Nieuws van D66 in Epe inzichtelijk

11 documenten

Onze kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen

D66 D66 Epe 12-11-2021 14:37

https://epe.d66.nl/2021/11/12/onze-kandidatenlijst-voor-de-gemeenteraadsverkiezingen/
Met gepaste trots presenteren we onze kandidatenlijst voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022.
 
Onze leden hebben daarbij het vertrouwen uitgesproken in zittend raadslid Annemiek van Loon. Zij komt na de reeds verkozen lijsttrekker Hans de Goede als tweede op de lijst. Als derde op de lijst staat Nathalie Doorn. Nummer 4 is Joost Boermans, gevolgd door Sander van den Berg op plek 5.
 
Lijsttrekker Hans de Goede: ‘Dit is een mooie, sterke lijst met veel kwaliteit. Het is tijd voor vernieuwing als het gaat om luisteren, besturen, samenwerken. Met dit team biedt D66 kansen voor een redelijk en krachtig alternatief. Ons gemeentebestuur heeft dat nodig.’
 
Met deze vijf mensen heeft D66 gemeente Epe een enthousiaste, ervaren club mensen vanuit diverse achtergronden. De lijst wordt aangevoerd door de twee zittende raadsleden, waarbij Hans de Goede zijn verbindende eigenschappen uitstekend weet in te zetten voor de gemeenteraad in het algemeen en voor D66 gemeente Epe in het bijzonder. Annemiek wil graag een periode door met haar nooit aflatende inzet voor het groen en de natuur in onze mooie gemeente. Nathalie vult dit tweetal aan met haar kennis over communicatie en participatie. Wat D66 betreft een belangrijk onderwerp in de komende bestuursperiode. Joost Boermans brengt jarenlange ervaring mee in de volle breedte van het gemeentebestuur als oud-raadslid en als wethouder in de gemeente Wijdemeren. Hij woont sinds kort in Epe. Sander is als 25-jarige de jongerenkandidaat op de lijst. Als geboren, getogen en trotse Epenaar is hij actief in het verenigingsleven en zal hij voor velen een bekende zijn.
 
Met deze top 5 van onze lijst gaan we vol enthousiasme de komende gemeenteraadsverkiezingen in!
Foto: ©Marcel Everts Fotografie 2021

Ondanks weglopen van Nieuwe Lijn kan gemeente Epe bestuurd worden

D66 D66 Epe 19-09-2021 09:00

Donderdagavond 16 september in de eerste gemeenteraadsvergadering na het zomerreces was er dan eindelijk het moment gekomen om het vertrek van wethouder Wiersinga van Nieuwe Lijn te bespreken. En niet alleen dat – in de nieuwste ontwikkelingen in het begin van de week is Nieuwe Lijn uit de coalitie gestapt. Een coalitie die ze zelf als grootste partij in onze raad vorm hebben gegeven.

 

Voor wie het debat wil terugzien om te horen wat er is gezegd en daarmee een eigen conclusie wil trekken, zie hier de link:

Vergadering Gemeenteraad 16-09-2021 Gemeente Epe (raadsinformatie.nl)

 

Nieuwe Lijn loopt weg

Onze conclusie is vooral dat Nieuwe Lijn er nu voor kiest om weg te lopen voor hun verantwoordelijkheid.

Een eerste wethouder neemt ontslag na veel kritiek, maar doet dat op het moment dat hij op het punt staat bevraagd te worden over zijn grootste probleemdossier – waar dus geen mogelijkheid meer voor was.

Een tweede wethouder neemt ontslag tijdens een reces en kan daarmee helemaal niet meer bevraagd worden.

En nadat we nu twee maanden moeten hebben wachten op duidelijkheid over de invulling van die functie,  loopt de fractie van Nieuwe Lijn weg uit de coalitie en daarmee weg voor hun bestuurlijke verantwoordelijkheid. Zij wensen geen wethouder meer te leveren om het college terug aan te vullen en zijn daarna in een welles/nietes verhaal blijven hangen of er nu eisen of vragen aan hen werden gesteld. Ze stonde niet meer open voor een verduidelijkend gesprek hierover.

