van verbaal vuurwerk? Wees welkom!

Vierde inloopmoment SGP Alblasserdam

SGP SGP Alblasserdam 08-01-2020 00:00

ALBLASSERDAM • De SGP-fractie organiseert donderdag 16 januari voor de vierde keer een inloopmoment voor inwoners.

 

Voorafgaand aan de fractievergadering wil de partij inwoners de mogelijkheid geven om de fractieleden te ontmoeten, vragen te stellen over bijvoorbeeld zaken die in hun wijk of buurt spelen of ervaringen te delen.

Eerder organiseerde SGP Alblasserdam een inloopmoment in mei en in december 2018 en in juni 2019. Verschillende inwoners maakten van de gelegenheid gebruik om in gesprek te gaan met de fractieleden en wethouder.

De SGP-fractie vergadert donderdag 16 januari in de Joannes Beukelmanschool, locatie Weversstraat, Weversstraat 2.

Buurtbewoners zijn van 19.30 tot 20.00 uur welkom om fractieleden te ontmoeten, vragen te stellen en ervaringen te delen.

SGP stelt meldpunt vuurwerkoverlast in

SGP SGP Alblasserdam 24-12-2019 00:00

Recent heeft de gemeente Alblasserdam een beleidsnotitie opgesteld over het omgaan met vuurwerk rond de jaarwisseling. Als SGP-fractie vragen wij al langere tijd om het terugdringen van vuurwerkoverlast door o.a. instellen van vuurwerkvrije zones. Deze worden nu ingevoerd, zij het op de Alblasserdamse manier die is samen te vatten als: positieve campagne, aansturen op bewustwording, aanspreken op eigen verantwoordelijkheid en welwillendheid van inwoners, rekening houden met elkaar, met kinderen, ouderen en dieren.

 

De SGP is blij dat deze eerste stappen worden genomen en hoopt van harte op een goede opvolging door onze inwoners.

Zoals in de gemeenteraad is afgesproken zullen het verloop van de jaarwisseling en de resultaten van de maatregelen worden geëvalueerd. Graag zouden wij richting de evaluatie een zo goed mogelijk beeld hebben van de ervaringen van onze inwoners. Om deze input uit eerste hand te ontvangen hebben wij een Meldpunt Vuurwerkoverlast ingesteld. Hier kunt u melding maken van overlastgevende situaties in uw omgeving. Deze meldingen kunnen we laten meewegen in de evaluatie. Wellicht vloeien daaruit maatregelen voort richting de jaarwisseling 2020/21.

Ervaart u overlast van vuurwerk in uw omgeving, met uw kinderen, tijdens het uitlaten van uw huisdier, of vernielingen door vuurwerk, meld dit dan via:

https://alblasserdam.sgp.nl/meldpuntvuurwerkoverlast

 Wij wensen u een goede en veilige jaarwisseling toe!

 

Bijdrage begroting 2020

SGP SGP Alblasserdam 12-11-2019 00:00

Voorzitter, waar we voor de zomervakantie nog een perspectiefnota bespraken, waarin een jaarlijks tekort van circa 2 miljoen euro geschetst werd, ligt vanavond een sluitende programmabegroting voor. Niet voordat er aan drie knoppen gedraaid is te weten: versoberen van de uitgaven, verhogen van de inkomsten en gebruik maken van onze spaarpot. Wanneer we letten op de bredere context was dit geen eenvoudige opgave. Wanneer dat dan toch lukt, is een compliment zeker op z’n plaats!

 

Als we de programmabegroting tot ons nemen, kunnen we constateren dat het college goed heeft geluisterd naar de verschillende bijdrages uit de raad en dat heeft weten door te vertalen in concrete voorstellen. Goed om te constateren dat het college ook haar verantwoordelijkheid neemt om de opgaves, waar we nu voor staan, binnen de huidige periode op te lossen en deze niet door te schuiven naar een nieuwe collegeperiode. Ook dat scharen we onder de noemer ‘solide financieel beleid’. Het college kan niet verweten worden dat het ambitieloos is. De komende jaren blijft er structureel 900.000 euro beschikbaar voor het realiseren van ambities uit de samenlevingsagenda.

‘Seinen op groei’ luid de kop op pagina 3. Ja, echter kijkend naar de opgaves binnen het sociaal domein, de ontstane onrust binnen GR-Drechtsteden, het inzetten van onze reserves, de vele risico’s (zoals oplopende kosten in de bijstand en in de  jeugdzorg), dan is voorzichtigheid en terughoudendheid echt op z’n plaats!

 

Vanuit dat oogpunt spreken we ook onze waardering uit voor het feit dat het voordeel, volgend uit de septembercirculaire, nog niet is ingeboekt. Onze fractie wil het wel hebben over de besteding daarvan wanneer dit voordeel zich voordoet. We hopen daar later in onze bijdrage nog op terug te komen.

 

Voorzitter, onze fractie heeft de behoefte om langs de lijn van de drie sturingsmechanismen enkele opmerkingen te plaatsen om daarna nog kort stil te staan bij de bijgewerkte samenlevingsagenda 2.0.

