Nieuws van VVD in Maastricht inzichtelijk

10 documenten

Bijdrage VVD op het Aanvalsplan armoede en schuldhulpverlening 2020-2024: De knoop ontwarren

VVD VVD Maastricht 08-10-2020 01:15

Voorzitter,

In het plan wordt met name de nadruk gelegd op het verzachten van armoede en al is dit een goed doel op zich, een stukje ambitie ontbreekt hier. Ik lees eigenlijk niet terug wat we nu anders gaan doen dan dat we in het verleden hebben gedaan om mensen uit de armoede te krijgen. De ambitie om de armoedegrens onder het landelijk gemiddelde te krijgen, gaan we met dit plan niet halen. Daar moeten we andere dingen voor doen dan die we in het verleden hebben gedaan. Ik heb het hier over ladders voor mensen, ladders om uit de armoede op te staan. Wij zien een nog grotere groep in de armoede komen door de huidige crises. Dit gaat ons een veel geld kosten maar wat nog erger is, zijn de situaties waar mensen in terecht komen.

Stel je voor dat je je kinderen niet een keer per jaar mee kunt nemen op vakantie, stel je voor dat je geen nieuw paar schoenen kunt permitteren. Dit kunnen hele heftige dingen zijn die -zoals het stuk ook beschrijft- een generationale armoede kan veroorzaken. Ik weet zeker dat niemand dit wil. Met een extra toeslag bestrijd je geen armoede, dat is armoede subsidiëren.

Wij hebben bijna 3700 mensen in de bijstand in Maastricht, daarbij komen nog meer dan 3000 mensen bij die gedeeltelijk niet meer kunnen werken. Tegelijkertijd komen we mensen te kort in de zorg, ICT en techniek. Een vreemde onbalans die we niet proberen recht te trekken. Als we armoede willen bestrijden, dan scholen we mensen om waarbij ze een fijne en goed betaalde baan kunnen krijgen. Zo creëren we een situatie dat er wel mogelijkheden zijn om op vakantie te gaan of nieuwe schoenen te kopen. Deze visie mis ik en daarom wil ik een voorstel doen om een goed begin te maken. Ik nodig de wethouder uit om een toezegging te doen voor het volgende:

·        Bij het armoedebeleid een kwalitatieve monitor te ontwikkelen voor onze populatie van mensen die onder 110% zitten van het sociaal minimum;

·        Voor dit onderzoek deze mensen te benaderen door middel van korte interviews met uiteraard representatief aantal;

·        De mensen hierbij uit te splitsen naar bijstand, arbeidsongeschikt, laag inkomen etc. Drie vragen zullen hier sowieso in terug moeten komen namelijk:

Vraag één, wat vindt u van het armoedebeleid van de gemeente Maastricht?

Vraag twee, welk cijfer geeft u voor de handvaten die de gemeente biedt zodat u zelf uit de armoede kunt opstaan?

Vraag drie, wat kan de gemeente u concreet aanbieden zodat u weer op eigen benen kunt staan en uit het armoedebeleid kunt opstaan?

Ik zou hier graag voor de kerst een voorlopige uitslag van willen zien.

Dank u wel.

Waarom stemde de VVD afgelopen week ...

VVD VVD Maastricht 20-07-2019 15:52

Waarom stemde de VVD afgelopen week in met de benoeming van de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie? 🤔Fractievoorzitter Malik Azmani legt uit 👇🏼

Ondertussen werken we in het ...

VVD VVD Maastricht 22-06-2019 15:14

Ondertussen werken we in het Gouvernement door aan een sterker Limburg 💪🏻

Nogmaals dank aan alle mensen die 2 ...

VVD VVD Maastricht 04-06-2019 06:01

Nogmaals dank aan alle mensen die 2 weken geleden VVD hebben gestemd! Komende vijf jaar gaan we hard voor u aan de slag in het Europees Parlement. 🤝 In Maastricht hebben 4️⃣5️⃣9️⃣ mensen gestemd op Jeroen Janssen - kandidaat Europarlementariër. @JeroenJanssen.vvd

De VVD steunt hardwerkende ...