 

Puinhoop

Nieuwe Lijn loopt nu liever weg dan dat ze hun bestuurlijke verantwoordelijkheid serieus oppakken. Dat vinden we een trieste constatering. We zijn het niet altijd eens geweest met de standpunten van Nieuwe Lijn, dat zal duidelijk zijn. Echter in de laatste 50 jaar was Nieuwe Lijn in ieder geval een stabiele partij en daarmee en stabiele factor in ons gemeentebestuur. Daar is helaas niet veel van over. We zien een verschrompelde partij die vooral een puinhoop achterlaat in deze bestuursperiode. Een partij die in hetzelfde debat al weer vrolijk spreekt over “we doen weer leuk mee met de verkiezingen volgend jaar”. Elke geloofwaardigheid ontbreekt dan wat ons betreft.

 

We maken ons werk af – gemeente Epe kan worden bestuurd

Drieënhalf jaar geleden heeft onze fractievoorzitter Hans de Goede het al gezegd. D66 is niet van coalitie of van oppositie – wij zijn van de compositie: samenwerken om tot de beste oplossingen voor onze gemeente te komen. We hebben het coalitieakkoord niet ondertekend, maar wel actief ondersteund. Wij zullen dat zoals altijd blijven doen. Onze gemeente kan dan ook  gewoon bestuurd blijven worden. Er zijn tenslotte nog steeds 17 raadsleden die er voor kiezen om niet weg te lopen.

 

 

 

Vergunningverlening Burg. van der Feltzlaan 4 Epe

D66 D66 Epe 09-04-2021 14:15

In een bosrijke wijk in Epe-Noord heeft het College vergunning verleend voor de bouw van de nieuwe Boskamp. De fractie van D66 vraagt zich af hoe binnen de kaders van het bestemmingsplan een project van deze omvang hier gerealiseerd kan en mag worden. De volgende vragen zijn hiertoe aan het College gesteld.

 

28 maart 2021

Artikel 34 vragen van D66 over vergunningverlening Burg. Van der Feltzlaan 4 Epe

Geacht College,

De ‘Wet ruimtelijke ordening’ is een instrument om ruimtelijke behoeften zoals wonen, werken, verzorgen, mobiliteit, natuur in een samenhangende benadering te verdelen.

De Gemeenteraad heeft met dat doel het bestemmingsplan ‘ Epe-Noord’ vastgesteld. In dit bestemmingsplan lezen we onder meer:’ Het groene karakter van het bosgebied is uniek te achten. Mede om die reden wordt in dat gebied een zekere concentratie van woonbebouwing nagestreefd en dat heeft haar vertaling gekregen in de vastlegging van bouwvlakken. De buiten die bouwvlakken gesitueerde gronden laten zich kwalificeren als bostuin en vormen het overgangsgebied naar het aangrenzende waardevolle bosgebied. Deze doorgaans beboste gronden dragen dus in belangrijke mate bij aan het groene karakter en om die reden is het gepast om voor ontwikkelingen die afbreuk kunnen doen aan (het behoud van) dat groene karakter een aanlegvergunningstelsel op te nemen. Een aanlegvergunning is een instrument om controle te hebben op activiteiten die een gevolg (kunnen) hebben voor het gebruik van de grond en een vergelijkbaar stelsel was ook opgenomen in het geldende bestemmingsplan “Epe-Noord”.’

 

In de Stentor van zaterdag 27 maart jl. lezen we dat uiterlijk maandag 29 maart door het College de vergunning wordt verleend voor de bouw van een zorgcomplex aan de Burgemeester van der Feltzlaan in Epe Noord.

 

Ziet het College het bestemmingsplan in het algemeen als een instrument om de ruimte op een adequate en passende manier te ordenen? Ziet het College het plan van de initiatiefnemer WZU Veluwe als passend in de omgeving Wat betreft functie; Wat betreft hoogte; Wat betreft omvang; Wat betreft verstening van het oppervlak (gebouwen plus andere voorzieningen); Wat betreft de beoogde bomenkap om de plannen mogelijk te maken Wat betreft de risico’s voor het voortbestaan van (gemeentelijke) bomen die blijven staan in verband met de naastgelegen beoogde verstening en verwijdering van wortels; Wat betreft bereikbaarheid voor cliënten, bezoekers en personeel? Is naar het oordeel van het College het voorliggende, omvangrijke plan van de initiatiefnemer een adequate passende invulling van deze locatie in deze omgeving? Welke onderzoeken en/of gegevens zijn er met betrekking tot de bereikbaarheid en verkeersafwikkeling gedurende gewone werk- en bezoekdagen en met betrekking tot drukke perioden voor werk en bezoek? Mocht zich een calamiteit voordoen bij het beoogde complex: op welke wijze kunnen veiligheid en ontsluiting van de naastgelegen woonwijk worden verzekerd?

