Nieuws van politieke partijen in Gelderland over D66 inzichtelijk

240 documenten

Raad Maasdriel neemt duidelijk regie in casus verplaatsing zandbedrijven

D66 D66 Gelderland 04-04-2023 19:24

Persbericht

Op initiatief van D66 Maasdriel is donderdag 30 maart 2023 een motie aangenomen die vrijwel identiek is aan een motie die bijna 3 jaar geleden al eens unaniem door de gemeenteraad was geloodst. Het betreft de wens om als raad nadrukkelijk aangehaakt te zijn bij de verplaatsing van de zandbedrijven vanuit Kerkdriel naar elders.

De motie speelt in op het lopende haalbaarheidsonderzoek naar een aantal elementen die mogelijk met elkaar in verbinding staan. Maasfront Kerkdriel BV buigt zich als initiatiefnemer over mogelijkheden van zandwinning ter plaatse van de Zandmeren, woningbouw in het rivierfront van Kerkdriel en beëindiging/verplaatsing van de zandbedrijven. De motie focust zich op dat laatste punt, niet in de laatste plaats omdat daarin concreet een locatie voor vestiging wordt genoemd: tussen de twee bruggen over de Maas bij Hedel.

Het zo concreet noemen van de locatie was tegen de haren in van de bewoners van de Maasdijk in Hedel. D66 Maasdriel ging in februari het gesprek aan met een fikse afvaardiging. De bewoners klommen daarna ook zelf in de pen om hun bezwaren te delen. Nog altijd is in het kader van het haalbaarheidsonderzoek niet gesproken met deze bewoners, terwijl hun woonomgeving sinds november vorig jaar overal nadrukkelijk wordt benoemd.

Tijdens de behandeling van de motie in de raadsvergadering van 30 maart bleken de bezwaren tegen de locatie Hedel bij diverse fracties al talrijk, wat de vraag opwerpt of het überhaupt verstandig is om deze optie open te houden. Er lijkt geen politiek draagvlak voor. Juist daarom vraagt de motie, die D66 met steun van GroenLinks en de VVD indiende, om niet op één paard te wedden maar ook andere locaties te inventariseren. Zo gaat geen tijd verloren als Hedel afvalt. Daarnaast is een concreet moment vastgelegd waarop de resultaten worden gedeeld, namelijk tegelijk met de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek.

In 2020 is bij de behandeling van het Masterplan Maas door de raad een gelijkluidende motie unaniem aangenomen. D66 constateerde dat deze motie als “afgehandeld” staat aangemerkt. Bij de behandeling van de nieuwe motie maakte wethouder Peter de Vries daarvoor excuses. Hij bood aan de oude motie weer als actief mee te nemen. De raad ging daarmee akkoord, maar nam ook de nieuwe motie unaniem aan, vanwege de concrete elementen en mijlpaal die daarin worden genoemd.

D66 Maasdriel deelt zorg Hedel over jaarwisseling

D66 D66 Gelderland 18-11-2022 20:36

PERSBERICHT

D66-raadslid Tom van Engelen is benaderd door bezorgde ondernemers en bewoners rondom het plein in Hedel. De jaarwisseling was daar de afgelopen jaren grimmig. Is Oud en Nieuw straks weer een vervelende avond?

Naar aanleiding van deze signalen uit Hedel maakte D66 gebruik van het Vragenhalfuur van de raadsvergadering van 10 november 2022. Wetende dat burgemeester Henny van Kooten over handhaving gaat, richtten wij onze vragen aan hem. Die werden als volgt ingeleid: “We zijn in de tijd van het jaar dat we naar samenzijn en feestelijkheden uitkijken. De Paardenmarkt hebben we net achter de rug, Sinterklaas komt eraan en daarna een gezellige viering van de kerstperiode. Maar in Hedel begrijpen wij dat er ook al een beetje buikpijn is. De viering van Oud en Nieuw was in het dorp de afgelopen jaren verre van gezellig. De ongeregeldheden lijken een aanzuigende werking te hebben op jongeren uit de regio. Daarnaast gaan grote steden een vuurwerkverbod invoeren, volgt Den Bosch ook? Wat voor waterbedeffect heeft dat?”

Stevige beantwoording burgemeester

De gemeente heeft met meerdere instanties overleg om de overlast te beperken. Er zijn in de regio helaas wat praktijkvoorbeelden waaruit Maasdriel kan putten voor een aanpak. Daar ging de burgemeester echter niet echt op in, vanuit strategisch oogpunt. Burgemeester Van Kooten richtte zich wel richting de jongeren die in beeld zijn vanuit voorgaande jaren: “Die krijgen een waarschuwingsbrief. En die is stevig.” BOA’s voeren op dit moment preventieve controles uit. Bij die opmerking richtte de burgemeester zich tot inwoners van Hedel: zijn er overlast gevende jongeren, maak daarvan dan wel melding, eventueel anoniem. Dat is kennelijk in voorgaande jaren niet gebeurd. “We kunnen deze overlast alleen maar in gezamenlijkheid oppakken”, was dan ook de oproep. De burgemeester sloot af dat – als hij inderdaad kan optreden – de straffen niet mals zullen zijn.

https://www.meldmisdaadanoniem.nl/

D66 Maasdriel krijgt van gemeente inzicht in stand van zaken aangaande leerlingenvervoer

D66 D66 Gelderland 18-11-2022 20:32

PERSBERICHT

D66 Maasdriel informeerde in oktober 2022 naar de stand van zaken rondom leerlingenvervoer in de gemeente. Dit naar aanleiding van ferme uitspraken in de Tweede Kamer. Het College heeft de vragen inmiddels beantwoord.