 

Verlagen van de uitgaven (1)

 

Het college stelt voor om op vele onderdelen de kaasschaafmethode toe te passen, zonder daarbij afbreuk te willen doen aan de sociale structuur van Alblasserdam. Verstandig, want plat bezuinigen is uiteindelijk niet in het belang van de Alblasserdamse gemeenschap. Goed dat elk onderdeel kritisch wordt bekeken, maar zoals ook gezegd tijdens de PPN; laten we oog blijven hebben voor de zwakkeren in de samenleving. Ik noem daarbij drie dingen:

-          Het sleutelen aan het leerlingenvervoer. Het strakker uitvoeren van de verordening moet er niet toe leiden dat ‘zwakkere’ kinderen onder de 12 gevraagd worden om met het OV te reizen! Of dat kwetsbare ouders om een (hogere) eigen bijdrage wordt gevraagd. Wat zijn de precieze plannen van het college op dit punt?

-          Eenverdieners met een hoog inkomen ontvangen vanaf 2021 geen subsidie meer voor kinderopvang. Aan welke inkomensgrens denkt het college dan?

-          Onze fractie kijkt positief terug op de BIO armoede. Beleid is helaas nodig. Gelukkig maken we vorderingen.

 

Onze fractie wil ook de nodige kanttekeningen plaatsen bij de volgende onderdelen:

-          Grondstoffenplan. Het college verwacht een voordeel te behalen uit de nieuwe VANG-wetgeving. Om de kosten verder omlaag te krijgen, moet er meer gebeuren. Het invoeren van een tarievenstelsel lijkt de oplossing om de jaarlijkse kosten en het aantal kilo’s restafval omlaag te krijgen. Onze fractie is echter, ook op basis van de laatst gehouden BIO, nog niet overtuigd. Wat ons betreft zetten we volgend jaar vol in op goede voorzieningen rondom de hoogbouw, actieve voorlichting en communicatie en het inzetten van extra ophaalrondes PMD. Onze fractie stelt dan ook de volgende motie voor [motie].

-          Het college stelt een generieke korting voor bij organisaties die subsidies ontvangen, met uitzondering van SWA, Landvast, Bibliotheek Aanzet en BSSA. Met name bij Landvast en BSSA is gebleken dat daar jaarlijks geld bij moet. Nu wordt BSSA volgende week in de commissie Samenleving en Bestuur besproken, maar is een dergelijk onderzoek inzake Landvast ook niet een must? Graag reactie van het college op dit punt.

-          Bij de PPN hebben we ook uitgebreid stil gestaan bij de kanteling van het sociaal domein. Waar het de vorige keer nog ontbrak aan concretisering worden we nu meegenomen in twee uitgewerkte lijnen, te weten innovatie en kaasschaven. Leidraad voor innovatie is dat zorg sneller en dichterbij geboden moet worden en dat preventie prioriteit krijgt. Hier blijven we ons over verbazen. Als fractie waren we echt in de veronderstelling dat dit al de praktijk van de dag was. Helaas. Wethouder, laten we hier vaart mee maken en de regie voeren om de kosten binnen dit domein beheersbaar te krijgen.

Tevens ligt er een taakstelling om in totaal vijf miljoen euro te bezuinigen binnen GR-Drechtsteden waarvan 3,6 miljoen euro SDD. Kijkend naar het sentiment binnen Drechtsteden en de rol van Dordrecht daarin, heeft het college het vertrouwen dat er nu wel gewerkt gaat worden aan unaniem gedragen voorstellen?(Pag. 95 ‘de grote tekorten in het sociaal domein hebben echter hun weerslag op de uitvoeringen en samenwerking’). Meer ‘lokaal’ is het sleutelwoord. Dan moeten we snelheid maken met DOK12. Kan de wethouder aangeven wat hiervan de status is?

-          T.a.v. van Jeugdzorg hebben we ook kennis kunnen nemen van het signaal van minister De Jonge. Wat betekend zijn ingrijpen voor Alblasserdam?

 

Verhogen van de inkomsten (2)

 

Sturingsmechanisme twee is het verhogen van de inkomsten. Onze fractie heeft daarover de volgende vragen / opmerkingen:

-          Onze fractie heeft zich al jaren verbaasd dat over milieutaken geen leges kunnen worden geheven. Dat hier in het kader van de omgevingswet naar gekeken wordt,  vinden wij een goede zaak. Wel de vraag aan de wethouder of hier toezicht & handhaving ook onder vallen?

-          Het college stelt een beperkte OZB-verhoging voor van 1,55%. Onze fractie had deze verhoging liever niet gezien, maar gelet op de brede opgave is deze verhoging te verantwoorden. Nieuw is het voorstel om een deel van de precariobelasting, die vanaf 2022 niet meer is toegestaan, door te berekenen in de OZB. Daarmee is de OZB-verhoging toch geen 1,55% meer? Ontstaat er zo geen vertekend beeld? Graag reactie van de wethouder op dit punt.