 

6.a Is het College met de D66 fractie van mening dat er door de architecten en de

initiatiefnemer op een creatieve manier is gezocht naar mogelijkheden om het gebouw te verhogen tot drie bouwlagen?

6.b Is de truc die architecten en initiatiefnemer bij de hoofdingang gebruiken om tot drie bouwlagen te komen wenselijk vanuit het oogpunt van ruimtelijke ordening?

6.c Is de truc die architecten en initiatiefnemer bij de hoofdingang gebruiken om tot drie bouwlagen te komen juridisch mogelijk en houdbaar?

6.d Is de truc die architecten en initiatiefnemer gebruiken om tot drie bouwlagen te komen

juridisch mogelijk en houdbaar, als het niet de hoofdingang betreft?

6.e  Kan het College inzicht geven in de afwegingen die zijn gemaakt  – argumenten voor

en argumenten tegen –  om te bezien of de plannen passen binnen het bestemmings-

plan zoals dat door de Gemeenteraad is beoogd?

 

7.a Kan het College aangeven welke acties de initiatiefnemer heeft ondernomen

om de beoogde bouw te communiceren naar omwonenden en belanghebbenden?

7.b Kan het College aangeven welke acties de initiatiefnemer heeft ondernomen

om draagvlak te krijgen bij omwonenden en belanghebbenden voor diens plannen?

7.c Kan het College begrijpen dat de acties, die de initiatiefnemer heeft ondernomen,

door omwonenden en belanghebbenden worden beoordeeld als ontoereikend en inadequaat?

7.d Beoordeelt het College de acties van de initiatiefnemer om draagvlak te krijgen bij

omwonenden en belanghebbenden voor diens plannen als adequaat en toereikend?

7.e Als het College de acties van de initiatiefnemer om draagvlak te krijgen bij

omwonenden en belanghebbenden voor diens plannen beoordeelt als niet toereikend en niet adequaat: welke consequenties verbindt het College hieraan?

 

In de Stentor van zaterdag 26 maart j.l. kunnen wij lezen dat woordvoerder B. Albers namens zestig omwonenden heeft gevraagd om hun standpunt over de nieuwe Boskamp te mogen toelichten aan de verantwoordelijke wethouder. Volgens de Stentor is de wethouder niet op dat verzoek ingegaan: “Ik dien rekening te houden met de positie van alle betrokkenen.”

8.a. Geeft deze weergave in de Stentor de gang van zaken op een juiste manier weer?

8.b  Is namens het College het afgelopen jaar overleg gevoerd met WZU Veluwe over

de plannen?

Zo ja, hoe houdt de wethouder dan op evenwichtige manier rekening met de positie van alle betrokkenen, als er wel overleg wordt gevoerd met WZU Veluwe en een overleg met omwonenden wordt geweigerd?

 

9.a Is het College op de hoogte van ideeën of plannen van de WZU Veluwe of anderen

voor de locatie van de oude Boskamp?

9.b Zo ja, wat houden deze ideeën of plannen in?

 

Namens de fractie van D66

Annemiek van Loon

 

 

Vergunningverlening Burg. van der Feltzlaan 4 Epe

D66 D66 Epe 09-04-2021 14:15

In een bosrijke wijk in Epe-Noord heeft het College vergunning verleend voor de bouw van de nieuwe Boskamp. De fractie van D66 vraagt zich af hoe binnen de kaders van het bestemmingsplan een project van deze omvang hier gerealiseerd kan en mag worden. De volgende vragen zijn hiertoe aan het College gesteld.

 

28 maart 2021

Artikel 34 vragen van D66 over vergunningverlening Burg. Van der Feltzlaan 4 Epe

Geacht College,

De ‘Wet ruimtelijke ordening’ is een instrument om ruimtelijke behoeften zoals wonen, werken, verzorgen, mobiliteit, natuur in een samenhangende benadering te verdelen.

De Gemeenteraad heeft met dat doel het bestemmingsplan ‘ Epe-Noord’ vastgesteld. In dit bestemmingsplan lezen we onder meer:’ Het groene karakter van het bosgebied is uniek te achten. Mede om die reden wordt in dat gebied een zekere concentratie van woonbebouwing nagestreefd en dat heeft haar vertaling gekregen in de vastlegging van bouwvlakken. De buiten die bouwvlakken gesitueerde gronden laten zich kwalificeren als bostuin en vormen het overgangsgebied naar het aangrenzende waardevolle bosgebied. Deze doorgaans beboste gronden dragen dus in belangrijke mate bij aan het groene karakter en om die reden is het gepast om voor ontwikkelingen die afbreuk kunnen doen aan (het behoud van) dat groene karakter een aanlegvergunningstelsel op te nemen. Een aanlegvergunning is een instrument om controle te hebben op activiteiten die een gevolg (kunnen) hebben voor het gebruik van de grond en een vergelijkbaar stelsel was ook opgenomen in het geldende bestemmingsplan “Epe-Noord”.’