D66 Maasdriel nam kennis van een verslag van een Kamerdebat over het onderwerp. Daarin noteerden wij een ferme uitspraak. “Wanneer leerlingenvervoer faalt staat de gemeente aan de lat voor de kosten.” Die uitspraak gebruikten wij als ingang richting het College van B en W om vragen te stellen. Het wekt overigens bewondering dat de vraagstelling bij het College ‘op zijn minst’ de suggestie heeft gewekt dat het onze conclusie is dat leerlingenvervoer in Maasdriel faalt. Die suggestie werpen wij van ons; daarvan hebben wij immers geen beeld en daartoe waren de vragen dan ook mede bedoeld.

Informatieve beantwoording

Na deze ietwat valse start in de beantwoording volgt echter een gedetailleerde uiteenzetting van hoe het College aankijkt tegen de suggestie die in de Tweede Kamer is gedaan. De gemeente kijkt naar meerdere scenario’s. Eén conclusie is duidelijk: “Het inzetten van privétaxi’s (al dan niet op kosten van de gemeente) is in onze ogen niet één van de oplossingen.” Lees de complete beantwoording hier. Na het lezen van de antwoorden krijgt D66 Maasdriel in ieder geval de indruk dat de gemeente de lat voor zichzelf hoog legt om kwaliteit van leerlingenvervoer te borgen. Wij kijken uit naar de resultaten van de monitoring die wordt beschreven in de antwoorden.

Reflectie op de begrotingsavond

D66 D66 Gelderland 11-11-2022 12:45

Over nog geen half zakje drop…en het nut van de lokale lastenmeter

Bij de begrotingsbehandeling door de gemeenteraad is het OZB tarief bijna altijd wel een ‘dingetje’ om over te discussiëren. Met name de rechterflank van de lokale politiek wil de OZB zo laag mogelijk houden. En is bereid om daarvoor op voorzieningen van en voor inwoners te bezuinigen of die zelfs totaal te schrappen.

Al meerdere jaren voeren we in West Betuwe het beleid dat we alleen een inflatiecorrectie toepassen bij het vaststellen van de OZB. Dat is ook vastgelegd in het coalitieakkoord dat ik namens D66 mocht afsluiten met Dorpsbelangen, de ChristenUnie en Verenigd West Betuwe. In het voorstel voor de begroting 2023 zat dan ook een inflatiecorrectie van 8,7% voor de OZB. Niet vreemd natuurlijk gezien de huidige inflatiecijfers. Aangevoerd door de SGP kwam de gehele oppositie vlak voor de vergadering met het voorstel hier 3% van te maken. Om de begroting weer kloppend te maken, er komt dan immers minder geld binnen, werd voorgesteld verschillende zaken te schrappen. Waaronder steun voor dorpskernen, dorpshuizen en investeren in duurzaam onderhoud van gebouwen. Verbazingwekkend genoeg ging de linkerflank van de politiek hierin mee. Het blijft altijd lastig om een voorstel dat pal voor een vergadering wordt aangeleverd goed te kunnen beoordelen. Gelukkig bleek het gevoel dat ik er bij had, en mijn globale berekening, redelijk te kloppen. Bij een inflatiecorrectie van 8% zou dat volgens mij neerkomen op een tarief van circa 42 euro extra per jaar voor een woning van circa 4,5 ton. Nog geen euro per week (80 cent) zo hield ik mijn collega raadsleden voor.

Of zoals oud PvdA fractievoorzitter Wim Timmermans ooit in de gemeenteraad van Geldermalsen stelde: nog geen zakje drop.

Ik moet toegeven, deze losse pols berekening was niet helemaal correct. Dat kwam omdat ik van 8 % was uitgegaan ipv 8,7 en in de gauwigheid ook vergeten was rekening te houden met de 3% in het last minute voorstel van de SGP. Gelukkig kunnen we het dankzij onze eerdere motie (met dank aan mijn voorgangster Ashley Karsemeijer) voor de invoering van de lokale lastenmeter, via de gemeentelijke website preciezer uitrekenen. Die 80 cent die ik eerder had berekend bleek toen slechts 50 cent per week te zijn.