 

Inzetten reserves (3)

 

-          Het college stelt voor om de ruimte van het weerstandsvermogen boven de ratio van 1,4 in te zetten om de komende drie jaren zorg te dragen voor een sluitende begroting, met een incidentele verlaging als uitzondering. Een lijn die onze fractie kan ondersteunen. We zijn het eens met de lijn om voordelen, bijvoorbeeld als gevolg van de septembercirculaire, in te zetten om het weerstandsvermogen niet verder te verlagen dan 1,4.

 

Samenlevingsagenda 2.0

 

Voorzitter, tot slot nog enkele vragen / opmerkingen over de inhoud van de bijgewerkte samenlevingsagenda 2.0.

 

Spoor actiever, zorgzamer & ondernemender:

-          De renovatie van het gemeentehuis vordert. Daar lag ook nog een opgave om de overige m2 nog commercieel te vullen. Wat is daarvan de status?

-          Eerder dit jaar hebben we gesproken over de invulling van het Havengebied. Volgens de memo van mei dit jaar zou de aanbesteding al hebben plaatsgevonden. In het kader van ‘stenen stapelen’ zijn we erg benieuwd waar we nu staan. Waarom zo’n vertraging (bestuurlijke slagkracht, omgevingsfactoren, te optimistische planning?)

-          Volgens pagina 41 werkt het SWA aan een plan van aanpak voor de wijken Souburgh en Kinderdijk en staan ook buurtcoaches voor wijk Blokweer en Centrum op de agenda. Echter, naar de mening van onze fractie moeten wij nog inzage krijgen in de analyse van eerstgenoemde wijken.

 

Spoor buiten beter:

-          De beeldkwaliteit willen we van 6 naar een 7 brengen. Aan de extra investeringen, zoals genoemd op pagina 17, moeten nog ambities worden gekoppeld. Is dat al niet bepaald in het groenstructuurplan?

 

Spoor beter wonen & bereikbaarder:

-          We zijn erg benieuwd naar de vorderingen van de lokale vertaling van de energietransitie. Wat is de status van de werkgroep?

-          We hebben in mei een constructieve BIO gehad met Woonkracht10. Dat was een verhelderd gesprek. Wij zien ook mooie dingen gebeuren in het dorp, zoals renovatie van de Pieter De Hoochflats. Wij zijn daarnaast erg benieuwd naar de plannen ‘sloop voor nieuwbouw’ langs de Blokweerweg. Graag reactie van de wethouder.

 

Dienstverlening en bestuur:

-          Het gemeentebestuur streeft naar transparante besluitvormingsprocessen = lees ‘samen doen’. Niet overal lukt dat. Laten we van die situaties lering trekken en ook erkennen dat niet alles goed gaat. Fouten mogen gemaakt worden, dat hoort ook bij een lerende organisatie.

Het college werkt aan een nieuw dienstverleningsconcept. Moeten we juist niet meer investeren in extra FTE / bestuurlijke slagkracht? Kijkend naar de voorliggende ambities, gelijktijdigheid, achterstand 2e BURAP, ziekteverzuimcijfers. Of vragen wij van u te veel? Graag een korte toelichting van de burgemeester wat dat inhoudt.

-          Die bestuurlijke slagkracht zien we tevens onvoldoende terug binnen een deel van GR-Drechtsteden. Inmiddels hebben we ook kennis genomen van de brief van onze DSB-voorzitter die af wordt gesloten met de wens om de regionale samenwerking effectiever, moderner en toekomstbestendiger te maken. Voorzitter, is dit in andere bewoordingen een onderstreping van de in 2011 vastgelegde visie?

 

Solide financieel beleid:

-          Naast risico’s zullen er zich ongetwijfeld ook kansen voordoen. Denk hierbij aan het voordeel uit de septembercirculaire en de verkoop van Eneco. Wanneer deze situaties zich gaan voordoen, wil onze fractie daar de volgende bestedingen aan koppelen:

1.    Het verlagen van onze schuldenpositie —> is dit nog wel steeds de meest effectieve inzet?

2.    Opbouwen van onze reserves / bijstorten in onze gemeentelijke spaarpot.

Maar ook een praktische

3.    De fietslus.

 

Tot slot

 

Voorzitter, er valt nog veel werk te verzetten. De voorgestelde balans tussen het verminderen van de uitgaven en het verhogen van de inkomsten moeten nog wel worden waargemaakt. Dat is een stevige opgave, ook als we kijken naar alle risico’s die nog in de lucht hangen.

 

Ten tijde van de PPN wenste onze fractie het college bij de uitvoering de wijsheid van Jozef toe. Ongetwijfeld bent u dat niet vergeten. Die wijsheid wensen wij u nogmaals toe.

 

Verder wachten wij eerst de reactie van het college af om in te kunnen stemmen met het voorliggende raadsvoorstel.

 Jaco Brand, Fractievoorzitter

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.