 

In de Stentor van zaterdag 27 maart jl. lezen we dat uiterlijk maandag 29 maart door het College de vergunning wordt verleend voor de bouw van een zorgcomplex aan de Burgemeester van der Feltzlaan in Epe Noord.

 

Ziet het College het bestemmingsplan in het algemeen als een instrument om de ruimte op een adequate en passende manier te ordenen? Ziet het College het plan van de initiatiefnemer WZU Veluwe als passend in de omgeving Wat betreft functie; Wat betreft hoogte; Wat betreft omvang; Wat betreft verstening van het oppervlak (gebouwen plus andere voorzieningen); Wat betreft de beoogde bomenkap om de plannen mogelijk te maken Wat betreft de risico’s voor het voortbestaan van (gemeentelijke) bomen die blijven staan in verband met de naastgelegen beoogde verstening en verwijdering van wortels; Wat betreft bereikbaarheid voor cliënten, bezoekers en personeel? Is naar het oordeel van het College het voorliggende, omvangrijke plan van de initiatiefnemer een adequate passende invulling van deze locatie in deze omgeving? Welke onderzoeken en/of gegevens zijn er met betrekking tot de bereikbaarheid en verkeersafwikkeling gedurende gewone werk- en bezoekdagen en met betrekking tot drukke perioden voor werk en bezoek? Mocht zich een calamiteit voordoen bij het beoogde complex: op welke wijze kunnen veiligheid en ontsluiting van de naastgelegen woonwijk worden verzekerd?

 

6.a Is het College met de D66 fractie van mening dat er door de architecten en de

initiatiefnemer op een creatieve manier is gezocht naar mogelijkheden om het gebouw te verhogen tot drie bouwlagen?

6.b Is de truc die architecten en initiatiefnemer bij de hoofdingang gebruiken om tot drie bouwlagen te komen wenselijk vanuit het oogpunt van ruimtelijke ordening?

6.c Is de truc die architecten en initiatiefnemer bij de hoofdingang gebruiken om tot drie bouwlagen te komen juridisch mogelijk en houdbaar?

6.d Is de truc die architecten en initiatiefnemer gebruiken om tot drie bouwlagen te komen

juridisch mogelijk en houdbaar, als het niet de hoofdingang betreft?

6.e  Kan het College inzicht geven in de afwegingen die zijn gemaakt  – argumenten voor

en argumenten tegen –  om te bezien of de plannen passen binnen het bestemmings-

plan zoals dat door de Gemeenteraad is beoogd?

 

7.a Kan het College aangeven welke acties de initiatiefnemer heeft ondernomen

om de beoogde bouw te communiceren naar omwonenden en belanghebbenden?

7.b Kan het College aangeven welke acties de initiatiefnemer heeft ondernomen

om draagvlak te krijgen bij omwonenden en belanghebbenden voor diens plannen?

7.c Kan het College begrijpen dat de acties, die de initiatiefnemer heeft ondernomen,

door omwonenden en belanghebbenden worden beoordeeld als ontoereikend en inadequaat?

7.d Beoordeelt het College de acties van de initiatiefnemer om draagvlak te krijgen bij

omwonenden en belanghebbenden voor diens plannen als adequaat en toereikend?

7.e Als het College de acties van de initiatiefnemer om draagvlak te krijgen bij

omwonenden en belanghebbenden voor diens plannen beoordeelt als niet toereikend en niet adequaat: welke consequenties verbindt het College hieraan?

 

In de Stentor van zaterdag 26 maart j.l. kunnen wij lezen dat woordvoerder B. Albers namens zestig omwonenden heeft gevraagd om hun standpunt over de nieuwe Boskamp te mogen toelichten aan de verantwoordelijke wethouder. Volgens de Stentor is de wethouder niet op dat verzoek ingegaan: “Ik dien rekening te houden met de positie van alle betrokkenen.”

8.a. Geeft deze weergave in de Stentor de gang van zaken op een juiste manier weer?