Bij die preciezere berekening ging ik uit van een woning met een WOZ waarde van circa 413.000 euro. Daarvoor betaal je 455 euro OZB. De inflatiecorrectie van 8,7 % betekent dus een verhoging met bijna 39,59 euro. De in het amendement voorgestelde 3 % kost dan 13,65. Het verschil tussen wat de coalitie voorstelde en wat de oppositie wilde is dus slechts 25,94 euro. Per jaar. Oftewel 50 cent per week.

Zelfs nog geen half zakje drop hoor ik Wim Timmermans zeggen.

Er werd gesproken over een ‘enorme’ lastenverzwaring die ongekend en schandalig zou zijn. Nou ja, men maakte zich alleen druk over de ‘verhoging’ van de OZB, niet over die van de leges. Zelfs niet toen de wethouder financiën nog eens uitlegde dat die 8,7% inflatiecorrectie ook voor de leges gold (zoals voor uw paspoort of vergunning). Men had louter aandacht voor de. Het cadeautje van die 50 cent per week zou namelijk alleen bij hen terecht komen. Of dat nou de groep mensen is die dit geld het hardst kan gebruiken? Wederom, verbazingwekkend dat de SGP de linkerflank hierin had meegekregen.

Wat hiervan te denken?

De opstellers van het amendement snapten het zelf niet? Dat zou heel goed kunnen want de bezuinigingen die bedacht waren om het door het voorstel ontstane tekort te dekken bestonden grotendeels uit ‘incidenteel’ geld. Daarmee was de begroting voor 2023 inderdaad kloppend te maken. Maar er was niet voorbij volgend jaar gedacht, niet aan de lange termijn. In de begroting voor 2024 en verder zat een groot tekort wat om nog meer schrappen van gemeentelijk beleid zou vragen. Of waren de opstellers van het amendement bewust met een last minute voorstel gekomen dat voor de gehele oppositie aantrekkelijk leek omdat daarmee net als in omliggende gemeenten met geld gestrooid ging worden? Al was het maar een luttele 26 euro? En ook nog niet eens voor alle huishoudens? Met als doel om speerpunten uit het door de coalitie gewenste beleid voor West Betuwe te schrappen?

U mag het zeggen/denken.

Ik ben in ieder geval blij met de uitkomst van de begrotingsbehandeling, al hadden we daar helaas tot net voor middernacht de tijd voor nodig. De coalitie van D66, Dorpsbelangen, ChristenUnie en Verenigd West Betuwe koos voor gerichte ondersteuning daar waar de nood hoog is en niet voor een cadeautje voor huizenbezitters. We namen de woorden van de wethouder financiën ter harte. Want, zoals hij de gemeenteraad waarschuwde: het uitkleden van het beheer van voor inwoners belangrijke voorzieningen gaat niet ongestraft. Dat keert zich als een boemerang in de toekomst financieel tegen je. En ik ben blij dat we die lokale lastenmeter. Rekent u het zelf ook maar eens na voor de eigen situatie

https://westbetuwe.lokalelastenmeter.nl/app/#/inwoners/huidige-situatie/1

NB: er is altijd veel ophef over de hoogte van de OZB. Deze maakt echter deel uit van een veelvoud aan belastingen/heffingen die inwoners betalen en waarvoor diensten worden geleverd. Zo berekent u bij de lokale lastenmeter naast de OZB ook de kosten voor het riool (dat uw afvalwater netjes afgevoerd en overtollig regenwater opgevangen wordt) en voor het ophalen van afval door de AVRI. Al met al een fikse rekening, vinden sommigen. Maar waar de OZB slechts zo’n 30% deel van uitmaakt. De vergissing die wordt gemaakt is dat als die rekening op de deurmat valt (dan wel online binnenkomt) men denkt dat het totaalbedrag de OZB betreft. Binnenkort worden we allemaal weer ‘verrast’ met deze gemeentelijke ‘belastingen’ waar ook nog eens de zuiveringsheffing en de watersysteemheffing van het Waterschap bij zitten. Hiermee betalen we allemaal mee aan schoon water, afvoer van water, het ophalen en verwerken van ons afval en de vele voorzieningen in onze gemeente. Van het onderhoud van groen, het bouwen en onderhouden van scholen en de aanleg van wegen tot de instandhouding van bibliotheekvoorzieningen, dorpshuizen, sportvoorzieningen en armoedebestrijding. Want gratis bestaat niet.

(Tekst verscheen eerder op Rita Blogt)

Begroting 2023

D66 D66 Gelderland 08-11-2022 19:15

Inbreng D66 West Betuwe Begrotingsraad 8 november 2022 (Rita Boer Rookhuiszen)

Begin juli stond ik hier en gaf aan dat wij als D66 de perspectiefnota een mooie vertaling van het coalitieakkoord vonden.

Datzelfde gaat op voor deze begroting. Er is wederom ontzettend hard aan gewerkt door onze ambtelijke organisatie en het college.

West Betuwe staat er financieel gezien redelijk goed voor, zeker in vergelijking met sommige andere gemeenten.

De onderhandelingen met het Rijk die nog niet rond zijn hangen nog wel boven deze begroting, met name op de wat langere termijn.