VVD VVD Maastricht 19-05-2019 10:12

De VVD steunt hardwerkende ondernemers! Good zoe, Jeroen Janssen - kandidaat Europarlementariër! 👍🏻

Begroting 2018

VVD VVD Maastricht 15-11-2017 08:18

De VVD Maastricht bespreekt de begroting van 2018 in de Raadsvergadering.

https://maastricht.vvd.nl/nieuws/25215/begroting-2018

Begroting 2018

Het verheugt de VVD dat het college stelt dat, ondanks een groot aantal ingrijpende veranderingen op financieel gebied onze stad financieel gezond is. Dit is noodzakelijk voor nieuwe investeringen. Deze worden wel is waar, door afloop van een aantal grote projecten op termijn minder, maar er is ook geld nodig voor het financieren van nieuwe projecten. Onze stad staat er op economisch gebied goed op en daar profiteren velen, maar niet allen van.

Maastricht heeft net, als de rest van ons land te maken met een groeiend aantal inwoners die onze gedigitaliseerde en in de toekomst gerobotiseerde samenleving niet meer kunnen bijbenen. Vaak zijn gebrek aan opleiding of verkeerde opleiding hieraan debet. Het gevolg is echter dat inkomensverschillen en een groot gevoel van onbehagen toenemen. Men voelt zich buitengesloten. De komende jaren zal het nog een hele opgave zijn, deze verschillen te overbruggen en iedereen van onze voorspoed te laten profiteren.

Economie.

Met een werkloosheidspercentage van 4% ligt Maastricht onder het landelijk gemiddelde van 5,1%. Ook het aantal banen en bedrijfsvestigingen maken een positieve ontwikkeling door en stijgen met respectievelijk 0,7 en 2,6%. Een goede ontwikkeling die, zoals het er nu naar uitziet, het komende jaar, verder zal toenemen. Met een winkelleegstand van nog geen 6% moet Maastricht alleen Amsterdam en Utrecht voor zich dulden. Een teken dat wij o.a. ons goudklompje binnenstad helemaal uit de crisis hebben gehaald.

De keerzijde van deze positieve ontwikkelingen is een krapte op de arbeidsmarkt. Bedrijven in onze stad slagen er amper in gekwalificeerde werknemers aan te trekken. Hetgeen tot het vertrek van ondernemingen kan leiden. Samen met ondernemers en onderwijs zullen wij versterkt moeten inzetten op her- en bijscholing, zodat wij nieuwe en bestaande arbeidsplaatsen kunnen scheppen en behouden. Noodzakelijk voor een dynamische en innoverende stad. Dit zal nog een hele uitdaging worden. Wij kunnen dit alleen bereiken door samenwerking met onze regionale partners. Een goed voorbeeld hiervan zijn de diverse campussen onder de naam Brightlands, waar de Health Campus Maastricht een van de vier campussen is. Hierdoor zijn wij ook in staat gekwalificeerde mensen aan ons te binden.

Financiën.

Begin 2018 heeft onze gemeente, zoals het er nu naar uit ziet € 164,4 miljoen en reserves (ontstaan door overschotten op de balans of planmatig gerealiseerde bestedingsdoelen) en € 39,6 miljoen aan voorzieningen (verplichte dekking risico’s). Samen € 204 miljoen. Een bedrag waar menige gemeente jaloers op zal zijn. Dit bedrag is opgebracht door de belastingbetalers. De VVD vraagt zich af of het bedrag aan bestemde reserves zo hoog moet zijn. Het is vaak voor college en raad geruststellend, als er overal potjes voor zijn, maar de bestemming ligt dan wel vast en kan negens anders voor worden ingezet. Met een algemene reserve  € 4.724 miljoen) ligt dat anders, dit geld is vrij inzetbaar. De VVD lijkt het verstandig om eens goed te kijken of alle bestemmingsreserves nog wel up to date zijn. Ondanks de economische voorspoed is het niet alles goud wat er blinkt. De financiering van de tekorten in de Jeugdopvang en de WMO zal nog een behoorlijke opgaaf worden om deze in goed banen de leiden. Een geraamd te kort van 13,5 miljoen euro, exclusief overschot Buigmiddelen, is niet niks. Wij hopen dat door dekking draaiknoppen sociaal deze tekorten in de toekomst beperkt kunnen worden.