8.b  Is namens het College het afgelopen jaar overleg gevoerd met WZU Veluwe over

de plannen?

Zo ja, hoe houdt de wethouder dan op evenwichtige manier rekening met de positie van alle betrokkenen, als er wel overleg wordt gevoerd met WZU Veluwe en een overleg met omwonenden wordt geweigerd?

 

9.a Is het College op de hoogte van ideeën of plannen van de WZU Veluwe of anderen

voor de locatie van de oude Boskamp?

9.b Zo ja, wat houden deze ideeën of plannen in?

 

Namens de fractie van D66

Annemiek van Loon

 

 

Begrotingsbehandelingen GR oktober 2019

D66 D66 Epe 02-11-2019 18:08

Meer daadkracht, meer visie

D66 wil meer daadkracht en visie. De beken, de bossen maar ook de bodem vormen een unieke basis voor goed wonen en goed werken in onze gemeente. Onze inwoners weten dit als geen ander en hebben veel kennis en drive om deze kwaliteiten te behouden en te benutten. Het beleid van dit College zet niet aan tot daadkracht. Inwoners, agrariërs en andere ondernemers zijn gebaat bij continuïteit in het beleid. Een beleid dat toekomstgericht is en innovatie stimuleert. D66 wil dat onze gemeente Epe een duurzame en milieuvriendelijke gemeente wordt. En dat kan, als we bereid zijn daarin te investeren, initiatief te nemen en ontwikkelingen te faciliteren.

Door precario-opbrengsten in te zetten voor uitbreiding van de duurzaamheidslening en subsidiëring van vernieuwende projecten krijgt duurzame ontwikkeling een echte impuls. D66 stelt vervolgens voor de bestaande duurzaamheidslening om te zetten van een lening aan personen naar een lening op gebouwen. Bij verkoop gaat de duurzaamheidslening dan over op de nieuwe eigenaar. Hierdoor kunnen mensen die binnen redelijke termijn denken te gaan verhuizen, toch isolerende voorzieningen treffen zonder bang te hoeven zijn dat ze de investering niet terugverdienen.

Duurzaamheid speelt in meer facetten van het overheidsbeleid een rol. Zo staat klimaatadaptatie nu los van het groenbeheer en het groenbeleid. Daar is ‘schoon, heel en veilig’ nog het uitgangspunt. Dat terwijl de parken, bermen en lanen dé infrastructuur bieden voor hemelwaterinfiltratie en fungeren als een netwerk van airco’s. In andere gemeenten wordt daarom budget voor over-dimensionering van het rioolstelsel overgeheveld voor investeringen in groenstructuren om zo lokaal meer te infiltreren. Een meer integrale benadering kan dan de OZB juist verlagen.

Met de kennis, kunde en motivatie van onze inwoners en ondernemers hebben we goud in handen om heel veel vlot te trekken. Deze kwaliteiten moeten beter worden benut. Zo moet de instandhouding van natuur en milieu nog te vaak intensief worden bevochten door belangenorganisaties en bewoners. De energietransitie komt te traag op gang. Doelstellingen die binnen de Clean Tech Regio twee jaar geleden zijn afgesproken hebben nog tot niets concreets geleid. Regels voor zonneparken zijn er nog niet. Onze inwoners moeten wachten op beleid voor de realisatie van coöperatieve projecten.

We hebben goud in handen maar missen nog de daadkracht.

Ergernis over schimmenspel rond hertenkamp Epe

D66 D66 Epe 06-10-2019 13:21

Wethouder Robert Scholten van de gemeente Epe ontplofte bijna toen raadslid Annemiek van Loon (D66) donderdagavond informeerde naar de stand van zaken rondom de herontwikkeling van het hertenkamp aan de Dellenweg. ,,Ik stond daar echt van te kijken. Wat is er aan de hand?’’

Van een bewoner die deel uitmaakt van de klankbordgroep hertenkamp, had Van Loon vernomen dat wordt aangestuurd op het ‘privatiseren en vercommercialiseren’ van het gebied aan de Dellenweg. ,,En dat roept vragen op’’, vindt het D66-raadslid. ,,Het gaat hier immers om een Natura2000- en stiltegebied. Je kunt op die plek dus niet zomaar van alles realiseren. Dat is ook helemaal niet wenselijk.’’ Daarom vroeg Van Loon het college van burgemeester en wethouders donderdagavond om opheldering. ,,Ik wilde weten welke randvoorwaarden zijn verbonden aan de herontwikkeling van het hertenkamp. Dat is ons namelijk niet duidelijk.’’