En er kunnen zich natuurlijk nog altijd andere onvoorziene omstandigheden voordoen.

Daar weten we door corona en de oorlog bij onze bijna naaste buren alles van.

Vandaar dat financiële voorzichtigheid geboden blijft.

Fijn dat we de moties jongerenwerk, bermbeheer en onderhoud groen binnen de kernen gaan uitvoeren.

En ook zorgen voor de verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed.

Daarmee zetten we goede stappen voor de toekomst.

Met meer aandacht voor de toekomst van onze jeugd en voor een steeds duurzamer en biodiverser West Betuwe.

In juli vroeg ik u als raad steun voor het organiseren van een jaarlijks kindervragenuur.

Daarvoor dienen we nu samen  met Dorpsbelangen, de ChristenUnie en Verenigd West Betuwe een motie in met het verzoek aan de griffie om dat samen met de raad te organiseren.

Liefst rondom 20 november, de internationale dag van de rechten van het kind.

Wij willen daarmee West Betuwse kinderen de kans bieden zich te verdiepen in en na te denken en mee te praten over de lokale politiek.

Want besluiten die wij als gemeenteraad nemen in West Betuwe gaan juist ook over hen en over hun toekomst.

Laten we serieus naar onze jeugd luisteren en profiteren van hun inbreng.

In juli gaf ik ook aan dat wonen voor veel inwoners echt niet langer kan wachten.

Onze ambities zijn dan ook groot.

We hebben sinds juli diverse woningbouwplannen goedgekeurd.

Er staan nog meer plannen op stapel.

In de praktijk blijken echter ook woningbouw initiatieven van inwoners aan te lopen tegen regels vanuit ons eigen gemeentelijk beleid.

Deze zitten de uitvoering van plannen in de weg of vertragen.

Daarnaast is het bij afwijzing van plannen de indieners vaak niet duidelijk waarom een woningbouwplan is afgewezen en hoe deze in aangepaste vorm mogelijk wel gerealiseerd zou kunnen worden.

Daarom dienen wij een motie in, samen met Dorpsbelangen, de ChristenUnie, Verenigd West Betuwe, de VVD en Leefbaar Lokaal Belang.

Wij willen dat we als raad meer inzicht krijgen in waarom plannen afgewezen worden en zo nodig bestaande regelgeving aanpassen.

Ook zien we graag dat gezocht wordt naar alternatieve manieren om plannen toch doorgang te laten vinden.

Daarvoor kan het college zo nodig met wijziging van beleid bij de raad komen.

We vragen ook beleidsvoorstellen om een breed scala aan alternatieve woonoplossingen mogelijk te maken.

En als extra menskracht nodig is mogen daarbij alternatieven, zoals ondersteuning van buiten de eigen organisatie zoeken, zeker gebruikt worden.

Mocht dit extra budget vragen van de raad dan horen wij dat graag.

Tot slot: hoe welkom we ook zijn in ons tijdelijke onderkomen in de Lingeborgh, wij zullen blij zijn als we komende zomer het vernieuwde gemeentehuis in gebruik kunnen nemen.

Dan heeft deze gemeenteraad ook weer een echt Thuis.

Een goed thuis willen we ook voor de inwoners van West Betuwe.

Voor jongeren de kans om zelfstandig op eigen benen te staan, voor senioren een passende woning.

En dat liefst in de eigen woonomgeving, de plek waarmee je je verbonden voelt.

Een goed thuis willen we ook voor wie nieuw of tijdelijk is in West Betuwe en hoopt  bij te dragen aan de samenleving.

Wij werken graag met een ieder van u samen om dat Thuis voor iedereen in West Betuwe mogelijk te maken.

D66 slaat een brug tussen de regio en Den Haag

D66 D66 Gelderland 24-09-2022 15:42

In actie voor behoud van spoedeisende hulpposten Tiel en Gorinchem

De mogelijke sluiting van de spoedeisende hulpposten in streekziekenhuizen, zoals Ziekenhuis Rivierenland in Tiel en het Beatrix ziekenhuis in Gorinchem, houdt de gemoederen al lange tijd bezig. Voor de fracties van D66 West Betuwe, D66 Gorinchem en D66 Vijfheerenlanden reden om gezamenlijk op te trekken en in Den Haag te lobbyen voor het behoud daarvan. Zo zijn we op 6 september jongstleden naar Den Haag afgereisd voor een gesprek met Wieke Paulusma, onze D66 woordvoerder gezondheidszorg in de Tweede Kamer. De toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg stonden in dat gesprek centraal. Met specifiek aandacht voor het behoud van de eerste hulp en verloskundige zorg bij de ziekenhuizen in Tiel en Gorinchem, voor inwoners van West Betuwe van cruciaal belang. Het belang van regionale samenhang in het zorgaanbod is over en weer benadrukt.