Bestuur en Dienstverlening

De provincie is met het project Besturen blijft vooruitzien een belangrijke speler op het gebied vaan de regionale samenwerking. Steeds meer blijkt dat kleinere gemeenten de hun toegewezen taken, vooral op het gebied van de drie decentralisaties, niet kunnen aankunnen. Deze gemeenten besteden deze taken noodgedwongen uit aan grotere gemeenten. In principe is daar niets op tegen, mits deze werkzaamheden kostendekkend kunnen worden verricht. Dat is volgens de VVD niet het geval. Wij verzoeken de wethouder er op toe te zien dat alle voor derden gemaakte kosten ook in rekening worden gebracht, zodat iedere gemeenten een reëel beeld krijgt van alle kosten. Dit is noodzakelijk in het kader van een goede samenwerking en een eventuele herindeling.

Veiligheid

Het verheugd mijn fractie dat uit de Maastrichtse beleidsindicatoren blijkt dat het subjectieve veiligheidsgevoel is toegenomen. Er is daar vaak veel discussie over, maar de cijfers spreken voor zich. Uit de cijfers over de objectieve veiligheid blijkt dat het aantal geregistreerde misdrijven ook aanzienlijk is gedaald. De inzet op de bestrijding van drugsoverlast is ook lonend. Deze overlast is zelfs meer afgenomen dan het landelijk gemiddelde. Volhouden is hier het credo, anders kunnen deze goede cijfers zo maar weer te niet gedaan worden. Over ondermijning maakt de VVD-fractie zich wel zorgen. Wij zien nog te veel winkels in bepaalde sectoren, zoals nagelstudio’s, kapsalons en telefoonwinkels, waarvan wij ons afvragen of deze niet gebruikt worden voor het witwassen van geld. Wij vragen het college dit goed te monitoren. Nog een laatste puntje betreffende de veiligheid van wonen. In de begroting staat dat conform eerdere besluitvorming het huidige gebruik van het Landbouwbelang, totdat een nieuwe invulling is gevonden, veilig gecontinueerd wordt. In een brief van de gemeente aan de Belvédère WOM (d.d. 19 april 2017, ref.: 17-0480TH-002) staat dat de veiligheid van het landbouwbelang niet getoetst wordt aan het niveau van het Bouwbesluit. Dit Bouwbesluit bevat minimale eisen van de Rijksoverheid voor o.a. het veilig gebruik van bouwwerken, zodat de veiligheid van gebruikers altijd gewaarborgd moet zijn. Kan het college, door het niet naleven van het Bouwbesluit de veiligheid van de gebruikers garanderen. Zo niet, welke maatregelen is het college dan van plan te nemen.

Kunst en cultuur

Er speelt veel op het terrein van cultuur. Er wordt volop gewerkt aan de transitie Kumulus, Centre Céramique en Natuur Historisch Museum Maastricht. Een vernieuwend popbeleid is in de maak en de verbouwing van de Muziekgieterij gaat van start. Verschillende innovatieve trajecten zijn opgestart. Als deze daadwerkelijk worden geïmplementeerd, dan kunnen spreken wij van een geslaagde innovatie. De VVD roept het college dan ook op om dit proces goed en zorgvuldig te begeleiden.

Tot slot kijken wij naar de oplevering van de cultuurscan, zodat wij inzicht krijgen in het maatschappelijk en economisch rendement van de verschillende culturele activiteiten. Dat is voor de VVD een goede zaak, want het geeft ons en vooral de burger inzicht of wij het geld binnen de cultuursector goed en doelmatig besteden.  