Maar die vraag schoot wethouder Scholten blijkbaar in het verkeerde keelgat. Hij zei het niet gepast te vinden dat Van Loon ‘direct vragen gaat stellen als iemand belt om te vertellen dat het proces niet verloopt zoals die persoon wil’. Volgens de wethouder had het D66-raadslid de bewoner moeten mededelen dat hij voor zijn beurt spreekt, omdat het proces rondom de herontwikkeling van het hertenkamp nog in volle gang is.

Van Loon is verbaasd door de felle toon van de wethouder. ,,Hij gaf bovendien geen antwoord mijn vraag. Het lijkt ons zinvol om als gemeenteraad te weten wat er straks allemaal wel en niet mogelijk is in de omgeving van het hertenkamp.’’

Decennialang runde ondernemer John van Barneveld een kiosk bij het hertenkamp, waar passanten een kleine snack en wat te drinken konden krijgen. Afgelopen november werd de snackhoek echter tegen de vlakte gewerkt. Het was de climax van een jarenlange juridische strijd tussen Van Barneveld en de gemeente Epe. Begin dit jaar zijn inwoners, ondernemers en andere initiatiefnemers uitgenodigd om mee te denken over een nieuwe invulling van de omgeving hertenkamp. Deze zomer is vervolgens een klankbordgroep samengesteld, die zich buigt over de ingediende ideeën voor het gebied. Welke voorstellen allemaal de revue passeren, wil het college niet zeggen. Daarmee zou het proces namelijk onnodig worden verstoord.

Dat wethouder Scholten donderdagavond reageerde als door een wesp gestoken, sterkt D66-raadslid Van Loon in de gedachte dat meer transparantie noodzakelijk is. ,,Want waarom wordt er zo schimmig over gedaan? Dat is toch nergens voor nodig?

Stentor; Paul Hartman 05-10-2019

Persbericht 16 september 2019

D66 D66 Epe 18-09-2019 11:40

PERSBERICHT. 16 september 2019

In een interview in Binnenlands Bestuur van juni 2019 geeft wethouder Robert Scholten er blijk van weinig geleerd te hebben van de gang van zaken rondom de herinrichting van de Heerderweg. In het interview schoffeert hij betrokken inwoners en geeft aan het proces weer precies zo te zullen organiseren. D66 maakt zich daarom grote zorgen of burgerparticipatie bij deze wethouder wel in goede handen is. D66 heeft besloten daarover vragen te stellen aan het College van B&W. Aanleiding voor het interview was het rapport van de Rekenkamer Oost-Nederland over burgerparticipatie bij o.a. de herinrichting van de Heerderweg. D66 wil van het College weten welke lessen geleerd zijn met betrekking tot burgerparticipatie in onze gemeente. Daartoe zijn schriftelijke vragen gesteld.

Noot voor de redactie: Voor informatie contact opnemen met gemeenteraadslid Annemiek van Loon, annemiekvanloon@me.com 06 46496412

D66 Epe fietste met D66 Statenlid Antoon Kanis langs bedreigde beekdalen

D66 D66 Epe 18-02-2019 12:53

D66 Epe fietste met D66 Statenlid Antoon Kanis langs bedreigde beekdalen

Op zaterdag 16 februari organiseerde D66 in de gemeente Epe een excursie op de fiets langs ecosystemen die gevaar lopen. De beschikbaarheid van drinkwater is niet langer vanzelfsprekend. Er wordt veel meer water opgepompt dan er geïnfiltreerd wordt. D66 maakt zich hier zorgen over, en nodigde iedereen uit om deel te nemen aan een fietsexcursie van anderhalf uur langs verschillende risicogebieden. Welke maatregelen kunnen genomen worden om de aantasting van onze drinkwatervoorziening tegen te gaan?