Toezegging minister Ernst Kuipers

Het bezoek op 21 september door een delegatie van burgemeesters van het M50 platform van middelgrote gemeenten aan Den Haag was een mooi vervolg op onze ontmoeting. Er ligt nu ook een toezegging van D66 minister Ernst Kuipers: als wij in de regio’s de minimale kwaliteitseisen kunnen organiseren, dan kan sluiting van spoedeisende hulpposten vermeden worden. Onze Tweede Kamerfractie hebben we gevraagd om deze toezegging te laten bekrachtigen in de Tweede Kamer. We zijn blij dat de acties vanuit de regionale D66 fracties vruchten beginnen af te werpen. Onze fractie blijft zich samen met de fracties uit de buurgemeenten de komende tijd onverminderd inzetten voor goede toegankelijke zorg voor onze inwoners en zal waar nodig wederom bruggen slaan tussen onze regio en Den Haag.

Wilt u hierover meedenken? Stuur dan een mailtje naar info@d66westbetuwe.nl

Toezegging minister: ‘Spoedeisende hulp Beatrix mag open blijven als kwaliteitseisen Rijk worden gehaald’ | Rivierenland | AD.nl

Kandidaatstelling geopend Provinciale Staten 2023

D66 D66 Gelderland 07-09-2022 15:02

Voor de meesten van ons is de vakantie voorbij of bijna voorbij. De politiek hervat hun activiteiten zo ook op provinciaal niveau. In onze regio zetten we de volgende stap voor de voorbereidingen voor de Provinciale Statenverkiezingen 2023 met het openstellen van aanmelding als verkiesbare kandidaat of niet verkiesbare kandidaat.

De kandidaatstelling voor de verkiesbare – en niet verkiesbare kandidaten opent dinsdag 30 augustus en sluit op 29 september 23:59u. (Het zijn twee aparte categorieën die tegelijk openen en waarin na sluiting geen onderlinge uitwisseling mogelijk is.)

Onze lijsttrekker, Stan Hellegers en het bestuur nodigen je hierbij uit om voor onze partij op de kieslijst van de PS 2023 te gaan staan.

De eerste stap hiervoor is je kandidaat te stellen voor het interne verkiezingsproces via MijnD66.nl/Stemmingen.

 

Verkiesbare kandidaten

De verkiesbare kandidaten, (zie profiel) dingen mee naar een plaats in de Provinciale Staten en zullen na de interne verkiezing veelvuldig zichtbaar zijn. Zij komen vanaf plek 2 op de kandidatenlijst op basis van de uitgebrachte score bij de interne verkiezing.

De aanmelding voor de kandidaatstelling sluit op 29 september.

Niet verkiesbare kandidaten

Voor de kiezer minder publiekelijk zichtbaar en ondersteunend aan D66 veelal met een lokaal netwerk en algemeen politiek betrokken, maar niet met het doel na de verkiezingen provinciaal politiek actief te worden.

Nier verkiesbare kandidaten worden, mits ze de 5% kiesdrempel halen, in volgorde van score van de interne verkiezing op de lijst geplaatst na de verkiesbare kandidaten.

De aanmelding hiervoor de kandidaatstelling sluit op 29 september.

 

Lijstadviescommissie (LAC)

Hierna voert de lijstadviescommissie (LAC) met de verkiesbare kandidaten op

16 oktober en 22 oktober gesprekken om een lijstadvies op te stellen voor de plaatsen 2 tot en met 40.

De selectiemethode van de LAC is grotendeels bepaald door het handreikingsdocument dat vanuit D66 landelijk is aangedragen.

De LAC houdt rekening met een juiste afspiegeling van de samenleving op de kieslijst.

De LAC streeft naar een zo hoogstaande lijst, met een juiste balans tussen

persoonlijke kwaliteiten en teamkwaliteiten. Het profiel van het Statenlid PS is hierin leidend. De verdeling die de LAC maakt komt grofweg neer op: voldoet aan het profiel / voldoet in mindere mate / voldoet niet.

Van alle kandidaten wordt verwacht dat zij zich integer gedragen, de LAC spreekt met een ieder over het onderwerp integriteit.

Verkiesbare kandidaten ontvangen voorafgaand aan het gesprek een casus welke in het gesprek behandeld wordt.

Op de ARV in het najaar hebben de verkiesbare kandidaten de gelegenheid zich te presenteren aan de leden. Je ontvangt hiervan nog de datum.

Kort na 30 november wordt de definitieve kandidatenlijst compleet gemaakt door het bestuur door per lijst maximaal 10 lijstduwers aan de lijst toe te voegen. Het bestuur wijst de lijstduwers aan na sluiting van de interne verkiezingen.

 

Enthousiast geworden? KANDIDEREN!

Je stelt je kandidaat door via MijnD66.nl/stemmingen (zie bijlage voor het menu) je kandidaatstelling in te dienen. Voor ondersteuning, vragen opmerkingen of digitale onduidelijkheid, zendt dan een email naar verkiezingscommissie@d66gelderland.nl

Hendri Nortier en Geert Makkink verzorgen de digitale uitvoering van aanmelding en interne verkiezing. Ingeval je specifieke vragen hebt over de categorie indeling en de gevolgen voor je keuze m.b.t. de kandidatenlijst staat Michiel Scheffer (0652802442) je graag te woord.