Onderwijs

Talent moet de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Onderwijs is de plek bij uitstek, waar talent tot ontwikkeling kan komen. Een eerste vereiste hiervoor is een goede leeromgeving, waarin goed opgeleide en gemotiveerde leerkrachten kinderen de kans geven hun talenten te ontwikkelen. Vrijheid van onderwijs is en blijft een speerpunt van de VVD. De vrijheid om een nieuwe school op te richten creëert concurrentie, die de kwaliteit van onderwijs verhoogt. Maar ook goed functionerende bestaande scholen zullen voldoende gefaciliteerd moeten worden om aan hun onderwijsverplichtingen te kunnen voldoen. Ook deze leerlingen hebben recht op een goede leeromgeving. Het kan niet zijn dat bepaalde langlopende afspraken met deze scholen worden opgeschort, omdat het geld op is. Graag horen wij op dit punt de mening van de wethouder.  

Dat ouders zelf kunnen bepalen naar welke school hun kinderen gaan is voor de VVD vanzelf sprekend. Daar mag niet aan getornd worden. Terugdringen van het aantal voortijdige schoolverlaters is belangrijk. Zij zullen anders de aansluiting op de arbeidsmarkt verliezen en reeds op jonge leeftijd een beroep moeten doen op de sociale zekerheid. Preventief interveniëren bij risicogedrag is hier meer dan noodzakelijk.

Wonen

Wonen is meer dan een dak boven je hoofd hebben. Wonen heeft te maken met de buurt, veiligheid, geluidsoverlast en milieu. M.a.w. een schone en mooie omgeving, waar de mensen zich thuis voelen. De laatste financiële crisis is van enorme impact geweest op de woningmarkt. Huizen en ander onroerend goed daalden behoorlijk in waarde met alle gevolgen van dien. Woningcorporaties konden hun afspraken niet meer nakomen en moesten deze noodgedwongen herzien. Nu het gaat het weer een stuk beter met de woningmarkt en er wordt hier en daar al opgemerkt, dat wij weer te veel doorschieten met onze huizenprijzen. Om de doorstroming te bevorderen pleit de VVD voor meer huurwoningen in het middensegment. De behoefte aan sociale woningen zal goed gemonitord moeten worden, zodat deze afgestemd wordt op de toekomstige vraag (2022 voldoende sociale huurwoningen beschikbaar). Private en publieke partijen moeten versterkt inzetten op levensbestendige woningen, zodat de bewoners zolang mogelijk in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen.

De VVD is sinds jaar en dag voorstander van eigen woningbezit en bepleit daarom voor meer starterswoningen en uitbreiding van het aantal vrije bouwkavels. De VVD koestert Maastricht als studentenstad. ROC Leeuwenborgh, Zuyd Hogeschool, Maastricht University en andere onderwijsinstellingen zijn een levensader van Maastricht geworden. Studenten zijn van wezenlijk economisch belang voor onze stad. Fijn wonen, studeren, werken en recreëren is belangrijk om Maastricht als studentenstad aantrekkelijk te behouden.

De VVD-fractie ziet niets in het normeren van het aantal studentenkamers per straat om eventuele overlast tegen te gaan. Overlast in welke vorm dan ook moet direct worden aangepakt. Zo houden wij onze stad leefbaar voor alle bewoners.

Sociale zekerheid

Betaald werk biedt de beste garantie op een zeker bestaan, omdat het zorgt voor structuur en betekenis aan het leven geeft. Het is een bron voor sociale contacten en geeft voldoening van een zelf verdiend inkomen. Voor mensen die in staat zijn om te werken moet een uitkering tijdelijk zijn en een overbrugging vormen naar een nieuwe baan. Voor migranten en statushouders is betaald werk de beste manier om de taal te leren en te integreren in onze samenleving.

Daarom moet de sociale zekerheid in het teken staan van het toe leiden naar betaald werk. Niemand hoeft aan de kant te staan. Iedereen moet kunnen participeren in de samenleving en op de arbeidsmarkt.