Tijdens de fietstocht werden natuurontwikkelingsprojecten, bedreigingen voor de natuur en de drinkwatervoorziening toegelicht door Antoon Kanis, het Gelderse D66-Statenlid. Hij gaf inzicht in de doelstellingen en verantwoordelijkheden van de provincie. Vertegenwoordigers van de Bekenstichting, een botanicus, een geoloog en betrokken Epenaren vulden dit aan. Zo ontstond een zeer informatieve middag met mogelijkheden en oplossingen voor de risicogebieden. Wissels Veen staat opnieuw droog

De beken die van de Veluwe eeuwenlang richting IJsselvallei stromen, hebben de beschikbaarheid van water gegarandeerd. Dat is voorbij. Veel beekbeddingen zijn afgelopen zomer drooggevallen. Ontginning en ontwatering hebben geleid tot versnelde afvoer van Veluws water. Vanaf 1993 hebben diverse natuurherstelprojecten geleid tot een langzaam herstel van oorspronkelijke vegetaties. Maar niet voorzien was de progressieve verdroging. In 2015 nam het Gelders Landschap en Kastelen maatregelen om de verdroging van het Wissels Veen en de beken tegen te gaan. Naaldbomen met hun verdrogend effect op de bodem zijn gekapt. Vervolgens is de bovenste laag fosfaatrijke grond afgegraven en afgevoerd. Toch stond ook het Wissels Veen afgelopen zomer weer droog.

Beekdal wordt aangetast door kippen, maïs en kerstbomen De Smallertsche Beek aan de Pollenseweg bleek voor velen een geliefd plekje. Stroomopwaarts richting de Gortelse heide verandert het landschap. Waar de kwelbeek ontspringt bestaat het landschap uit een maïsakker, een kerstbomenkwekerij en een kippenbedrijf. Dat draagt niet bij aan de waterkwaliteit en het niveau van de beek.

Ook de drinkwatervoorziening loopt gevaar

Schoon water is belangrijk voor de drinkwatervoorziening. Vitens heeft de drinkwaterwinning in Zutphen per eind 2016 stopgezet en pompt nu 6 miljoen kuub op in Epe. Aan de Dellenweg is een infiltratievoorziening om de grondwaterdaling te compenseren en de drinkwatervoorziening veilig te stellen. Deze voorziening heeft een capaciteit van 6 miljoen kuub/jaar. Tot nu is echter niet meer dan de helft hiervan geïnfiltreerd.

Hoe kunnen we dit oplossen

Het minder snel afvoeren van het Veluws water richting IJsselvallei is een must. Voor een duurzame oplossing moet meer worden geïnvesteerd in infiltratie. En als de huidige innamepunten onvoldoende capaciteit leveren, moet geïnvesteerd worden in leidingen naar het Veluwemeer.

Ecosystemen mag je gebruiken maar niet uitwringen Hierover maakt D66 zich zorgen. Het is goed om gebruik te maken van de ecosystemen die onze natuur ons levert. Maar we moeten deze duurzaam in stand houden en niet uitwringen zoals nu gebeurt. Er moeten nodig meer preventieve maatregelen worden genomen. Denk aan het vasthouden van meer hemelwater op de stuwwal, vernattingprojecten en het reguleren van de afvoer via beken. Dit kan bovendien wateroverlast in de kernen voorkomen bij zomerse stortbuien.

__________________________________________________________

Met statenlid Antoon Kanis D66 op zaterdag 16 februari fietsen langs ecosystemen die gevaar lopen

D66 D66 Epe 09-02-2019 15:14

Op zaterdag 16 februari organiseert D66 in de gemeente Epe een excursie op de fiets langs eco-systemen die gevaar lopen. Er wordt veel meer water opgepompt dan geïnfiltreerd wordt in de infiltratiebekkens. D66 maakt zich hier zorgen over, en nodigt iedereen uit om deel te nemen aan een fietsexcursie van anderhalf uur langs verschillende risicogebieden. Na afloop bespreken we welke maatregelen genomen kunnen worden om de aantasting van onze drinkwatervoor-ziening tegen te gaan.

Wissels Veen staat opnieuw droog De beken die al eeuwenlang van de Veluwe richting IJsselvallei stromen, hebben de beschikbaarheid van water gegarandeerd. Die vanzelfsprekendheid is voorbij. Veel beekbeddingen zijn afgelopen zomer drooggevallen. Ontginning en ontwatering hebben geleid tot versnelde afvoer van Veluws water. Vanaf 1993 hebben diverse natuurherstelprojecten wel geleid tot een langzaam herstel van oorspronkelijke vege-taties. Maar niet voorzien was de progressieve verdroging. In 2015 nam het Gelders Landschap en Kastelen maatregelen om de verdroging van het Wissels veen en de beken die daardoor gevoed worden tegen te gaan. Naaldbomen met hun verdrogend effect op de bodem zijn gekapt. Vervolgens is bovenste laag fos-faatrijke grond afgegraven en afgevoerd. Toch was het Wissels veen afgelopen zomer droger dan ooit.