Blijf gezond en fit.

Namens de Lijst Advies Commissie

Regionale Verkiezings Commissie D66 Gelderland

Michiel Scheffer

Hendri Nortier

Geert Makkink

Stan Hellegers lijsttrekker D66 Gelderland

D66 D66 Gelderland 31-08-2022 17:50

Afgelopen zomer is Stan Hellegers met meer dan 96% stemmen voor, door de leden van D66 gekozen tot de nieuwe lijsttrekker van D66 Gelderland. Hellegers (40) woont in Beek Montferland met zijn vrouw en twee kinderen. Hij is verheugd dat de leden dit vertrouwen in hem hebben gesteld. Hij wil de campagne in met de doelstelling om Gelderland nog groener, schoner en gezonder te maken. Hij gelooft erin dat dit het moment is om het sociaalliberale geluid in Gelderland te vergroten.

Hellegers is al statenlid voor D66 in de Staten van Gelderland sinds 2014, hier heeft hij onder andere de portefeuilles cultuur, ruimtelijke ordening en natuur. Ook is Hellegers recent door de fractie voorgedragen als nieuwe fractievoorzitter. ‘Wij zijn klaar om het D66 geluid overal te laten doorklinken, nu is het moment om onze fundamentele standpunten op natuur en ook cultuur nog meer te verankeren in de provincie Gelderland. Samen met alle campagnevrijwilligers gaan wij als team de verkiezingen in, aldus Hellegers.’

Algemene beschouwingen D66 Gelderland

D66 D66 Gelderland 06-07-2022 18:43

Vandaag wordt de perspectiefnota behandeld in de Provinciale Staten van Gelderland. Stan Hellegers houdt namens D66 de algemene beschouwing, waarin hij zijn zorgen uitspreekt over de herijking in de provincie Gelderland. In de perspectiefnota wordt een doorkijk gegeven naar de opbouw van de nieuwe richtbedragen. Met deze richtbedragen gaat er straks 30 miljoen structureel minder naar klimaat en 34,5 miljoen euro structureel minder naar natuur. Voor D66 is de opbouw van deze bedragen niet duidelijk en daarom zet D66 zich nog sterker in voor klimaat, natuur en een veilige leefomgeving. Daarnaast dienen wij vandaag moties in bij de perspectiefnota. Één motie moet zorgen voor de verlaging van de snelheid op provinciale wegen binnen de bebouwde kom, zodat alle Gelderse kinderen veilig op de fiets kunnen. De andere motie vraagt om een aftakking voor groene waterstof. Beide moties zijn aangenomen.

Bekijk hier de video over de algemene beschouwingen >

Algemene beschouwingen D66 Gelderland

https://gelderland.d66.nl/algemene-beschouwingen-d66-gelderland/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Lees hier de spreek tekst >

Voorzitter,

We leven in een constante staat van crisis. We krabbelden op uit de financiële crisis en daarna beheerste de corona-crisis ons leven. En nu we daar uitkomen realiseren we ons dat we er een wooncrisis bij hebben gekregen. We herinneren ons ook dat we nog een paar crises op de plank hadden liggen. De biodiversiteitscrisis en de klimaatcrisis. 

We hebben de ozonlaag gered en zure regen opgelost. We hebben de financiële crisis doorstaan en in indrukwekkend tempo vaccinaties ontwikkeld en uitgerold voor de corona pandemie. Ondertussen zijn we de PFAS-crisis alweer vergeten. We zijn sterk in het oplossen van acute crises. We lopen tegen een probleem aan. Creëren bewustzijn. Vinden oplossingen, maken actieplannen en komen door de crisis van de dag heen… Waar we minder sterk in zijn is het oplossen van lange termijn-crises.

De biodiversiteitscrisis, natuur, is niet nieuw. In 1972 schreef de Club van Rome er al over. Door de jaren heen kregen verschillende aspecten van de crisis aandacht. Versnippering van natuur in de EHS, soortenrijkdom in Natura2000 en de vogel- en habitatrichtlijn, droogte, overbemesting, bestrijdingsmiddelen en stikstofdepositie. Ondertussen wordt elk jaar duidelijker wat de omvang van de biodiversiteitscrisis is. Hoe ernstig de situatie is. Het tij is nog niet gekeerd.

Met klimaat doorlopen we een vergelijkbaar proces. We pakken verschillende onderdelen aan op een tijdslijn van 40 jaar. En elk jaar wordt de slagingskans van het voorkomen van serieuze klimaatverandering kleiner. Op welk punt gedurende een crisis vergeten we hoe urgent deze is?