Zorg

Maastrichtenaren leiden hun eigen leven en hebben dan ook een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor hun eigen gezondheid. Preventie bevordert zelfredzaamheid. Voorkomen is beter dan genezen. Maastrichtenaren die zorg nodig hebben moeten er op kunnen rekenen dat zij de zorg krijgen die nodig is. Maastricht geeft jaarlijks ruim een kwart van haar begroting uit aan zorg. Van de rijksoverheid ontvangen wij onvoldoende middelen om aan de vraag voor zorg te voldoen. Het tekort dat hieruit ontstaat, moet door de gemeente worden opgevangen. Deze te korten dreigen de komende jaren zelfs op te lopen. Een blijvend tekort op de uitgaven van het sociale domein zal ten koste gaan van de dienstverlening op andere terreinen. Maastricht zal in als lid van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten in Den Haag versterkt moeten lobbyen om deze balans min of meer in evenwicht te krijgen. 

Mobiliteit

Grote infrastructurele maatregelen in onze stad, zoals de ondertunneling van de A2 en de verlegging van de Noorderbrug naderen hun voltooiing. Nu moet worden bekeken hoe de hierdoor ontstane voordelen ten volle benut kunnen worden voor verdere verbetering van bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Voordat wij maatregelen nemen ter ontlasting van bepaalde weggedeelten moet er volgens mijn fractie eerst een goede analyse komen van het totale verkeersgedrag, zodat voorkomen wordt dat de oplossing van één probleem op een andere plaats problematische gevolgen heeft.

Tot Slot

Dit is de laatste begroting van deze coalitie. Een coalitie, die onze stad door woelige tijden naar rustiger vaarwater heeft gevoerd. Het coalitieprogramma is zo goed als uitgevoerd. Aandachtspunten zijn er zeker en nieuwe ontwikkelingen ten goede of ten kwade zullen zich aandienen. De VVD heeft vertrouwen in het bestuur en in de burgers van deze stad.

Samen zijn wij van ver gekomen. Het is een mooie plek om te leven, te werken en te studeren.

Procesevaluatie over het project Tram Vlaanderen - Maastricht

VVD VVD Maastricht 14-06-2017 06:53

https://maastricht.vvd.nl/nieuws/22726/procesevaluatie-over-het-project-tram-vlaanderen-maastricht

© Paul Limpens

Beste allen,

De mooiste kersen hangen altijd aan de hoogste moeilijk bereikbare tak. Het mooiste Edelweiss groeit altijd boven de diepste afgrond. Goede en mooie dingen zoals een euregionale verbinding met alle voordelen van dien krijg je niet makkelijk.

Er zijn heel wat moeilijkheden te overwinnen en er liggen vele beren en dwarsliggers op de rails. Dat is ook in ons tramproject gebleken, zoals Berenschot zo correct formuleert.

De hoofdconclusie is dat de complexiteit van het project is onderschat en dat men mede hierdoor de grip op het project is kwijtgeraakt.

Onvoldoende kennis, afhankelijkheid van  externe bureau’ s , een onduidelijke scope etc. zijn enige van die probleempunten.

Berenschot is niet alleen helder in haar analyse van de problemen, maar geeft ook duidelijk antwoord op de hoofdvragen.

Ambtelijk waren er signalen bekend maar men dacht deze in controle te hebben en men was steeds op zoek naar oplossingen.

Zo kennen wij onze ambtenaren ook, loyaal, zoekend naar oplossingen en geenszins bewust proberen info achter te houden. Bijgevolg waren bestuurders ook niet in staat verder info te delen.

Kort gezegd, gebrek aan kennis en onvoldoende inzicht in de complexiteit leidden er toe dat er te weinig inzicht was in de omvang van de problemen, waardoor die onvoldoende duidelijk waren en dus ook niet gemeld konden worden.

Er kunnen grote woorden gesproken worden over deze tekortkomingen en dat is ook al gebeurd bij bijv. de review, maar niemand en zeker de stad Maastricht wordt er niet beter van.

Men kan er vinden van wat men wil en zeker achteraf, maar essentieel is of wij dat, wat wij van waarde achten voor de toekomstige ontwikkeling van onze stad, loslaten op het moment dat er problemen zijn of juist met vernieuwde energie de kansen voor toekomstige generaties met beide handen aanpakken.