Ook drinkwatervoorziening loopt gevaar Het schone water is ook belangrijk voor de drinkwatervoorziening. Vitens heeft de drinkwaterwinning in Zutphen per eind 2016 stopgezet en pompt sindsdien 6 miljoen kuub op in Epe. Aan de Dellenweg is een infiltratievoorziening aangelegd om de grondwaterdaling te compenseren en de drinkwatervoorziening veilig te stellen. Deze voorziening heeft een capaciteit van 6 miljoen kuub/jaar. Tot nu is echter niet meer dan de helft van deze hoeveelheid geïnfiltreerd.

Ecosystemen mag je gebruiken maar niet uitwringen Hierover maakt D66 zich zorgen. Het is goed om gebruik te maken van de ecosystemen die onze natuur ons levert. Maar we moeten deze duurzaam in stand houden en niet uitwringen zoals nu gebeurt. Er moe-ten nodig meer preventieve maatregelen worden genomen. Denk aan het vasthouden van meer hemelwa-ter op de stuwwal, vernattingprojecten en het reguleren van de afvoer via beken. Dit kan bovendien wa-teroverlast in de kernen voorkomen bij zomerse stortbuien.

Fietsexcursie Tijdens de fietsexcursie worden enkele projecten bezocht die gevaar lopen. Na een korte inleiding start de fietstocht van ca. Anderhalf uur langs twee beekdalen. Na afloop worden bevindingen en aanbevelingen besproken.

Welkom op zaterdag 16 februari in De Vossenberg, Centrumweg 17, 8162 PT Epe vanaf 13.30uur. De inlei-ding begint om 14.00 uur. Omstreeks 16.30 uur zijn we terug bij het startpunt en is er gelegenheid tot na-praten. Bel of mail voor verdere informatie met Annemiek van Loon 06-46496412, annemiekvanloon@me.com .

Begrotingsbehandeling 2018

D66 D66 Epe 19-11-2018 14:19

Op 8 november heeft de gemeenteraad gestemd over de begroting. Deze is door bijna de gehele raad goedgekeurd. Als D66 fractie hebben we er hard aan gewerkt om een aantal verbeteringen tot stand te brengen. Daarin hebben wij met alle fracties geprobeerd samen te werken. En met succes.

D66 was initiatiefnemer voor een drietal amendementen en moties: over het herstel van de Oude Wisselseweg in Epe, gebruik maken van mogelijkheden om de gemeentelijke belastingen te verlagen (vergroenen) als inwoners duurzame ingrepen willen doen aan hun woning en over het teruggeven van 832.000 euro aan onze inwoners die het College aan jeugdsport wil uitgeven. En dat terwijl er nog niet eens plan ligt.

Bij de Oude Wisselseweg was ons doel een raadbreed ondersteund amendement in stemming te krijgen. Bij de teruggaven van 832.000 euro wisten we dat de coalitiepartijen daarin niet mee wilden of konden gaan: daar hadden zij bij de collegeonderhandelingen afspraken over gemaakt.

 

Daarnaast hebben wij actief samengewerkt met het CDA aan een amendement om het herdenkingsmonument voor de familie van Essen mogelijk te maken, met de VVD om het carillon in de Oude Kerk in Epe verder te ondersteunen en hebben wij uiteindelijke het amendement van Nieuwe Lijn ondersteund dat betrekking had op het Hippisch Centrum in Vaassen. Bij dat laatste onderwerp is het belangrijk dat het beleid bijgestelde gaat worden (dat gaat eind 2019, begin 2020 gebeuren), dat er duurzame investeringen plaats vinden bij het Hippisch Centrum en dat we de reserve voor bepaalde sportvoorzieningen gaan uitbreiden (atletiekbaan, tennisondergrond enzovoort).

 D66 kijkt tevreden terug op de onderhandelingen over de begroting. Het uiteindelijke amendement voor de Oude Wisselseweg is inderdaad unaniem ondersteund door de raad.

Onze motie over vergroening van de leges is met een overgrote meerderheid aangenomen.

En de samenwerking met CDA, VVD en Nieuwe Lijn was ook vruchtbaar: alle drie de amendementen over het herdenkingsmonument, het carillon en het Hippisch Centrum zijn met een ruime meerderheid aangenomen.

Alleen ons amendement over het teruggeven van de 832.000 euro aan onze inwinners heeft het nog niet gehaald.

 

Al met al succesvolle resultaten en een goede begroting.

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.