Voorzitter,

Voor ons ligt de perspectiefnota voor 2023. Met een doorkijk naar de jaren die daarop volgen. Met een herijking van de provinciale financiën. Die herijking is nodig, daar twijfelt D66 niet over. Deze geeft PS meer inzicht in de financiën en stelt ons beter in staat om ons werk uit te voeren. We vinden het wel belangrijk dat PS en organisaties die nu ons beleid uitvoeren goed betrokken worden bij de uitvoering. 

In beantwoording van technische vragen werd duidelijk welke wijzigingen er in de structurele uitgaven GS voorstelt. Dit was vijf dagen na de hoorzitting, waarin partners zich konden uitspreken over de herijking. En twee dagen voor de oordeelsvormende vergadering waarin we deze met elkaar bespraken. 

En dat was best een schok. 30 miljoen euro structureel minder voor klimaat. 34,5 mln euro structureel minder voor natuur. De opbouw van de richtbedragen is niet duidelijk, en het proces hoe hiertoe gekomen is, is een black box. De informatie die er in ging kwam uit de ‘foto’. Er vond een magisch proces plaats bij GS en toen kwamen er richtbedragen uit. Daarnaast is totaal niet duidelijk wat we straks niet meer structureel doen. Dat is deels terecht; GS moet het gesprek met de partners over fase twee immers ook nog voeren. Deels zien we echter stevige politieke keuzes in de richtbedragen. Bij de oordeelsvormende sessie gaf GS aan dat ze voor natuur alleen de wettelijke taken uit wil voeren. En dat er geld vanuit de ‘Specifieke Uitkering Programma Natuur’, ofwel SPUK, vanuit het Rijk gaat komen.  Inzet op stikstof, die wellicht ook een bijdrage aan andere provinciale doelen gaat leveren. GS hield wel een slag om de arm, want zekerheid of al dat geld er kwam was er ook weer niet. En wat we nu eigenlijk bovenwettelijk doen aan natuur, a 34,5 mln, kon GS ook niet vertellen. Wat valt er straks weg? 

Neem bijvoorbeeld het Uitvoeringsprogramma biodiversiteit. Daarin hebben we 4 ambities gesteld. Ambitie 1, ‘Sterkere natuurgebieden en vitaler bos’, zien wij sterke overlap met de inzet vanuit het Rijk. Ambitie 2, ‘een grotere biodiversiteit en meer bomen en bos op het platteland’, gedeeltelijk, maar wat betekent dit voor de groene dooradering van het agrarisch cultuurlandschap? Zetten wij daar nog op in? GS, wat betekent dit voor ambitie 3: ‘Een grotere biodiversiteit en meer bomen in stad en dorp’? En ambitie 4: ‘Een grotere betrokkenheid van inwoners bij natuur en groen’? Zitten er in deze ambities nog enige wettelijke taken of gaat hier met deze bezuiniging geheel een streep door?

Dus; welke gevolgen heeft het afschalen van structurele inzet voor de Gelderse natuur? Laten we niet vergeten dat onze omgevingsvisie, Gaaf Gelderland, vol zit met natuur. Gaan we richting 2024 daar natuur uit schrappen, en daarmee Gelderland wat minder Gaaf maken?

Zonder inzicht in de opbouw van de richtbedragen, en de daaraan gekoppelde taken, zijn de politieke keuzes achter deze richtbedragen onduidelijk. Zijn alle richtbedragen ingericht op het wettelijke minimum? Dat lijkt niet het geval. Als D66 dan moet kiezen tussen minder vaak onderhouden provinciale wegen en natuur en klimaat dan weet u wat het antwoord is. In het najaar stellen we een begroting vast, met een voorschot voor 2024 en verder op basis van de herijking. D66 kan op basis van de beschikbare informatie niet verantwoord de richtbedragen aanpassen. Maar D66 staat ook niet voor een minimale inzet op natuur en klimaat. We hebben daar grote moeite mee. We vragen aan GS om fase 2 van de herijking te benutten voor het gesprek met de partners op basis van wat we willen bereiken; dat Gave Gelderland uit de omgevingsvisie. Want daar passen onopgeloste crises van natuur en klimaat niet in. 

Voorzitter,

Genoeg over de crises; Gelderlanders wonen, werken, leven met veel plezier in de mooiste provincie van Nederland. D66 is trots op onze culturele sector en haar weerbarstigheid en veerkracht. Er worden, ook na corona, weer prachtige programma’s geproduceerd. Onze vele kleinere culturele instellingen zijn een kweekvijver voor talent. Onze culturele toppers zoals Introdans, Oostpool en Phion profiteren daarvan en zetten prachtige voorstellingen neer. Dat kan niet zonder Provinciale steun. Structurele inzet op cultuur blijft na de herijking nodig.

De huisvesting van Introdans en Oostpool schiet tekort en de organisaties werken hard om dit aan pakken. Een provinciale bijdrage zou daarbij een oplossing kunnen bieden. Uit de gepresenteerde businesscase blijkt dat de hoogte van de provinciale bijdrage grote invloed heeft op de jaarlijkse begroting van de Introdans en Oostpool. D66 benadrukt dat het vinden van een toekomstbestendige oplossing is cruciaal voor een gezonde culturele infrastructuur in Gelderland. En dat is noodzakelijk voor een aantrekkelijke woon, werk en leefomgeving.