Het zal u niet verbazen dat de VVD kiest om dit belangrijk project voor de stad en voor de werkgelegenheid voort te zetten en te leren van de problemen welke Berenschot in kaart heeft gebracht.

Berenschot heeft vele verbeterpunten genoemd en het college in de vorm van het projectplan de aanbevelingen allemaal een plaats gegeven dan wel daarbij in onze ogen terechte kanttekeningen gemaakt.   (bijv. verantwoordelijkheden zoals  voor het bestemmings plan binnen de lijn organisatie laten).

Ik kan u zeggen dat wij nooit eerder bij bijvoorbeeld rekenkamerrapporten zo een uitvoerige en gedetailleerde vertaling van aanbevelingen gezien hebben op alle punten van scope tot communicatie. Wij zouden dan ook niet weten wat je daar nog aan zou kunnen toevoegen!!!

Uitgebreider kan niet. De VVD onderschrijft dat een zo uitgebreid plan wel de nodige flexibiliteit moet kennen en geen harnas moet worden.

Natuurlijk snappen wij dat een uitgebreid plan geen garantie is dat alles goed komt of van zelf gaat. Er zijn nog voldoende dwarsliggers en u kent ze allemaal. (bestemmingsplan, rijkssubsidie, problemen aan Belgische zijde)

Het is echter wel een basis om nog steeds binnen de oorspronkelijke budgetten de beste kersen en het mooiste Edelweiss voor de stad te plukken.

Met vriendelijke groet,

Paul Limpens

De Luchtkwaliteit in Maastricht

VVD VVD Maastricht 18-01-2017 02:50

https://maastricht.vvd.nl/nieuws/18700/de-luchtkwaliteit-in-maastricht

De kwaliteit van de lucht is ontzettend belangrijk voor de leefbaarheid van onze stad. De VVD is dan ook blij met het rapport over de voorspellingen van de luchtkwaliteit en over eventuele maatregelen die deze luchtkwaliteit zouden kunnen verbeteren in Maastricht.

Allereerst constateren wij dat er in Maastricht al aan de wettelijke normen wordt voldaan, wat een goede en belangrijke ontwikkeling is. Daarnaast zijn we verheugd dat bij ongewijzigd beleid de luchtkwaliteit in Maastricht in de komende 10 tot 15 jaar sterk zal verbeteren.

Het lijkt de VVD echter niet verstandig om als ambitie, of zelfs eis, uit te spreken dat de luchtkwaliteit in Maastricht aan de WHO-normen zou moeten voldoen. Welke gevolgen zou het stellen van de WHO-norm hebben op bijvoorbeeld de planologische of infrastructurele plannen in Maastricht, vraag ik de wethouder. Stel dat bijvoorbeeld bij de verdere uitwerking van de plannen over Loods 5 in het Sphinx-gebied blijkt dat verkeer richting Loods 5 ervoor zorgt dat de WHO-norm ter plekke wordt overschreden; binden wij onszelf dan aan het verbieden van deze ontwikkeling?

Daarnaast blijkt duidelijk, zoals ook al eerder besproken, dat de meeste vervuiling van onze lucht van buiten de gemeente- of landsgrens komt. Wij als gemeente zijn dat ook beperkt in het nemen van maatregelen om de luchtkwaliteit in onze stad drastisch naar een hoger niveau te tillen. Uit het onderzoek over de eventueel te nemen maatregelen concluderen wij dat het invoeren van een milieuzonering in de binnenstad dan ook zeer weinig effect zal hebben op de luchtkwaliteit en de gezondheid van onze inwoners. Het idee om een milieuzonering in te voeren waarbij alle diesels met een bouwjaar van voor 2005 worden geweerd in de binnenstad en waarbij veel snor- en bromfietsen van voor 2011 worden geweerd in de hele gemeente vindt de VVD dan ook onnodig. Ik vraag de wethouder dan ook of hij het nodig acht om zulke zeer beperkende en stringente maatregelen te nemen terwijl het effect ervan minimaal is.

Daarnaast is het invoeren van een milieuzone in de stad verre van gratis. Naast een benodigde investering van 4 miljoen euro kost de zonering ook nog eens ruim 2 miljoen euro per jaar. Een behoorlijke smak geld voor zeer weinig effect.

Ten slotte vindt de VVD dat diverse milieuzones in verschillende gemeenten, met ieder hun eigen regels, zeer verwarrend werkt. Op het moment dat een voertuig is toegelaten op de weg door de daarvoor bevoegde instanties dan vindt de VVD het niet aan gemeenten om daar allerlei extra eisen aan te gaan stellen.

Concluderend vindt de VVD dat het invoeren van een brede milieuzonering in de binnenstad onnodig

Sneltram Maastricht-Hasselt weer op de rails

VVD VVD Maastricht 15-12-2016 01:33

https://maastricht.vvd.nl/nieuws/18129/sneltram-maastricht-hasselt-weer-op-de-rails

Sneltram Maastricht-Hasselt weer op de rails

Wethouder John Aarts, deputé Patrick van der Broeck, Belgisch vervoersminister Ben Weyts en Roger Kesteloot van De Lijn hebben vanmorgen op het grensspoor tussen België en Nederland een nieuwe overeenkomst gesloten die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt. 

Er is een akkoord over een aangepast tracé en een extra financiële bijdrage van de Nederlanders. “Na jaren stilstand creëren we nieuw perspectief”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Er komt nu eindelijk uitzicht op een snelle verbinding tussen de hoofdsteden van de twee Limburgen”.

Lees het complete bericht via:

http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl/

Meer aandacht voor ondernemerschap in de Kunst en Cultuursector

VVD VVD Maastricht 10-03-2016 09:15

https://maastricht.vvd.nl/nieuws/13480/meer-aandacht-voor-ondernemerschap-in-de-kunst-en-cultuursector

Meer aandacht voor ondernemerschap in de Kunst en Cultuursector

Op 8 maart is het raadsvoorstel "innovatieagenda kunst en cultuur" besproken. Lees hier het standpunt van de VVD fractie over dit voorstel.
De inhoud is tot stand gekomen met input van het culturele veld en burgers middels diverse dialoogsessies. Tijdens de eerste sessies zijn er heel veel ideeën opgehaald en vervolgens zijn er ook sessies georganiseerd 
om gezamenlijk prioriteiten te benoemen. En dan nog is het geen gemakkelijke klus geweest om al die input te verwerken in het voorstel waarvoor onze complimenten. 
Doel is om cultureel brandpunt te zijn en te blijven. Door innovatie te realiseren in de sector. Proeftuinen en experimenten zijn het startpunt van diverse innovatietrajecten; Pas als deze daadwerkelijk geïmplementeerd worden in de sector dan spreek je over een geslaagde innovatie. De VVD vindt dan ook dat we in het vervolgtraject goed moeten letten op de implementatie en de borging. Daarom vragen wij aan de wethouder om de raad goed te informeren over de voortgang.
De VVD  vindt het belangrijk dat een deel van het innovatiebudget wordt ingezet voor de ontwikkeling van een cultuurscan. Om de maatschappelijke waarde te meten. Immers er gaat dit jaar 30 miljoen van de gemeentebegroting naar de kunst en cultuursector. Dan vinden wij het belangrijk om goed inzichtelijk te maken wat de Maastrichtse burger daarvoor terugkrijgt. De aandacht voor maatschappelijke waarde zien we ook uitgebreid terug in de stukken van de Minister en van de Raad voor Cultuur. Onder maatschappelijk waarde valt onder andere publieksbereik en ondernemerschap. De Maastrichtse instellingen die aanspraak willen maken op de Basis Infrastructuur 2017-2020 hebben hun plannen al moeten dienen. Met daarin hun visie en verantwoording over publieksbereik en ondernemerschap. Dat vindt De VVD een goede zaak en wij zien deze onderwerpen graag terugkomen in de cultuurscan en dan voor alle culturele instellingen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.