Voorzitter,

Naast een gezonde culturele infrastructuur hebben we ook een gezonde fysieke infrastructuur. En deze Staten hechten veel waarde aan veilige provinciale wegen en fietspaden. Verkeersveiligheid is dan ook terecht een bouwsteen in de ‘Visie voor een bereikbaar Gelderland’. En we spreken elkaar regelmatig rondom specifieke knelpunten. Want we zien nog te vaak dat vooral kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers het afleggen tegen zwaarder verkeer. De Tweede Kamer zag dit ook in en nam op initiatief van Groenlinks en SGP een motie aan om 30 km/h als leidend principe te hanteren in de bebouwde kom. In het bijzonder omdat ‘ de schoolomgeving voor kinderen een veilige verkeersomgeving moet zijn’. Het afwegingskader is door het SWOV ontwikkelt en kan worden toegepast. Het onderhoud aan de N785 in Velp is in voorbereiding. Het moment om de situatie tegen het licht te houden en de weg aan te passen aan de huidige standaard. Het betreffende stuk N785 is gelegen in de bebouwde kom omringd door scholen, sportverenigingen, scouting en meer. Juist veel kinderen gebruiken deze weg, in hard rijdend en druk verkeer. Een vrijliggend fietspad past niet dus andere oplossingen zijn nodig. Een snelheidsverlaging naar 30 km/u zou hier de uitkomst kunnen bieden. Kinderen moeten veilig naar school kunnen fietsen, en lopen. Daarom dienen we een motie in. D66, SGP, PvdD, 50plus, PvdA, SP en GroenLinks verzoeken GS 

‘Om de toepassing van het afwegingskader GOW30 mee te nemen in het participatietraject, en het herontwerp van de N785 binnen de bebouwde kom in Rozendaal en Velp en bij positieve uitkomst, het afwegingskader GOW30 ook mee te nemen in andere vergelijkbare trajecten.’ 

Voorzitter,

We zijn er bijna, even volhouden nog.

De Gelderse economie moet net zo groen worden als mijn stropdas. Dat willen ondernemers ook, want die zien waar de toekomst ligt. Maar ze kunnen niet alles alleen. Bijvoorbeeld de keramische en papierindustrie hebben hier grote uitdagingen. Groene waterstof lijkt hier een belangrijke rol in te gaan spelen, daarom werken het Rijk en de Gasunie aan een transportnet hiervoor. Deze hoofdinfrastructuur moet ook toegankelijk zijn om Gelderland te vergroenen. Daarom dienen we een motie in, samen met de VVD, en verzoeken GS om: 

‘Bij de Minister van Klimaat & Energie te bepleiten dat er bij de aanleg van de landelijke noord-zuid waterstof backbone een aftakking naar Gelderland komt.

 

 

Sara Panis beëdigd tot Statenlid voor D66 Gelderland

D66 D66 Gelderland 05-07-2022 17:04

Sara Panis (33) beëdigd tot Statenlid van de Provinciale Staten in Gelderland voor D66 Gelderland. Zij volgt Céline Blom op die waarnemend burgemeester van de gemeente Nunspeet is geworden. Panis wordt woordvoerder op onderwijs & arbeidsmarkt, wegen, economie, inclusiviteit, gebiedsopgave, recreatie & toerisme en sport.

Panis is geboren in Tilburg, getogen in Zeeland en woont sinds 2008 in Wageningen, inmiddels met haar partner en jonge dochter. In het dagelijks leven werkt Panis voor de Universiteit Wageningen als coördinator voor onderwijsinnnovatieprojecten. Afgelopen periode was ze raadslid in Wageningen en fractievolger bij de Provinciale Staten voor D66. In haar vrije tijd danst ze salsa en is ze graag met vrienden en familie, maar bovenal is zij moeder van een jonge dochter. Haar missie is bij te dragen aan een veilige leefomgeving met gelijkwaardige kansen voor iedereen. Daar heeft ze al op verschillende manieren invulling aan gegeven en door het moederschap is Panis zich daar nog bewuster van geworden. Naast inzet op onderwijs, wil ze zich voor Gelderland in gaan zetten om provinciale wegen binnen de bebouwde kom in de omgeving van scholen naar 30 kilometer per uur te krijgen. “Ik vind het belangrijk dat ieder kind kan opgroeien in een veilig leefomgeving en dus ook veilig naar school kan fietsen. Om dat te realiseren moeten we af van het klassieke idee dat een weg 50 kilometer per uur moet zijn. Ook wil ik mij inzetten om verschillende culturen en bevolkingsgroepen binnen Gelderland een veilige omgeving te bieden. Daarvoor moeten we meer een brug slaan naar diversiteit en inclusiviteit in het Gelderse beleid. Verbinden en samen werken aan praktische oplossingen zal je ook terug gaan zien in mijn stijl als Statenlid.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.